Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KevinL
Hej FP

Jeg tænker at jeg snart skal have et nyt TV.

Idag har vi et 55" Sony, og vi sidder ca. 2.7m fra skærmen.

Jeg kan bare ikke finde ud af hvilken størrelse.

Oprindeligt er jeg ret lun på HZ1500 / 2000 & Sony A8 i 65", men på den anden side vil jeg også gerne have en stor skærm og ved ikke om jeg måske skal se efter et Sony XH90 75" eller 85"eller Samsung Q80T.

Jeg er klar over at OLED er LED overlegent, men jeg er sku i tvivl og jeg skal prioriterer størrelsen eller gørelsen.

Altså 65" OLED VS. 75"/85" LED ????
Størrelsen har bestemt noget at sige her. Hvilket materiale skal du se på skærmen? Jeg tænker umiddelbart at 2,7 m er en kort afstand til 75"/85", især hvis man ser noget materiale som ikke er i helt topkvalitet.
Af KevinL
Beckham skrev: 16 okt 2020, 20:57 Størrelsen har bestemt noget at sige her. Hvilket materiale skal du se på skærmen? Jeg tænker umiddelbart at 2,7 m er en kort afstand til 75"/85", især hvis man ser noget materiale som ikke er i helt topkvalitet.
Jeg skal bruge det til alm. TV som jeg streamer via ATV 4K og chromecast.

Jeg har virkeligt sært ved at finde ud af om det er det værd at få 10-20" mere ved LCD fremfor en 65" OLED O-O
Med 2,7 meter er du rigelig dækket ind med en 65”.. Jeg vil ikke mene du vinder noget som helst, ved at vælge en dårligere skærm og gå op i tommer..
Hvis du udelukkende skulle se highend 4K\HDR materiale ville jeg ikke været bekymret for at gå op i 75"+ med den afstand, men når vi snakker streaming af almindelig tv frygter jeg lidt at de store størrelser på den afstand vil afsløre for mange svagheder i kilden.
Man skal ikke i dag være bekymret for forskellen i billedkvaliteten, når vi snakker om at gå en eller to størrelser op i skærmstørrelse. Kildematerialet vil betyde en langt større forskel, så hvis du har et ordentligt signal, vil du sagtens kunne benytte selv et 85" TV på 2 meters afstand, hvorimod hvis du fodrer det med lort, vil det ligne lort, også på et 55"!

Tidligere var det sådan, at skærme over 50" steg voldsomt i pris, i dag er grænsen rykket til 65", med mindre man ikke umiddelbart tænker OLED, og kan nøjes med et fornuftigt LCD-TV, som ikke stiger med raketfart, når vi går over 65".

Afstanden er meget vigtig, når man skal vurdere, hvad der er det mest fornuftige valg.
Mit personlige valg, når vi snakker en afstand på 2,7 meter, ville nok være et 65" OLED, da det efter min opfattelse lige ligger på grænsen, hvor man kunne overveje at gå op i størrelse, mod at gå et skridt ned i billedkvalitet, men det vil altid være en personlig reference, så valget vil være op til den relevante bruger, som i dette tilfælde vil være OP...

Valget er dit... :)
Af KevinL
tak for svarene.

Nu fik jeg skrevet TV via streaming fra ATV 4K og Chromecast, Jeg ser en del film og serier fra div. streaming tjenester, og det eneste flow TV jeg streamer er faktisk TV avisen, TV2 nyheder og en udsendelse i ny og næ.

Ja det er klart at billedet ikke bliver bedre end det man fodrer det med, men er forskellen så stor i billede kvaliteten at man skulle gå op eller ned??
Valget er mit, men det er dælme stadig ikke et nemt valg :p
Som jeg skrev, så vil en størrelse op eller ned, ikke være afgørende for den egentlige billedkvalitet, derimod betyder størrelsen rigtig meget for indlevelsen og selve oplevelsen, når du ser en film eller spiller et spil, hvor min erfaring siger mig, at 65" på 2,7 meter afstand ligger lige omkring grænsen, hvor jeg ville overveje at gå efter et større TV, men da 65" samtidig er grænsen for, hvor OLED kan følge med i pris, så vil et step op i størrelse samtidig medføre et step ned i billedkvalitet eller et gevaldigt hop op i pris, hvilket nok ville være afgørende for mig, hvor ved valget ville falde på et 65" OLED, så for mig ville valget være simpelt i dette tilfælde.
Havde du siddet 3,5 meter fra TVet, ville valget have været betydeligt sværere!
Billedkvaliteten vil selvfølgelig ikke ændre sig set fra et teknisk synspunkt om du går op eller ned i størrelse. Men din egen oplevelse af billedkvaliteten kan ændre sig hvis du går en eller to størrelser op. Jo større skærmen bliver jo mere vil den også afsløre evt. svagheder i kilden. Vi har jo oplevet andre herinde tage et stor skridt op i skærmstørrelse og lige pludselig synes de billedet er dårligere selvom kilden er den samme.

Anyway...jeg er all for en stor skærm som muligt. Vil dog bare anbefale at du kommer ud at kigge lidt på nogle skærme inden du træffer en beslutning.
Af KevinL
Har ikke købt endnu, tror jeg venter til BF, alt andet er vel lidt dumt.

Har kig på SONY A8 & Panasonic HZ1500 & 2000 (hvad dælen er den reelle forskel på de 2 Pana? synes jeg har læst om bedre lyd på 2000.
KevinL skrev: 26 okt 2020, 01:39 Har kig på SONY A8 & Panasonic HZ1500 & 2000 (hvad dælen er den reelle forskel på de 2 Pana? synes jeg har læst om bedre lyd på 2000.
HZ1500 er reelt HZ1000 med en nedgraderet udgave af soundbaren på HZ2000, så den har ikke bedre billedkvalitet end HZ1000. Så du bør læse HZ1000 og HZ2000 anmeldelserne.

HZ2000 har et modificeret panel med ~20% højere lysstyrke, og lader til at være immun over for image retention (hvilket *burde* hjælpe med at undgå burn-in, men det er ikke testet), og ihvertfald nogle anmeldere rapporterer bedre shadow detail etc.