Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Odelheim
Hej brugere af Flatpanels.dk

Fik anbefalet dette forum af en kammerat, så nu vil jeg se om i kan hjælpe mig.

Jeg er ude efter et fladskærms-tv til en ca. pris på 8000kr. At det går lidt over, eller under gør intet, men det skal ca. ligge der omkring.

Jeg er interesseret i et 37-42", i 720p HD. Har kigget på nogle i full-HD, men når skærmen ikke er større har jeg kunne forstå at det er uendeligt ligegyldigt at få et der kan gå helt op i 1080p. Ydermere vil jeg nok komme til at befinde mig ca. 3m fra skærmen.

Har hørt fra en kammerat der er fladskærms nørd at plasma sku være vejen frem, da det giver den bedste kontrast, men har kunne læse mig til at plasma kun er godt til at se film på.

Mine krav til fjernsynet er derfor som følgende:

- Max pris. ca. 8k

- Skal kunne bruges til consol-spil, og PC, men skal bestemt også være til at se film/fjernsyn på.

- Helst i størrelsen 37-42", 720p HD.

Jeg har selv kigget på nogle forskellige skærme, og læst nogle af tidligere indlæg herinde, og er kommet frem til at med en LCD fra Samsung får man meget for prisen. De er pæne at se på (hvilket selvfølgelig ikke er et minus). De har fået ros for deres gode kvalitet og gode kontrast forhold, også er de heller ikke ubehageligt dyre. Jeg har kigget på modellen: Samsung LE40R87BD http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=429744.

Den lader til at kunne det jeg er ude efter, men findes der andet? Jeg er som sagt ny på markedet, så ved ikke om der findes noget der er bedre til prisen? HELP! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Velkommen til!

Du har delvist fået rigtigt fat i det med plasma, men det eneste punkt denne teknologi ikke er superfed på, er hvis du skal bruge den som PC-skærm hvor du eksempelvis skal redigere dokumenter eller lignende. Så længe der er bevægelse i billedet så er der ikke nogen vej uden om plasma-skærmene pt.

Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg helt sikkert se mig omkring efter en billig PX70 model, som koster det samme i både 37" og 42" model... go figure. Denne skærm vil være et langt bedre køb end R87 modellen, på alle punkter undtagen som PC-monitor.
Af Odelheim
Jeg havde forstået at plasma ikke spiller så godt sammen med en consol, som den Wii jeg har. Er det rigtigt, eller gælder det kun ved et PC-billede der står stille? Og hvad nu hvis jeg afspiller en divx film fra min computer på en plasma skærm, er det så stadig et grimt billede, eller er det bevægelsen i billedet der er afgørende?

Tak for dit forrige svar iøvrigt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke noget der taler imod plasma mht. selve billedkvaliteten. Jeg ved ikke hvor du har fået det indtryk at tingene bliver "grimmere" på et plasma-TV ift. LCD?

Det eneste der taler imod plasma pt. er at du ikke bør benytte den til ting hvor eksempelvis en startknap i windows altid bliver vist i bunden i flere timer i træk. Til konsolspil og filmfremvisning er det en ganske udmærket skærm.
Af Odelheim
Jamen det jo perfekt... alle mine fordomme er blevet spulet væk af jeres uigennemdrivelige argumeter.. :)

Nu har jeg siddet og kigget på en 37" PX70 inde på hifipriser.dk, og jeg kan se at der er 3 typer af samme tv. 37PX70, 37PX70E og 37PX70EA. Er der nogen forskel på de tre jeg skal være opmærksom på?

Der har været en del debat omkring det omtalte burn-in der kan forekomme i plasma skærme. Hvad er jeres erfaring mht. det fænomen i netop denne her skærm PX70 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in på PX70 har jeg endnu ikke hørt om. Der er noget der hedder retention, som er den midlertidige "burn-in" som kan forekomme fra eksempelvis undertekster, men denne viskes ud efter meget kort tid (vi snakker i størrelsesordnen 30 sekunder).

Der er en tråd om det her:
http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... =1&TPN=500

Der har også været en del indlæg omkring modelbetegnelsen - både her og på recordere.dk's forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Forklar lige hvordan dét TV giver dig mere end PX70, ud over en højere opløsning (som er ret ligegyldigt i denne sammenhæng, idet siddeafstanden er for stor).