Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vi har et efterhånden gammel Samsung ps58b855 plasma tv som vi har og er stadigvæk glade for, men efter at konen har fået ødelagt ryggen og er kommet på førtidspension, så køre det sgu mange timer om dagen. Jeg vil skyde på 5 timer om dagen i gennemsnit.

Efter hvad jeg kan huske bruger det i snit 330watt - det bliver forholdsvis varmt om vinteren, så mit spørgsmål er om det kan betale sig at kigge efter noget nyt i 5-6000 kr's klassen?

Vi vil gerne have 4K og så have et i mindst samme størrelse, men jeg er rent faktisk ikke klar over om de nyeste LCD'er bruger mindre strøm når det kommer til stykket?

Vi har haft TV'et siden det kom frem for 10-11 år siden efterhånden, så det har udstået sin tjeneste.

Hvis det skulle sælges - hvad vil i skyde på det er værd - hvis det er noget værd idag.

Mvh Dan
Mit 55" Sony OLED bruger 60-70w ved streaming af 4K UHD, så bestemt noget at komme efter.
Besparelsen på el vil forholdsvis hurtigt betale for det nye TV.

Anbefaling herfra: Skift TV, og skift elleverandør - Bruger selv elbot.dk der sparer mig for ca 15% af elregningen. Hvis det har interesse, så skriv tilbage, så har jeg en referencekode der sparer yderligere 10%

MHT værdi af gammelt TV. Tror egentligt godt du kan få en rimelig pris - 1000 eller lignende, da der stadig er liebhavere til PlasmaTV - Hvis det er det rigtige
Jeg ville også skifte til nyt tv på baggrund af de 330W alene :) Et 55" OLED kan snart være på tilbud under BF, så måske er det der du skal købe nyt. Så bliver billede ikke bedre.

Og så kan du spare med på elleverandør skifte, ved selv at håndtere det og checke elpris.dk , og så ender du også med kunne komme uden om de forskellige betalingsformer og få den præcis som du vil have det, og vil du holde den lave pris, så skifter du jo bare selv på 5minutter efter 6 måneder. elbot er fin nok, de er bare ikke billige nok, som man kan læse i deres betingelse skal de også selv tjene penge jo.
Du skal vel op i 65" størrelse, fx OLED CX ligger på 130W, så besparelse 200W x 5t x 2.50 kr/KWh = 2.50 kr/dag, så fx 10.000 kr til ny TV er sparet ind på 11 år ;-)
Edit: eller 6000 kr = 6.6 år ;-)
Realistisk set, så kan du nok komme ned omkring 100-130 W for et 65” , men du bør nok få et SparOmeter på og måle det reelle forbrug du har nu, så kalkulen ikke bliver skæv.
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1260447765

Lad os sige, at du sparer 200 W i 5 timer pr. dag i 300 dage (ferie mv fratrukket). Det giver cirka 300 kWh sparet på et år. Så afhænger besparelsen naturligvis af din elpris, men lad os sige 2,5 kr/kWh, så er det 750 kr sparet pr år. Det vil alligevel tage lidt tid at hente hjem ;)

Edit: jeg fik startet beskeden før aftensmaden, så andre nåede lige at komme mig i forkøbet før jeg fik trykket “send”.