Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der er en del shows på Disney+ som bruger Dolby Vision, men jeg synes det hele er ekstremt mørkt på skærmen når Der er Dolby Vision understøttelse på indholdet. Jeg kører med en Nvidia Shield 2019 og et PANASONIC 58" 4K TX-58GX830E. Jeg foretrækker egentlig et måske lidt overdrevent lyst og farverigt billede, så det her afdæmpede mørke noget, hvor det virker som om der er trukket et gråligt filter indover det hele huer mig ikke. Er der andre der oplever det samme mørke billede med Dolby Vision og ved hvad jeg skal skrue på for at bedre det? Eller er det bare sådan Dolby Vision er?
Af ZackGem
Jeg er ret sikker på det er et kanbelyst LED?
Det er slet ikke egnet til HDR indhold - Slå det fra.

Du skal have en bagbelyst LED med zonestyrring eller en OLED hvis du skal vise HDR. Det ser frygteligt ud på kantbelyste TV, da de slet ikke er bygget til det. De kan "læse" HDR signalet, og får derfor et fint "HDR" klistermærke. Men de kan ikke vise det brugbart.
Ja, det er netop problemet, som jeg lige har skrevet om i en anden tråd: "Hvad nytter det, et TV understøtter alle formater, hvis det ikke har de kvaliteter, der skal til, for at kunne udnytte det, som standarden lægger op til?"

Ofte med et dårligere billede som resultat, hvis man prøver at udnytte HDR i et TV, der ikke har de specs., der skal til, for at performe som tiltænkt...
Af Beckham
Det kan nu godt lade sig gøre at se\lave HDR på et kantbelyst LED. Tag Sony XE93 f.eks....har fint zoner til at styre lyset i. Ved ikke om der er andre mærker som har lavet noget lignende, men det kan godt lade sig gøre i hvert fald..:-)
Af ZackGem
Beckham skrev: 09 okt 2020, 20:58 Det kan nu godt lade sig gøre at se\lave HDR på et kantbelyst LED. Tag Sony XE93 f.eks....har fint zoner til at styre lyset i. Ved ikke om der er andre mærker som har lavet noget lignende, men det kan godt lade sig gøre i hvert fald..:-)
Korrekt - Den har 32 zoner eller noget i den stil hvis jeg husker rigtigt.
Så zonestyret - Men stadig ikke noget som er specielt imponerende :-)
Jeg synes nu generelt at Disney+ er meget mørk i forhold til Netflix, jeg har iøvrigt flere venner/bekendte der oplever det samme på deres korrekt indstillede OLED TV.
Af Beckham
ZackGem skrev: 10 okt 2020, 11:53
Beckham skrev: 09 okt 2020, 20:58 Det kan nu godt lade sig gøre at se\lave HDR på et kantbelyst LED. Tag Sony XE93 f.eks....har fint zoner til at styre lyset i. Ved ikke om der er andre mærker som har lavet noget lignende, men det kan godt lade sig gøre i hvert fald..:-)
Korrekt - Den har 32 zoner eller noget i den stil hvis jeg husker rigtigt.
Så zonestyret - Men stadig ikke noget som er specielt imponerende :-)
Den har så godt nok lidt mere end dobbelt så mange zoner. Men fair play....det er jo smag og behag. Jeg var i hvert fald imponeret første gang jeg så HDR på den..:-)
Det er som skrevet tidligere edge lit, og kun med 2 dimming zones, en enkelt ting som kan hjælpe lidt er en funktion der hedder dynamic her effekt, den hiver en del skygge detaljer frem.