Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Når den nye generation af spillekonsoller udkommer, tiltænker jeg at købe et nyt TV. Planen har været CX, men jeg bliver i tvivl om jeg hellere skulle købe C9, som er noget billigere.

I anmeldelsen nævnes det, at der ikke er sket det helt store mellem de 2 modeller. Gælder det også når vi snakker gaming på de nye konsoller?

Rtings.com skriver at C9 "kun" undestøtter VRR 4K 60-40hz, men så vidt jeg kan se i anmeldelsen på flatpanels står der 120-40hz. Hvad er korrekt og vil det reelt gøre nogen forskel i forhold til CX? Jeg tænker det er begrænset hvad vi kommer til at se af spil i 120hz på konsol.

Det skal også lige siges at jeg ikke kommer til at bruge den sammen med en PC - kun konsol. Gør det nogen forskel?

Og så en sidste ting. Jeg opdagede at en Q70R i 82" kan købes meget billigt! Jeg er klar over at kvaliteten slet ikke kan måle sig med de andre. Det er størrelsen der lokker :) Den understøtter også VRR, men mangler HDMI 2.1. Er det et dumt valg når vi snakker om at udnytte de nye konsollers egenskaber? Og igen - Jeg er helt klar over at HDR mm aldrig vil nå samme niveau, men som sagt vægter størrelse og pris også højt :)
Til X Box Series X kan du tage både C9 og CX - Begge vil virke godt til XBox Series X.

Forskellen er primært hvis du benytter PC og hvad du lige skal bruge skærmen til. Her vil du kunne udnytte 12 Bit RGB op til 120 Hz på C9, mens du kan benytte 10 Bit RGB op til 120 Hz på CX (Det er det som XBox Series X benytter og som HDR spil (også på PC) så at sige er "byggede" til at udnytte.

du SKAL have HDMI 2.1 for at udnytte op til 4K HDR 120 fps og 4:4:4 croma. Hold dig fra TV uden HDMI 2.1 hvis det netop er next-gen konsol eller PC det skal bruges til.

Omvendt kan du hvis du skal colorgrade eller vil undgå at skærmen laver en HDR tonemapping på spillet, lave et PQ hardclip på CX og indstille selve spillets interne HDR tonemapping til at holde sig inden for rammerne af skærmens nits og på den måde undgå en dobbelt HDR Tonemapping, først i spillets render engine og dernæst i TV'et - Men andre ord, colorgradere og gaming purister kan slå tonemapping fra på CX. Det er ikke noget der betyder noget som helst for den almindelige bruger og det kræver adgang til en dybere umiddelbart skjult menu ud over standard menuerne på TV'et). Denne nørd mulighed for at slå tonemapping fra og lave PQ hardclip har man ikke på C9.

Både C9 og CX understøtter VRR fra 40-60 Hz via HDMI 2.0 (status på 120 Hz VRR som 4:2:0 i SDR som teoretisk er muligt via HDMI 2.0 er mig dog ukendt), men med 4:4:4 kan man kun få VRR fra 40-60 Hz via HDMI 2.0.

Netop i disse dage er der firmware på vej til både C9 og CX der åbner op for 40-120 Hz VRR via HDMI 2.1 med fuld 4:4:4 Chroma - Og så er man i mål hvad enten man taler HDMI 2.1 gamer-PC eller PS5 eller X Box Series X

En af de ting jeg IKKE kan give et klart svar på er om begge modeller har LFC (low framerate compensation) - CX skulle have LFC, men jeg kender ikke status på C9 eller om det overhovedet bliver relevant i forhold til en Series X - Det skal jeg ikke kunne sige - Men jeg ville altid selv sikre mig LFR, hvis det handler om brug med en konsol, særligt hvis det er en anden svagere konsol end series X, idet man jo med en konsol ikke bare sådan lige kan gå hen og opgradere grafikkortet, hvis man begynder at opleve under 40 fps i et eller andet fremtidig tungt AAA VRR enabled spil.

Men se f.eks nedenstående video om VRR firmware - her angående firmware på begge modeller (er ca 2 uger siden) - Og ja, han taler om GSync, men GSync og Freesync over HDMI er det samme som HDMI 2.1 VRR (Det er HDMI VRR protokollen der benyttes)

Og verificering af firmware til C9 (for 5 dage siden - Obs at det kun hakker fordi at selve videoen kun er 24 fps)