Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af m.s.s
Hej alle

Spørgsmålet er sikket spurgt før, men jeg forsøger nu alligevel :)

Jeg står og skal have et nyt TV men har ikke tænkt mig at kaste en formue efter det. Før i tiden var det vigtigt at man købte et 100hz tv, er det stadig sådan i dag eller er processorerne så gode nu at de håndtere flydende billeder?

Herhjemme benytter vi kun streaming primært via Chromecast og det eneste sport jeg ser er en lille smule fodbold (meget begrænset) og så er jeg stor fan af F1, disse streamer jeg via Viaplay og kan ikke rigtigt finde ud af om signalet fra dem er optimeret til 100hz, jeg har en chromecast 3 som jeg benytter. Ellers står den på streaming af serier og film. I dag benytter jeg et 4k 40" fra Samsung som er 100hz, men jeg er ikke super imponeret og jeg må indrømme at jeg lige nu hælder til at større er bedre :D

på forhånd tak
Brugeravatar
Af hans123
Du bør først læse nogle af de gode test der findes her på siden.

Og så se hvad du kan finde til dit budget.

I dag snakkes der ikke om 50/100hz men der er meget andet at tage hensyn til.

Største problem er at under 55'' tv gøres der ikke meget godt
Af m.s.s
hej Henrik

Ja har læst artiklen om 50/100hz, men igen den er fra 2010 altså 10 år gammel og der er immervæk sket lidt siden :)
Af Brian E
Min egen lille anekdote: vi har et (faktisk to) entry level 50Hz Samsung 65" LCD, som vi lever fint med. Jeg ser masser af fodbold og er fint tilfreds.

Vi bruger Chromecast til Viaplay, og det fungerer upåklageligt, og vi oplever ikke nogen særlig kvalitetsforskel på det noget dyrere 100Hz Samsung 55", som nu hænger i soveværelset.
Af Globulus
De fleste 50/60 Hz-modeller kan få noget godt ud af 25/30/50/60-materiale. Om 25/30-materiale interpoleres til 50/60 eller 100/120 har ikke så meget at sige, om end billedet kan se en smule mindre udtværet ud ved panoreringer på en 100/120-model.

Udfordringen består i at fjerne judder fra 24p-materiale (eksterne kilder såvel som interne apps) og her kommer mange af de billige modeller til kort.
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

For mange brugere hører det dog stadig til i kategorien "hvad man ikke ved, har man ikke ondt af". Det kræver så blot, at man gør opmærksom på det, hvorefter de selvsamme brugere ikke kan lade være med at lægge mærke til det.