Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som nævnt andetsteds har jeg siddet og ventet på en mulighed for at udskifte mit Pioneer Kuro 600M (60" plasma) med et 65" OLED, som "monitor" til mit ATV 4K (bruger kun ATV) og nu er der en okay chance med 25% rabat hos Power.

Jeg har lavet en bestilling på et Panasonic HZ1000 (men har været meget i tvivl), da jeg har set et par kommentarer om at det ikke er værd at rykke op fra feks Phillips OLED854 til 10k til de 14-15k som 2020 OLED's koster med rabat.

Dengang jeg købte mit Pioneer kostede det ~30k, men der var også væsentlig forskel i billedekvalitet til konkurrenterne, og jeg havde ikke 3 små børn dengang, så der var mere tid til at se bluray's i ro og fred, mens det nu stort set er ren streaming og alle bruger OLED paneler fra LG.

Det der afholder mig fra 854 (vs hz1000) er:
* Mangler eARC ( det er mig dog uklart om det reelt betyder noget, men den skal bruges med en Sonos Arc der også understøtter eARC)
* Upræcis uden kalibrering (og kalibrering er jo ikke ligefrem gratis)
* Dårligere just-above-black håndtering ifølge Vincent @ HDTVTEST (eller rettere, HZ1000 klarer det bedre end feks 805 og LG CX)
* Ingen BFI (men aner ikke om jeg ville bruge det)
* HZ1000 er "Highly Recommended" af AVForums (854 er "Recommended")
* HZ1000 har bedre kalibrerings værktøjer (relevant hvis man får den prof. kalibreret)

Så gælder det bare om at overbevise sig selv om at det er ~5k ekstra værd. Jeg er nysgerrig efter hvad andre tænker, især dem der også går med tanker om at købe under dette tilbud.
Ift. de konkrete punkter:
- eARC vil kun spille rolle, hvis der kommer eksterne enheder i samspil. F.eks. konsolspil med Atmos eller UHD Blu-ray-afspiller. Her bruges den højere båndbredde til Atmos enten fordi lydkvaliteten er højere eller fordi Atmos-signalet sendes udpakket fra afspiller/konsol
- Hvis du påtænker at købe kalibrering, så er der ganske rigtig noget bedre muligheder i HZ1000. Ikke nat og dag, men man kan komme tættere på målet
- Above-black forskellen er begrænset, synes jeg.
- BFI tror jeg ikke du kommer til at bruge i blandet brug. Tabet i lysstyrke er for stort efter min mening og den underliggende blinkende effekt tror jeg ikke er sund i længden. Jeg ville ikke selv bruge det og ville ikke sætte mine børn foran skærmen.
- Vi nåede aldrig at teste OLED804/OLED854 sidste år, men vi testede OLED934, som på billedsiden er mere eller mindre den samme. Det er en rigtig fin skærm, men kræver lidt indstilling på billedsiden før man er i gang.

Jeg synes 5000 kr. er svært at forsvare i HZ1000's favør, men det kommer også an på, hvornår du vil slå til. Jeg er ret sikker på, at HZ1000 nok skal komme længere ned, hvis man venter, men man får naturligvis også brugsværdien i perioden.
Rasmus Larsen skrev: 02 okt 2020, 05:55 Ift. de konkrete punkter:
- eARC vil kun spille rolle, hvis der kommer eksterne enheder i samspil. F.eks. konsolspil med Atmos eller UHD Blu-ray-afspiller. Her bruges den højere båndbredde til Atmos enten fordi lydkvaliteten er højere eller fordi Atmos-signalet sendes udpakket fra afspiller/konsol
Først og fremmest så tak for svarene, det er virkelig en stor hjælp at læse jeres svar herinde.

Tilbage til sagen: ATV 4k tæller vel med her som ekstern enhed? Jeg ved godt at streaming kun bruger DD+ Atmos og ikke lossless, så det ville kun gøre en forskel i lydkvalitet med enkelte Bluray rips fra min Plex server (jeg kopierer altid bluray discs over på plex serveren, gider ikke rode med en fysisk skive).

Derudover er en primær årsag til min interesse i eARC at det skulle have noget lip-sync compensation, og Sonos understøtter jo netop også eARC. Jeg *hader* lip-sync problemer nemlig.
- Above-black forskellen er begrænset, synes jeg.
Har i haft HZ1000 side-by-side med andre OLEDs? HDTVTest har kørt side-by-side sammenligninger med både Sony A8 og LG CX. Det er jo hellere ikke sådan at han står og siger at forskellene er store, men jeg går ret meget op i at mørke scener er spot on (og nej, jeg kunne ikke overtale konen til et HZ2000, især når jeg ikke kan love at den indbyggede soundbar er tilstrækkelig ;).

- BFI tror jeg ikke du kommer til at bruge i blandet brug. Tabet i lysstyrke er for stort efter min mening og den underliggende blinkende effekt tror jeg ikke er sund i længden. Jeg ville ikke selv bruge det og ville ikke sætte mine børn foran skærmen.
Men er den blinkende effekt så meget anderledes end på CRT / Plasma? Jeg kan godt forstå at 60Hz BFI vil blinke (60hz var også ubehageligt på CRT), men 120Hz burde vel være uproblematisk og også miste mindre lysstyrke?
- Vi nåede aldrig at teste OLED804/OLED854 sidste år, men vi testede OLED934, som på billedsiden er mere eller mindre den samme. Det er en rigtig fin skærm, men kræver lidt indstilling på billedsiden før man er i gang.
Det er derfor jeg tænker at der skal regnes en kalibrering med ind over på 854. Men hvis jeg ender med at også gøre det på HZ1000 så er det selvfølgelig ikke helt fair.
Jeg synes 5000 kr. er svært at forsvare i HZ1000's favør, men det kommer også an på, hvornår du vil slå til. Jeg er ret sikker på, at HZ1000 nok skal komme længere ned, hvis man venter, men man får naturligvis også brugsværdien i perioden.
Det jeg er lidt bange for er at jeg med 854 ender med at få brug for både kalibrering (1500kr+) og at købe en HDFury Arcana ($200 + fragt + moms, https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/) hvis der er lyd/lip-sync issues.

Jeg har har kigget på GZ950, den nåede ned i 14k på BF, og kom først længere ned i Marts (12k i marts). Jeg gider ikke vente til næste år (fordi så bliver jeg bare fanget af 2021 modellerne :) og +/- 1k er ikke så vigtigt. Men jeg ville da være ærgelig hvis den er på feks 11k til BF.
hans123 skrev: 02 okt 2020, 06:18 Lad være med at vælge TV uden eARC med mindre du er 100% på du aldrig skal tilslutte ekstra grej til tv.
Som sagt, skal jeg tilslutte en ATV 4K, som faktisk er min eneste kilde. Dvs jeg bruger ikke TV'ets eget OS overhovedet, eller ser flow TV. Jeg er bare ikke helt sikker på om eARC er vigtigt her

Det der især bekymrer mig er denne her tekst fra https://support.apple.com/en-us/HT204069:
*Some sound bars and AV receivers support Dolby Atmos, but don’t support video formats like HDR10 and Dolby Vision. In this case, you can plug your Apple TV 4K into either the sound bar or AV receiver to play sound in Dolby Atmos. Or you can plug your Apple TV 4K into your television to watch video in HDR and Dolby Vision. To do both, you need a television or an AV receiver or sound bar that supports both Dolby Atmos and high-quality video formats. Apple TV 4K uses a high bandwidth form of Dolby Atmos that doesn’t work over ARC connections.
Ja, Apple TV 4K tæller med og eARC kan faktisk også spille rolle her. Apple TV 4K udsender Atmos i udpakket form (PCM med metadata, også kaldet Dolby MAT). Så uden eARC vil TV'et skulle konvertere signalet, så det passer under båndbredden i ARC. Det kan give lip-sync problemer - sker ofte.

HZ1000 har vi haft ved siden af Sony AG9 OLED. Vi har også haft diverse Panasonic OLED ved siden af mange andre OLED, senest Philips OLED805. Jeg synes ikke forskellene er store. Min opfattelse er, at dem som klager meget over 'black crush' skyldes fejlkonfigurationer. Tilslutning til f.eks. PC og mismatch i PC/video levels. Eller forkert opsætning (til PC/RGB levels) af konsol, altså igen mismatch af levels. Det kan skære både skyggedetaljer og højlysdetaljer væk, afhængigt af typen af mismatch.

Vores øjne/hjerne kan opfatte meget højere blinke-frekvens end 120Hz. Nogle personer får hovedpine eller gener af langt højere frekvenser, når lysdioder styres med PWM (pulse width modulation) i både lamper og LED-belysningen i LCD-skærme. Hvis det ikke irriterende dig på plasma, så er det måske fint, men husk dog, at plasmas sub-field drive er 600+ Hz.

Husk også, at HDMI 2.1's muligheder for bl.a. 4K120 og VRR ikke er isoleret til konsol. Det kan også bruges med PC. Jeg vil tro, at næste Apple TV-boks ligeledes får HDMI 2.1 så den kan outputte i 4K120, men det er dog ren spekulation.
Rasmus Larsen skrev: 02 okt 2020, 09:54 Ja, Apple TV 4K tæller med og eARC kan faktisk også spille rolle her. Apple TV 4K udsender Atmos i udpakket form (PCM med metadata, også kaldet Dolby MAT). Så uden eARC vil TV'et skulle konvertere signalet, så det passer under båndbredden i ARC. Det kan give lip-sync problemer - sker ofte.
Tak, det er i sig selv nok til at afgøre det for mig.
Jeg synes ikke forskellene er store. Min opfattelse er, at dem som klager meget over 'black crush' skyldes fejlkonfigurationer. Tilslutning til f.eks. PC og mismatch i PC/video levels.
Mht til near black handler det også om "chrominance overshoot" / macroblocking, ikke kun black crush.

Mit indtryk er ikke at Vincent@HDTVTest er en amatør, men det er I jo heller ikke :) Han er nok bare mere pedantisk.
Vores øjne/hjerne kan opfatte meget højere blinke-frekvens end 120Hz. Nogle personer får hovedpine eller gener af langt højere frekvenser, når lysdioder styres med PWM (pulse width modulation) i både lamper og LED-belysningen i LCD-skærme. Hvis det ikke irriterende dig på plasma, så er det måske fint, men husk dog, at plasmas sub-field drive er 600+ Hz.
På CRT var jeg fint tilfreds med >= 75Hz, men det er selvfølgelig ikke nødvendigvis det samme. Det bliver interessant at prøve af, især nu når jeg kan se at jeg alligevel skal have HZ1000 pga eARC.
Husk også, at HDMI 2.1's muligheder for bl.a. 4K120 og VRR ikke er isoleret til konsol. Det kan også bruges med PC. Jeg vil tro, at næste Apple TV-boks ligeledes får HDMI 2.1 så den kan outputte i 4K120, men det er dog ren spekulation.
Jeg har ikke nogen interesse i at game i min stue. Jeg har et kontor med en 34" ultra-wide skærm til den slags :) Men kan sagtens forstå at konsol gamers går efter LG CX.

Det er selvfølgelig interessant hvis ATV får 2.1, men er det realistisk at se film eller serier i 120fps i TV'et levetid? De fleste film er jo stadig 24fps.
Jeg tror ikke, at det er realistisk, at film eller serier i udbredt grad kommer i 120fps i i nærmeste fremtid. Det vil nok mere have karakter af lidt blandede forsøg her og der - måske også med sportsudsendelser.

Vincent er super. Jeg har kendt ham i rigtig mange år, da vi som regel står side om side ved præsentationer og messer. Men derfor er vi ikke altid enige :)
Hvis du har tænkt dig at have det bare halvt så længe som du må have haft din Pioneer, er det så ikke for lidt at sparre pr. år hvis du kommer til at sidde og tænke det der sort niveau kunne godt have været lidt bedre, den kalibering kunne rammes lidt bedre hvis jeg lige havde de mulighed.
Om et par år kunne eARC og måske hdmi 2.1 også lige pludseligt have været lækkert at have.
dieseldk skrev: 02 okt 2020, 18:19 Hvis du har tænkt dig at have det bare halvt så længe som du må have haft din Pioneer, er det så ikke for lidt at sparre pr. år hvis du kommer til at sidde og tænke det der sort niveau kunne godt have været lidt bedre, den kalibering kunne rammes lidt bedre hvis jeg lige havde de mulighed.
Det er en farlig måde at tænke på :) Du risikerer at få mig til at bestille en HZ2000 istedet for :) Faktisk er den primære grund til at jeg stadig har Kuro'en (udover at det faktisk tog ret lang tid før der kom noget der var væsentligt bedre) at jeg havde lovet konen at beholde det i min 10 år den gang vi købte det ;)