Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rasmuzzen
Damn it Flatpanels...nu har fået mig til at købe en BenQ 24" til 2549,- med hdmi og det hele.
Vender frygelig tilbage...når den er kommet med posten...

...med en lille hjemme-test :-)

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=344096

så kobler jeg nok lige en DVD-optager med hdmi-udgang til og håber festen starter...
Af Kleitus
Glæder mig til at høre mere.

Det er virkelig billigt for en 24" skærm med DVI og HDMI. Bliver spændende at høre om den også opfører sig ordentligt. :-)
Af rasmuzzen
Så kom den med posten....Det er nu altså en flink postmand vi har her i Risskov, han lagde som sædvanlig en lap papir i postkassen, jeg var ikke hjemme desværre, men senere på aftenen så kom han lige forbi for at se om jeg var kommet hjem :-)
Nå, men det er altså en ordentlig moppedreng at få på skrivebordet..har i forvejen en 22" FS Scaleoview L22W-5, så jeg kan sammenligne direkte.
Umiddelbart er der ikke det samme problem med baggrundsbelysning der skinner igenenm foroven og forneden som på min FS, fedt ! Betragtingsvinklerne er ikke super-fantastiske...midtfor er bedst.
Indtil videre har jeg kun tilsluttet en ældre analog tv-tuner og min computer igenenm d-sub, og monitoren har lidt problemer med at scalere billedet ud på hele skærmen, især fra PCen, i 1920X1200 er der stadig 5 - 10 cm ude i den ene side...ser bedre ud i 1680X1050, måske er det et spørgsmål om instilling, det ved jeg ikke endnu. Måske er det også bedre på DVI og HDMI, det skal testes senere. Umiddelbart står tingene heller ikke så skarpt som på min gamle FS ( fujitsu siemens ), men måske igen et spørgsmål om indstillinger. At se TV på den , anologt, er lidt voldsomt når man sidder så tæt på som man jo gør ved et skrivebord, men måske et spørgsmål om tilvænning. I manualen står der vist også noget om at den skal stå ca. en time før den er rigtigt i "balance".
Nå, jeg skruer lidt videre på knapperne :-) og vender tilbage med mere..
Af rasmuzzen
Okey 5-10 cm i den ene side er overdrevet kan jeg se, det er kun 1 cm...men hvordan får jeg mon billedet helt ud til kanten?..( vga fra pc )

ooiu yeah....DVI-indgang oppe at køre nu...så falder det på plads, både scaleringen og skarphed, også texten er skarpere...

smilet er på vej tilbage...der må være sparet på vga-kredsløbet i denne model?

SKal måske lige nævnes at jeg bruger dette bundkort til test
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.p ... 401&type=0

- med onboard grafik, godt nok det nye GeForce7, men det kan da godt være det er noget skidt i denne sammenhæng på vga-ud ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Onboard grafikkort er ofte noget svære at have med at gøre især i højere opløsninger pga. båndbredden. Du kan evt. forsøge at sætte skærmen til en anden PC via VGA for at afgøre om det er skærm eller PC den er "gal" med.
Af rasmuzzen
Tak for kommentaren, ja det bliver lidt ude i fremtiden pga arbejde, men det vil jeg prøve. Tror jeg.
Nu har jeg sat en Phillips DVD-harddiskrecorder med hdmi-ud til skærmen, og der er desværre problemer, I højre side er der et ½ cm blåt felt, hvor billedet ikke er scaleret ud til, jeg har forsøgt at finde ud af hvordan man justerer dette, men indtil videre uden held. Har det mon noge at gøre med at skærmen jo er 16X10 og signalet er 16X9 ??
Jeg må også sige, at en normal analog TV-Tuner på en 24" på et skrivebord hvor man sidder ca. ½-1 meter fra...det er sgu ikke kønt. Jeg er dog den heldige ejer af en extern Tuner med støjfilter, men 22" er vist bedre til at "skjule" støj på det analoge signal, tæt på ihvertfald.
Af Kleitus
16:10 skulle i givet fald give sorte kanter i bunden og toppen - ikke i siderne. Det lyder underligt at den ikke kan justeres til at fylde skærmen ud. Er der ikke en auto-adjust?
Af rasmuzzen
Det er faktisk lidt mystiskt- hvis der er bjælker i bund og top ved signalet, så er der kun blå stribe ved selve billedet, altså i midten, højre side. Og forskellige justeringsmuligheder er disablet ved hdmi-signal..
Iøvrigt er det kun når jeg ser på den indbyggede TV-tuner over Skærmen at dette problem findes...DVD og DivX ser fint ud.