Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har et Apple TV4 (HDMI1) og et surround sound anlæg (HDMI2 - eARC) sat til mit LG C9. Tænder jeg Apple TV'et først, så tænder det hele som det bør.
Tænder jeg dog surround sound anlægget først, så begynder TV'et at stå og skifte frem og tilbage mellem de to HDMI inputs med et halvt sekund mellemrum, og det eneste som kan stoppe det, er at slukke TV'et eller en af de to andre enheder, hvilket jo er lidt irriterende.

Hvad vil løsningen være på det, udover aldrig at tænde surround anlægget først? :)
Hvis du har en tredje enhed med HDMI CEC, så kan der arbejdesmed udelukkelsesmetoden. Altså tjekke om det er Apple TV eller forstærker eller TV, der trigger det.

Jeg har engang oplevet noget lignende på et andet LG TV, som jeg testede. Med en PS4 tilsluttet ville TV'et også vågne (med PS4), men derefter skifte til HDMI-porten, hvortil Apple TV sad. Ligesom dig, virkede det korrekt, hvis Apple TV blev tændt først. Det blev løst, men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det var en nulstilling af TV eller opdatering af firmwaren, som gjorde det, idet begge ting blev udført i samme omgang.
Det med HDMI CEC er noget mærkeligt noget.

TV tildeler et ID per enhed, det kan enheden så fortælle TV eller tv tildeler et.
Så går der rod i ID numre, så ser man altså hvordan der hoppes mellem ID numre, og forkerte kanaler eller bare frem og tilbage, fordi ID ikke altid er et match.

Jeg har kun kontrol over HDMI CEC på min sat boks, den kan vise mig et dynamisk id, og den kan så låse det til min sat boks. Det går galt nogle gange når den er låst til et ID.
Men jeg kan også aktivere/slå fra en masse funktioner som tænd fra standby fra tv, tænd tv fra standby og skift til kanal når tv spørger om id, osv,osv... og der kan svares på forskellige forspørgsler som id, note og et navn mere jeg ikke kan huske.

Det kan sikkert hurtigt blive rodet hvis en enhed mener noget andet og overtager et ID.