Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
Torben Rasmussen skrev: 31 aug 2020, 14:07 Du siger altså, at grunden til, at der ikke findes tråde om ulykkelige OLED-ejere med lyse stuer, fordi de har researchet så meget på forhånd, at scenariet ikke opstår?
Jeg siger de er svære at finde, og du lyder jo som det er det som er dit problem men heldigvis kan jeg finde en tråd som kun er få dage gammel, og du selv skrev et indlæg få dage før :)

viewtopic.php?p=317726#p317726

Her er der jo en bruger som bekræfter en anden i at det ikke gik med OLED, så...... Altså der er jo masser af indlæg hvis man gider læse dem og de mange 1000+ andre som kommenterer omkring emnet.

Nu begav jeg mig ud i at se på nogle "lys stue" indlæg, og de går jo en del år tilbage, pre-OLED , så de tråde kan ikke bruges til noget.
Men der er sikkert post-OLED tråde som denne og andre nye, hvor lys stue bliver frygtet og mistænkeliggjort. Om det hele handler om sælgere det ved jeg ikke.
Af Globulus
bbplayer skrev: 31 aug 2020, 16:31
Torben Rasmussen skrev: 31 aug 2020, 14:07 Du siger altså, at grunden til, at der ikke findes tråde om ulykkelige OLED-ejere med lyse stuer, fordi de har researchet så meget på forhånd, at scenariet ikke opstår?
Jeg siger de er svære at finde, og du lyder jo som det er det som er dit problem men heldigvis kan jeg finde en tråd som kun er få dage gammel, og du selv skrev et indlæg få dage før :)

viewtopic.php?p=317726#p317726

Her er der jo en bruger som bekræfter en anden i at det ikke gik med OLED, så...... Altså der er jo masser af indlæg hvis man gider læse dem og de mange 1000+ andre som kommenterer omkring emnet.

Nu begav jeg mig ud i at se på nogle "lys stue" indlæg, og de går jo en del år tilbage, pre-OLED , så de tråde kan ikke bruges til noget.
Men der er sikkert post-OLED tråde som denne og andre nye, hvor lys stue bliver frygtet og mistænkeliggjort. Om det hele handler om sælgere det ved jeg ikke.
At dømme ud fra tidligere indlæg gik jonashh fra Philips OLED754 til LG C9. Sidstnævnte burde bestemt være lysstærkt nok, men det må han jo selv vurdere. QLED er selvfølgelig en anden verden.

Derimod synes jeg aldrig, at jeg har set et Sony OLED TV køre med en demo eller Blu-ray film i den lokale Bilka, hvor lysstyrken har været god nok. Det kan selvfølgelig skyldes indstillinger, men Sony OLED (f.eks. AG8) måles til en betydeligt lavere lysstyrke end f.eks. C9 og det er ikke noget problem at finde diskussioner om, at Sony OLED er for mørk og tilmed meget agressiv hvad angår anvendelse af ABL.
Brugeravatar
Af Pede8000
Tager du i dit indlæg, udgangspunkt i hvordan TV performer i Bilkas udstilling? Det virker ikke seriøst.

Jeg har selv den store fornøjelse af at eje et AG8. Jeg oplever ingen udfordringer med for svag lysstyrke. Hvis Sony OLED er de mest lyssvage, er man således godt stillet med et OLED i en lys stue.

ABL er ikke særligt meget tilstede, eneste gang jeg har kunnet registrere det, er i en arktisk scene i "Seven Worlds One Planet".

Hvis jeg ikke havde siddet og kigget efter det ville jeg ikke have registreret det. Blot for ikke at skræmme nogen væk fra OLED og i særdeleshed Sony. Jeg er klar over at peak brightness ikke er blandt de højeste på markedet, men det er stadig rigeligt.
Af Globulus
Nej, som jeg skriver har jeg blot aldrig set et Sony OLED blive demonstreret med indstillinger og forskelligt materiale, hvor lysstyrken ikke på nogen måde imponerede. Jeg er bekendt med teorierne om at ekspedienterne piller ved indstillingerne på de forskellige modeller for at guide kunderne hen til de modeller, de tjener mest på. Det kan passende diskuteres i en anden tråd.

Dertil kommer så målingerne på rtings, hvor AG8 måles til væsentligt lavere værdier under visse forhold:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 8g/802/846

Og endelig er det, som jeg skrev, ikke noget problem at finde diskussioner der omhandler at Sony OLED er for mørke - særligt ved brug af Dolby Vision. Hvor meget der så er løst med firmware-opdateringer med tiden skal jeg ikke kunne sige.

Men godt at høre, at det fungerer for nogle/mange. Det får generelt gode anmeldelser, men også nogle kritiske ord med på vejen.

Jeg har selv et Sony (LCD) TV og Sony er mit foretrukne mærke, men jeg er ikke religiøst tilknyttet hverken det ene eller det andet mærke.
Brugeravatar
Af Pede8000
Der er masser af tråde der handler om Dolby Vision via HDMI, hvor Sonys implementering lader MEGET tilbage at ønske! Det giver netop en mørk/ udvasket oplevelse fra f.eks. ATV 4K. Intet problem hvis indhold streames fra indbygget Android.

Synes ikke jeg kan se særligt mange om et generelt problem?
Brugeravatar
Af bbplayer
Jeg vil ikke bidrage til dårlige eller gode sider, og ville bare påpege og give en thumbs up til forslaget om et specfikt emne, eller en artikel (@Supergris ) som vi herinde altid kan henvise til, som en enkelt gang Torben? eller anden lagde billede op i meget lys stue og kun vist små forskelle i det genskin som QLED kunne gøre en smule for.

Det kan godt tyde på en en evig debat, når sælgere og nogle brugere stadig mener det er værd at tænke på i 2020.