Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TVsøger
Hej

Jeg havde egentlig besluttet mig for at erstatte mit nuværende TV med et LG CX. Jeg har imidlertid lige fået at vide, at det ikke vil passe godt til min lyse stue (der ikke kan mørklægges). Er det en udfordring i er enig i og kan genkende? Skal jeg overveje noget QLED frem for OLED?

På forhånd tak
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvorfor går du ikke selv direkte til sagen, køber et OLED hos elgiganten/power , prøver det i hjemmet og får selvsyn for om det virker eller ej. Vi har vist alle lyse / mørke stuer og forskellige tv mønstre når vi ser tv, så du får mest ud af og prøve det i din stue og så vælge QLED hvis du fortryder.

Ja, du skal slæbe lidt men så er det din egne observationer og ikke folk som bor i kælderen og synes OLED er perfekt :) Vi er jo forskellige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke om folk med “lyse stuer” går i troen om, at de er alene med sådan et hjem, eller om troen er, at der kun sælges OLED-TV til kælderlokaler, men jeg erindrer ikke at have set en eneste tråd omhandlende problemer med at se på et OLED-TV i dagligstuen.

Problemerne med lys og OLED lader til at være skabt af butikspersonalet, som har en økonomisk interesse i, at sælge dig noget andet.

Mørklægning er for projektor-opsætninger. OLED klarer sig fint i en almindelig stue, selvom der kun er almindelige gardiner.
Af Supergris
Måske kunne mange unødvendige tråde undgås, hvis der blev lavet en fokusartikel, som gjorde opmærksom på emnet omkring: "OLED og lyse stuer"?

Man skal have helt specielle TV-vaner, hvis et OLED ikke kan leve op til det krav, der stilles til lysstyrken i forbindelse med det at se TV i en lys stue, eller også bruger man overvejende sit TV ved højlys dag, uden mulighed for at trække gardiner for, dog er ekstra lysstyrke bestemt noget, der i fremtiden vil blive lagt fokus på fra fabrikanternes side, da afspilning af materiale med HDR, stiller store krav til TVene, hvor nogle scener kan drage fordel af al det lys, der er til rådighed, men under alle omstændigheder, kan man ikke forvente, at noget TV yder deres bedste, når forholdene i rummet ikke tilskynder det, dog er lysstyrken på moderne TV betydeligt bedre end for år tilbage, så selv TV i dagslys burde ikke være noget problem, blot man undgår direkte solskin ind på skærmen, hermed ikke sagt et OLED er det bedste valg under alle omstændigheder, men en "lys stue" burde ikke automatisk betyde et no go for et OLED...
Senest rettet af Supergris 31 aug 2020, 09:12, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
Torben Rasmussen skrev: 29 aug 2020, 17:47men jeg erindrer ikke at have set en eneste tråd omhandlende problemer med at se på et OLED-TV i dagligstuen.
Har du nogensinde brugt ordene "lys stue" i en søgning, og tænk jeg får mange hundrede hits på emnet, og mange er enten afvisninger når OLED nævnes, eller anvisninger når QLED nævnes og lyse stuer er emnet. Så det må være en typ'o eller så bruger du forum forkert, og læser helst hvad du ønsker at læse og springer noget over i farten.

Så emnet er skam oppe ofte, selv de seneste tråde har præcis samme frygt nævnt, om det så er brugere her på forum eller en sælger er vel underordnet, for sælgeren i elgiganten kan da også gå ind på forum her med samme holdning og tænke Samsung er det man vælger :)

edit: Måske skal det siges at genskin også er et nøgleord som mange bruger i forbindelse med QLED og fordele der.
Senest rettet af bbplayer 30 aug 2020, 10:08, rettet i alt 1 gang.
Af bromberg
Torben Rasmussen skrev: 29 aug 2020, 17:47 Jeg ved ikke om folk med “lyse stuer” går i troen om, at de er alene med sådan et hjem, eller om troen er, at der kun sælges OLED-TV til kælderlokaler, men jeg erindrer ikke at have set en eneste tråd omhandlende problemer med at se på et OLED-TV i dagligstuen.

Problemerne med lys og OLED lader til at være skabt af butikspersonalet, som har en økonomisk interesse i, at sælge dig noget andet.

Mørklægning er for projektor-opsætninger. OLED klarer sig fint i en almindelig stue, selvom der kun er almindelige gardiner.
Meget enig - jeg har også undret mig over det spørgsmål.
Det stilles flittigt - men man ser ikke rigtig tråde hvor folk HAR et problem med oled tv i lys stue.
Man burde også undre sig over om vi så slet ikke kunne se tv i lys stue helt indtil 2013-14 eller sådan noget:)
Brugeravatar
Af bbplayer
bromberg skrev: 30 aug 2020, 10:07
Torben Rasmussen skrev: 29 aug 2020, 17:47 Jeg ved ikke om folk med “lyse stuer” går i troen om, at de er alene med sådan et hjem, eller om troen er, at der kun sælges OLED-TV til kælderlokaler, men jeg erindrer ikke at have set en eneste tråd omhandlende problemer med at se på et OLED-TV i dagligstuen.

Meget enig - jeg har også undret mig over det spørgsmål.
Det stilles flittigt - men man ser ikke rigtig tråde hvor folk HAR et problem med oled tv i lys stue.
Man burde også undre sig over om vi så slet ikke kunne se tv i lys stue helt indtil 2013-14 eller sådan noget:)
logikken fortæller mig at når man ikke læser om det, er det jo fordi frygten har fået dem til at vælge andet, der hvor det virkelig var ønsket og emnet, og som jeg lige skrev, så lyder genskin også som en spiller der tages seriøst i oplyste stuer.
Brugeravatar
Af Pede8000
Har haft 3 plasma og 2 stk OLED på vægen i en temmelig lys stue.
Der er stor forskel fra plasma til OLED i forbindelse med hvor godt de klarer "lyse"- omgivelser.
OLED er helt klart bedre, men der er sikkert ingen tvivl om at Samsungs topmodeller klarer opgaven bedre, især på reflekser. Det er nok også det der er "selling point" for dem.

Man kan så lægge det på vægtskålen, sammen med alle de andre elementer der afgør hvilket TV man gerne vil købe.

Jeg oplever ingen udfordringer med performance i lyse omgivelser ved OLED. Det er i min optik ikke det der skal få forbrugeren til at fravælge OLED. Hvis man er mindre interesseret i korrekt kalibrering, kan bare give den gas på lysstyrken.

Helt enig i Torbens udlægning af "lys stue" problematikken, men det er nok altid en afvejning af hvor meget de enkelte egenskaber skal fylde for køberen. Jeg kunne aldrig drømme om at købe LCD, alene fordi jeg havde en lys stue. Jeg tager altid udgangspunkt i bedste billedekvalitet, ikke i hvor mange nits der er max.

Meeeeeen, folk er forskellige.

Håber det kan bruges.

Peter
Brugeravatar
Af bendix
Vi har en meget lys stue og C9- intet problem med performance overhovedet.

Ps. Jeg har slettet billedet fordi det ikke behøver være tilgængeligt ud over at vise trådstarter og deltagerne her min erfaring :-)
Senest rettet af bendix 31 aug 2020, 23:12, rettet i alt 2 gange.
Af PeterD
bendix skrev: 31 aug 2020, 07:26 Vi har en meget lys stue og C9- intet problem med performance overhovedet.

Se billede
Fantastisk.

Det lyder til at LCD-QLED godt kan pakke deres argumenter væk for en stund..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
bbplayer skrev:
Torben Rasmussen skrev: 29 aug 2020, 17:47men jeg erindrer ikke at have set en eneste tråd omhandlende problemer med at se på et OLED-TV i dagligstuen.
Har du nogensinde brugt ordene "lys stue" i en søgning, og tænk jeg får mange hundrede hits på emnet, og mange er enten afvisninger når OLED nævnes, eller anvisninger når QLED nævnes og lyse stuer er emnet. Så det må være en typ'o eller så bruger du forum forkert, og læser helst hvad du ønsker at læse og springer noget over i farten.

Så emnet er skam oppe ofte, selv de seneste tråde har præcis samme frygt nævnt, om det så er brugere her på forum eller en sælger er vel underordnet, for sælgeren i elgiganten kan da også gå ind på forum her med samme holdning og tænke Samsung er det man vælger :)

edit: Måske skal det siges at genskin også er et nøgleord som mange bruger i forbindelse med QLED og fordele der.
Jeg er med på, at mange spørger om det. Men hvor mange tråde har du set, hvor OLED-ejere ønsker råd fordi deres TV viste sig ikke at være anvendeligt i lyse omgivelser?

Hvis man er typen, der ikke har gardiner i stuen af nogen art, så er der enkelte Tv, der håndterer genskin bedre eller kan levere en højere lysstyrke, men så er vi tilbage i diskussionen om hvorvidt man også køber højttalere, som skal lyde godt imens støvsugeren kører.
Brugeravatar
Af bbplayer
Torben Rasmussen skrev: 31 aug 2020, 08:49 Men hvor mange tråde har du set, hvor OLED-ejere ønsker råd fordi deres TV viste sig ikke at være anvendeligt i lyse omgivelser?
Der er nok dem som læser og aldrig køber OLED.
Dem som køber OLED og ikke aner noget om det, og nok også dem som læser om det, og frygter det vil påvirke noget.

Så svært at vide om der egentlig er folk som køber mod strømmen og holdningerne.
Af JonezR
Jeg havde egentlig besluttet mig for et Samsung 90r netop pga. en lys stue. Men et godt tilbud på C9 fik mig til at prøve det. Der har intet problem været og jeg er 100% tilfreds for mit valg.
bbplayer skrev: 31 aug 2020, 09:01
Torben Rasmussen skrev: 31 aug 2020, 08:49 Men hvor mange tråde har du set, hvor OLED-ejere ønsker råd fordi deres TV viste sig ikke at være anvendeligt i lyse omgivelser?
Der er nok dem som læser og aldrig køber OLED.
Dem som køber OLED og ikke aner noget om det, og nok også dem som læser om det, og frygter det vil påvirke noget.

Så svært at vide om der egentlig er folk som køber mod strømmen og holdningerne.
Du siger altså, at grunden til, at der ikke findes tråde om ulykkelige OLED-ejere med lyse stuer, fordi de har researchet så meget på forhånd, at scenariet ikke opstår?

Hvor mange tråde kan du finde herinde, som omhandler problemer med genskin eller manglende lys på et nutidigt TV i almindelighed? Jeg kan finde en del, som omhandler problemet på plasma-TV og ønsker om ikke at havne dér igen, men derudover er det vel primært tråde om frygten man finder?