Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Globulus skrev: 24 aug 2020, 17:11

Hvis du vil gå lidt i dybden kan du lave en google-søgning på "<model> owner's thread", f.eks.
https://www.avforums.com/threads/sony-k ... d.2160360/

Læs de sidste 10-20 sider for at få en idé om, hvilke problemer brugerne slås med, selv med de seneste opdateringer.
Enig. Nu er XF90 efterhånden en model med en del år på bagen. Kom ved ud til butikkerne omkring april/ maj 2018.

Mon ikke alle brugere har en eller anden form for anke hvad enten det er smartdelen, billedet, kondensatorer, pixel, burn in etc. efter over 2 år..

Hvis et tv opdateres over 3 år skal man være heldig. Lidt ligesom Android mobiler.. ;)
Næh, om noget, så må man gå ud fra, at et TV bliver bedre med tiden, efterhånden som diverse fejl bliver rettet med opdateringerne.

Af og til ser man så det modsatte: At en opdatering introducerer fejl eller måske resulterer i en ændring, som brugerne er uenige i.

Derfor kan det være nyttigt at læse, hvad ejere har af erfaringer fra de seneste par måneder. De første sider kan også være interessante at læse, men hvis man starter med de tidligste indlæg og stopper efter nogle sider kan man ende med et indtryk, som måske ikke længere er retvisende. F.eks. havde Panasonic OLED fra 2019 problemer med knas i lyden ved visse typer materiale, men det blev løst med en firmware-opdatering på et senere tidspunkt.
Fordi noget ikke er retvisende, så er der jo med firmwareopdateringer en chance for, det kan løses i fremtiden, desværre sker det i nogle tilfælde, at de retter en fejl, men samtidig introducerer de en anden...
Globulus skrev: 23 aug 2020, 19:26 Med udgangspunkt i dine valg er Sony 55XF9005 det bedste. Dog er det en 2018-model og Android TV siges at køre sløvt på den. Andre vil så hævde, at Android TV kører fint på den efter de seneste opdateringer.

Samsung Q60T er fint, men er dog en 50/60 Hz model og du vil måske opleve judder ved Netflix og Blu-ray, afhængigt af billedindstillinger. Du kan få 55"-udgaven til de samme 3.999 kr. hos Elgiganten. Jeg ville nok selv gå efter 55Q70T (100/120 Hz), men den koster stadig 6.999 kr., hvilket er OLED-territorie. Den måtte gerne komme ned i omkring 5.500 kr., men det er vel kun et spørgsmål om tid.

Hvis du endelig vil over i noget Philips er 58PUS9005 fra 2020 til 4.444 kr. et bedre valg end 58PUS7304 til 5.490 kr.

Det er kun Sony 55XF9005 der er et godt køb hos Hifi-Klubben lige nu. Resten er kun hvis du har en eller anden speciel grund til kun at handle i dén butik.

Alt i alt ville jeg nok checke om betjeningen på 55XF9005 er sløv (bed om lov til at få den på internettet i butikken så du kan lege med smart-TV platformen). Hvis det fungerer fint, snup den før den forsvinder helt fra markedet. Hvis noget er uacceptabelt, snup en 55Q60T til 3.999 kr. eller vent på et godt tilbud på 55Q70T. Philips PUS9005 ville være mit sidste valg af de nævnte, men det må være en smagssag. I så fald, gå efter 50" eller 58", der begge har VA-panel, for at få den bedste kontrast.
Vidste ikke, at Mhz på under 100 kunne påvirke min Netflix oplevelse, men nu giver det mening at jeg nogle gange får sådan en 3D effekt :-(
Du skal være hurtig med et XF90.

Snup det inden det meget snart er for sent.

Lidt ærgeligt at 2020 årgangene ikke er meget bedre end 2019.

Måske 2021 vi igen ser fremskidt for kvaliteten af de økonomisk attraktive modeller under 6000 kr