Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Det kan nemt være en jungle at skulle ud og købe nyt tv.
Især når jeg, ikke endnu, har sat mig helt ind i, hvad fordele og ulemper ved mange ting.

Men for at gøre det kort.
Synes jeg trænger til et nyt tv. Det jeg har nu er et sony w8 - 50”.
Tænker at det skal være enten 50 eller 55 “ og budget er på 5000.
Det vil mest blive brugt til streaming (dr, TV2, Netflix, viaplay, Amazon) også ps4 spil og engang imellem Blu-Ray.

Har kig på disse tre
https://www.hifiklubben.dk/sony-kd-55xf ... d55xf9005/
https://www.hifiklubben.dk/samsung-qe50 ... mqe50q60t/
https://www.hifiklubben.dk/stockitem_40 ... 624160623/

Er de okay?
Det jeg godt kan lide ved Sony er at der herinde er lavet en test af det, og kan indstilles efter den kalibering der er lavet i denne test.

Men er selvfølgelig åben for andre bud, hvis der er noget der er bedre.
Med udgangspunkt i dine valg er Sony 55XF9005 det bedste. Dog er det en 2018-model og Android TV siges at køre sløvt på den. Andre vil så hævde, at Android TV kører fint på den efter de seneste opdateringer.

Samsung Q60T er fint, men er dog en 50/60 Hz model og du vil måske opleve judder ved Netflix og Blu-ray, afhængigt af billedindstillinger. Du kan få 55"-udgaven til de samme 3.999 kr. hos Elgiganten. Jeg ville nok selv gå efter 55Q70T (100/120 Hz), men den koster stadig 6.999 kr., hvilket er OLED-territorie. Den måtte gerne komme ned i omkring 5.500 kr., men det er vel kun et spørgsmål om tid.

Hvis du endelig vil over i noget Philips er 58PUS9005 fra 2020 til 4.444 kr. et bedre valg end 58PUS7304 til 5.490 kr.

Det er kun Sony 55XF9005 der er et godt køb hos Hifi-Klubben lige nu. Resten er kun hvis du har en eller anden speciel grund til kun at handle i dén butik.

Alt i alt ville jeg nok checke om betjeningen på 55XF9005 er sløv (bed om lov til at få den på internettet i butikken så du kan lege med smart-TV platformen). Hvis det fungerer fint, snup den før den forsvinder helt fra markedet. Hvis noget er uacceptabelt, snup en 55Q60T til 3.999 kr. eller vent på et godt tilbud på 55Q70T. Philips PUS9005 ville være mit sidste valg af de nævnte, men det må være en smagssag. I så fald, gå efter 50" eller 58", der begge har VA-panel, for at få den bedste kontrast.
Kan godt forstå du er glad for Sony.

De har realistiske farver og gode hudtoner. Ulempen er,at det er sjældent de fås til under 5000 kr og det bliver nok et problem.

XF90 understøtter vist Dolby Vision på Netflix. Det kan vist blive et problem hos Samsung?. farver og opdateringshastighed ( ved bevægelse og sport) siger XF90. Samsung har højere lysstyrke, måske overnaturlige farver, hvis man kan lide dette og bedre til gaming.

Det er altid fristende at prøve et nyt mærke. Ny grafik og ny fjernbetjening osv,men spørgsmålet er om et andet mærke er bedre?

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0r/585/780
Globulus skrev: 23 aug 2020, 19:26 Med udgangspunkt i dine valg er Sony 55XF9005 det bedste. Dog er det en 2018-model og Android TV siges at køre sløvt på den. Andre vil så hævde, at Android TV kører fint på den efter de seneste opdateringer.

Samsung Q60T er fint, men er dog en 50/60 Hz model og du vil måske opleve judder ved Netflix og Blu-ray, afhængigt af billedindstillinger. Du kan få 55"-udgaven til de samme 3.999 kr. hos Elgiganten. Jeg ville nok selv gå efter 55Q70T (100/120 Hz), men den koster stadig 6.999 kr., hvilket er OLED-territorie. Den måtte gerne komme ned i omkring 5.500 kr., men det er vel kun et spørgsmål om tid.

Hvis du endelig vil over i noget Philips er 58PUS9005 fra 2020 til 4.444 kr. et bedre valg end 58PUS7304 til 5.490 kr.

Det er kun Sony 55XF9005 der er et godt køb hos Hifi-Klubben lige nu. Resten er kun hvis du har en eller anden speciel grund til kun at handle i dén butik.

Alt i alt ville jeg nok checke om betjeningen på 55XF9005 er sløv (bed om lov til at få den på internettet i butikken så du kan lege med smart-TV platformen). Hvis det fungerer fint, snup den før den forsvinder helt fra markedet. Hvis noget er uacceptabelt, snup en 55Q60T til 3.999 kr. eller vent på et godt tilbud på 55Q70T. Philips PUS9005 ville være mit sidste valg af de nævnte, men det må være en smagssag. I så fald, gå efter 50" eller 58", der begge har VA-panel, for at få den bedste kontrast.
Handler skam gerne andre steder end lige netop Hifiklubben.
Sonyen er vel også kun nede i den pris fordi det er en 2018 model?
Hvis jeg kan få noget der er nyere og bedre til cirka samme pris, så er jeg villig til at lytte, men Hvis man kigger på Elgiganten, så er der jo et hav af tv i størrelsesorden 50-55 tommer.
PeterD skrev: 23 aug 2020, 19:34 Samsung har højere lysstyrke, måske overnaturlige farver, hvis man kan lide dette og bedre til gaming.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 0r/585/780
Hvor har du fra at Samsung skulle have "overnaturlige farver"?!?

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q60t-qled

"After calibration, color accuracy is outstanding. Any remaining inaccuracies shouldn't be noticeable to the naked eye. White point is virtually perfect and gamma follows the curve well, so most scenes appear at the correct brightness. There are still some inaccuracies with blue, though that's typical of LED TVs."

At butiksdemoer fremhæver mættede farver ved høj lysstyrke er ikke ensbetydende med, at det ser sådan ud når man får det hjem og indstiller det korrekt til mere almindeligt materiale.
MrVolbeater skrev: 23 aug 2020, 19:45 Sonyen er vel også kun nede i den pris fordi det er en 2018 model?
Ja, Hifi-Klubben er den eneste butik der stadig har den på lager - og kun i 55". Det undrer mig en smule at den ikke forlængst er væk.

Ellers er den kun at finde i nogle internetbutikker, men til en noget højere pris.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal mene om den. Nogen i dette forum roser den til skyerne mens andre har nogle forbehold mht. betjeningen. Læs f.eks. denne anmeldelse:
https://www.avforums.com/reviews/sony-k ... view.14564

"If the Sony XF9005 were sold as a monitor only it would easily be getting high marks, but it isn’t and as a TV there are some chinks in the armour when it comes to performance. For a start the Android operating system is obviously resource heavy and the Sony can’t seem to cope at times, with frequent crashes while we were reviewing the set and numerous instances of error messages popping up and extremely slow responses to commands. It really does make you wonder why, when you have systems from LG and Samsung that feel light years ahead of this. We know AVForums members and readers are more likely to use the set as a monitor and ignore the Android OS system, but that is not true for the rest of the market and as such we can’t ignore this issue. Sony please fix the OS issues and you’ll be on to a winner."

Mit eget TV et et Sony W905A fra 2013 og det er ekstremt langsomt i betjeningen, men det har så godt som ingen betydning da jeg stort set kun bruger Apple TV 4K og en Blu-ray-afspiller. Jeg tror dog ikke jeg kunne acceptere et lige så sløvt system igen hvis jeg skulle ud og købe nyt. Det var derfor jeg skrev, at du måske bør prøve at betjene det - inkl. smart-delen - for at få en ide om, hvorvidt det er en deal-breaker for dig.
Globulus skrev: 23 aug 2020, 20:28
MrVolbeater skrev: 23 aug 2020, 19:45 Sonyen er vel også kun nede i den pris fordi det er en 2018 model?
Ja, Hifi-Klubben er den eneste butik der stadig har den på lager - og kun i 55". Det undrer mig en smule at den ikke forlængst er væk.

Ellers er den kun at finde i nogle internetbutikker, men til en noget højere pris.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal mene om den. Nogen i dette forum roser den til skyerne mens andre har nogle forbehold mht. betjeningen. Læs f.eks. denne anmeldelse:
https://www.avforums.com/reviews/sony-k ... view.14564

"If the Sony XF9005 were sold as a monitor only it would easily be getting high marks, but it isn’t and as a TV there are some chinks in the armour when it comes to performance. For a start the Android operating system is obviously resource heavy and the Sony can’t seem to cope at times, with frequent crashes while we were reviewing the set and numerous instances of error messages popping up and extremely slow responses to commands. It really does make you wonder why, when you have systems from LG and Samsung that feel light years ahead of this. We know AVForums members and readers are more likely to use the set as a monitor and ignore the Android OS system, but that is not true for the rest of the market and as such we can’t ignore this issue. Sony please fix the OS issues and you’ll be on to a winner."

Mit eget TV et et Sony W905A fra 2013 og det er ekstremt langsomt i betjeningen, men det har så godt som ingen betydning da jeg stort set kun bruger Apple TV 4K og en Blu-ray-afspiller. Jeg tror dog ikke jeg kunne acceptere et lige så sløvt system igen hvis jeg skulle ud og købe nyt. Det var derfor jeg skrev, at du måske bør prøve at betjene det - inkl. smart-delen - for at få en ide om, hvorvidt det er en deal-breaker for dig.
Har også tænkt t høre dem, om det er muligt at prøvede, hvor det er tilkoblet internettet, da jeg også kan læse mig til, at smart-delen, kan være langsom.
Overvejer også et Samsung Q70 - også anmeldt herinde, hvor de dog skriver, at de mener at Sony-modellen er bedre (men hvis man kigger på deres vurdering af billedkvaliteten så er 72 vs 73). Men kan så forstå at Samsung ikke bliver opdateret, hvor Sony gør
Jeg har altid haft et godt øje til Sony XF 9005, og det er stadig et godt TV.
Med hensyn til, det kan føles sløvt, så kan Android sagtens peppes op, så det performer langt bedre, blot ved at slå nogle tin fra, som ikke er nødvendige.
Panasonicen er bestemt også et godt bud, hvis du kan leve med de ekstra 3"...
Android helt sikkert ikke det hurtigste og mest smooth system på markedet, i hvert fald ikke i de lidt ældre årgange. Når det er sagt, så er der over årene kommet en række opdateringerne som bestemt har gjort det lidt mere stabilt\smooth. Har selv lige fået en XF90 op at stå her i stuen og synes Android delen kører nogenlunde fornuftigt. Igen, der findes bestemt mere smooth systemer derude, men jeg ville bestemt ikke vælge XF90 fra pga. Android.
Okay. Er stadig på tre muligheder, og er nok i bund og grund ikke det store der adskiller de tre modeller.
Holder fast i Sony XF9005 modellen til cirka 5000
Derudover har jeg set mig lidt lun på Samsung Q70. Nyere end Sony men opdateres ikke. Men hvor stor betydning hat det?
Det tredje er også Samsung bare Q80 modellen. Ja den koster lige 500kr mere end jeg opgav budgettet til.
Men hvor stor er forskellen mellem Q70 og Q80?
Du blander tingene sammen. Der er talt om Q60T og Q70T i denne tråd. Begge 2020-modeller.

- Q60R, Q70R, Q80R, etc: 2019
- Q60T, Q70T, Q80T, etc: 2020

Q80T er ca. det samme som Q70R. Q70T er ca. det samme som Q60R, osv.

Det er Q70R som er testet på flatpanels - ikke Q70T.

2019-modeller fås ofte til meget lavere priser end de nye 2020-modeller, men der har allerede været gode tilbud på 2020-modeller, så det er om at se sig for og bruge prishistorikken på PriceRunner.

Om den ene eller den anden model opdateres kan ingen spå om. Hvor flittig en producent har været med at opdatere tidligere modeller kan måske give et fingerpeg om, hvor længe nye modeller vil blive opdateret, men så heller ikke mere.

Hvad flatpanels i det hele taget mener om den ene eller den anden model skal også tages med et par skefulde salt - på samme måde som alle andre anmeldelser. De har deres kriterier, som ikke nødvendigvis er de samme som andres. Der er som sådan ingen modeller der får deciderede dårlige anmeldelser på flatpanels (som får dem stillet til rådighed af producenterne), men det hænger velsagtens sammen med, at de normalt ikke tager discount-modellerne til test. Omvendt køber et testsite som rtings selv deres testmodeller, men selv discountmodeller får ofte en samlet score på over 6 ud af 10, dvs. uanset hvor negative de er over det meste af linjen for en model vil de altid have noget positivt at sige om den; de skal jo tjene penge på deres affiliate links.

Hvis du vil gå lidt i dybden kan du lave en google-søgning på "<model> owner's thread", f.eks.
https://www.avforums.com/threads/sony-k ... d.2160360/

Læs de sidste 10-20 sider for at få en idé om, hvilke problemer brugerne slås med, selv med de seneste opdateringer.