Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej
HJÆLP
Jeg skal have mig et nyt tv men kan ikke helt finde ud af hvad der er det bedste køb. Jeg kikker på Samsung 85Q70T eller QE82Q70R.
70T kan jeg få til 18K og 70R til 15K
Kikker også på 70T i 75" som jeg kan få til 10K ( er lidt i tvivl om det bliver for stort til min stue hvis jeg går over 75")
Q70T er en nyere model, men skulle være et step ned på flere parametre, set i forhold til Q70R, som er den model, den afløser.
Dette er i øvrigt tilfældet for flere af deres 2020 4K-modeller, da de åbenbart prioriterer deres 8K-modeller.

Den mangler local dimming, har dårligere responstid og betydeligt mindre lysstyrke.
Det skulle desuden virke til at være knap så godt bygget, så om de 3" og tilføjelsen af eARC, som er de forskelle, der taler til dets fordel, er 3000 kroner mere værd, må være op til dig at bestemme, men generelt må Q70T betragtes som et dårligere TV.

Da du ikke skriver, hvor langt du kommer til at sidde fra skærmen, er det svært at råde dig til, om +75" bliver for stort, men jeg vil sige, er du over 3 meter fra skærmen, så vil det ikke være tilfældet, dog er de sidste tommer jo ret dyre, men det ser jo ud til, du har budgettet til det...

Her er et link, med de 2 TV i direkte sammenligning, som måske kan hjælpe dig til en beslutning:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... t/782/1818

Et 82" og et 85" TV er i øvrigt henholdsvis lige knap 20 % og lige godt 28 % større end et 75" TV, når man sammenligner skærmarealet...
Ville personligt vælge q70r især når vi taler de størrelser.
Q70t er efterfølgeren til q60r (earc ekstra)
Q80t til q70r (earc og expanded viewing angle filter ekstra)
Q90t til q80r (earc ekstra)
Q800t til q90r (8k og earc ekstra)
Og generelt små forbedringer i lysstyrke osv.
Det er ihvertfald det som Samsung selv har meldt ud, undtagen Q800t og q90r, det passer bare prismæssigt. Dette er sket da der er tilføjet en ekstra 8k model, som har rykket hele landskabet, og tilføjet q60t, som er en ny "model" indenfor qled, og trækker qled prisen ned hos Samsung.
I 75" ville jeg nok stadig vælge q70r som også fås til 9999. Medmindre man virkelig har brug for earc.
lassekilde skrev: 16 aug 2020, 23:24 Ville personligt vælge q70r især når vi taler de størrelser.
Q70t er efterfølgeren til q60r (earc ekstra)
Q80t til q70r (earc og expanded viewing angle filter ekstra)
Q90t til q80r (earc ekstra)
Q800t til q90r (8k og earc ekstra)
Og generelt små forbedringer i lysstyrke osv.
Det er ihvertfald det som Samsung selv har meldt ud, undtagen Q800t og q90r, det passer bare prismæssigt. Dette er sket da der er tilføjet en ekstra 8k model, som har rykket hele landskabet, og tilføjet q60t, som er en ny "model" indenfor qled, og trækker qled prisen ned hos Samsung.
I 75" ville jeg nok stadig vælge q70r som også fås til 9999. Medmindre man virkelig har brug for earc.

Tak for hjælpen:-)

Jeg har fundet QE75Q85R til 13K. Er de 3K givet godt ud eller?
Supergris skrev: 16 aug 2020, 22:03 Q70T er en nyere model, men skulle være et step ned på flere parametre, set i forhold til Q70R, som er den model, den afløser.
Dette er i øvrigt tilfældet for flere af deres 2020 4K-modeller, da de åbenbart prioriterer deres 8K-modeller.

Den mangler local dimming, har dårligere responstid og betydeligt mindre lysstyrke.
Det skulle desuden virke til at være knap så godt bygget, så om de 3" og tilføjelsen af eARC, som er de forskelle, der taler til dets fordel, er 3000 kroner mere værd, må være op til dig at bestemme, men generelt må Q70T betragtes som et dårligere TV.

Da du ikke skriver, hvor langt du kommer til at sidde fra skærmen, er det svært at råde dig til, om +75" bliver for stort, men jeg vil sige, er du over 3 meter fra skærmen, så vil det ikke være tilfældet, dog er de sidste tommer jo ret dyre, men det ser jo ud til, du har budgettet til det...

Her er et link, med de 2 TV i direkte sammenligning, som måske kan hjælpe dig til en beslutning:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... t/782/1818

Et 82" og et 85" TV er i øvrigt henholdsvis lige knap 20 % og lige godt 28 % større end et 75" TV, når man sammenligner skærmarealet...

Ja for søren. Jeg vil mene at Q85R er et af de allerbedste TV på markedet, ihvertfald i LCD/LED segmentet. Skal man ha noget der er en tand bedre i samme størrelse, så er det OLED i 77 tommer, og så er det jo en helt anden pris. Og hvor har du så fundet det til 13000,- ???
Senest rettet af henrik.yde 18 aug 2020, 00:27, rettet i alt 1 gang.
henrik.yde skrev: 17 aug 2020, 00:13 Ja for søren. Jeg vil mene at Q85R er et af de allerbedste TV på markedet, ihvertfald i LCD/LED segmentet. Skal man ha noget der er en tand bedre i samme størrelse, så er det OLED i 77 tommer, og så er det jo en helt anden pris. Og hvor har du så fundet det til 13000,- ?
Ja, Power har et 75" Q85R til astronomiske..33.990 kr.. :o

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... sqEALw_wcB
[/quote]

[/quote]

Det er helt klart et bedre tv, det har bredere synsvinkel pga wide viewing angle filter, og så har det også bedre kontrast og local dimming, bedre lys styrke, så på alle punkter et skridt op. I t modellen skal du op i Q90t som sagt, og den ligger til 29900.
Så kort sagt køb køb køb. :)
Wide viewing angle filter => lavere native contrast.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80r-qled:

--- klip ---

Native Contrast
3681 : 1

Contrast with local dimming
5721 : 1

The Samsung Q80 has a great native contrast ratio. It is, however, lower than most TVs with VA panels. This is because of the TV's 'Ultra Viewing Angle' layer that improves the viewing angles at the expense of contrast ratio. This is very similar to the Samsung Q90R and the Q900R. The native contrast ratio of this TV measures slightly better than other TVs we've tested that support similar viewing angle boosting technology.

Unfortunately, just like the Q70R and the Q90R, the TV's local dimming can't be completely disabled in the normal settings menu. In order to measure the native contrast ratio, we had to disable PC Mode Dimming in the TV's service menu, and then activate PC Mode and Game Mode at the same time.

--- klip ---

og

--- klip ---

When there are subtitles on the screen, there might be noticeable brightness changes in the scene. This is normal for Samsung TVs with local dimming features.

You can't disable the local dimming feature through the regular menus on the TV. Local Dimming was set to 'High' for these tests.

--- klip ---

Men Q70T:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70t-qled

--- klip ---

Native Contrast
7144 : 1

N/A

The Samsung Q70T has an outstanding contrast ratio, capable of producing deep and inky blacks. Unfortunately, it doesn't have a local dimming feature to further improve it.

--- klip ---

Interessant at se, at Q70T (kantbelyst) native contrast > Q80R (FALD) contrast with local dimming.

Ja, jeg ved godt den seneste snak gik på Q85R og ikke Q80R. Forskellen skulle vist være antal zoner, men ellers er de to modeller vel tæt på hinanden.

Det være sagt, så er jeg enig i, at Q85R er et bedre køb end Q70T lige nu, men Q70T bør absolut ikke afvises alene fordi det er kantbelyst og uden local dimming - særligt ikke når det engang til næste år kommer ned i foræringspriser som vi så ofte har set det med tidligere års modeller. Kan man leve uden de lidt bredere betragtningsvinkler er det absolut et udmærket TV hvad farver, lysstyrke og kontrast angår.
Hov det var lige glippet, men q70r har faktisk en endnu bedre kontrast
Taget fra Rtings
Native Contrast
7250 : 1
8056 : 1
Men vil sige at q70r er jo allerede langt nede i pris, også på niveau med q60r tit, som jo havde samme msrp som q70t har.
Men når det er sagt, hvis prisen er lav nok på q70t eller q60r for den sags skyld, bør man klart give dem er ekstra kig. Jeg syntes bare ikke de har været så agresive med q60r som q70r med tilbud.
Men på nuværende tidspunkt, vil jeg stadig mene at q70r og q80/85r er et bedre køb.
Meningen med spørgsmålet er, om der kan være større mulighed for problemer ved at lave en stor LCD skærm frem for en almindelig 60".

Kan man se flere pixels når man sidder tæt på en 70-80" skærm/altså bliver billedet mere uskarpt og er der større chance for ujævn lysfordelig end på en 50" skærm..? Eller er et lille og stort 80" LCD tv samme lysfordelig over hele skærmen..?

Er er større chance for at skærmen har anderledes lysfordelig eller "dirty screen effekt" på en størrelse 90" end på en 50"..?