Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianMarkussen
Hej. Har lige købt 55" q85r, puha det er lækkert, haft det i 14 dage og ikke en gang har jeg måtte bruge gardinerne i stue på trods af af sydvendt panoramavinduer lige bagved. Konen får ondt i nakken og fys siger tv er for stort 😩 vi kan ikke flytte rundt. Gammelt 49" oppe igen, nakke nu ok. Samsung laver ikke 49" med antirefleks, er blevet anbefalet LG nannocell 2020 49" som og skulle være god med antirefleks.
Hvad siger I? Kender ikke LG. Er der andre alternativer? Hi fi klubben sagde No go til 48 " oled.

Hjælp tak.

Brian
Det er monteret med qled beslag, det kan ikke komme tættere på væg. Højden passer også med hendes syn. Men jo, de kan blive for store hvis ikke stue er lang nok, (åbenbart)
Af lennon
Enig m hans123 . Et 55" tv passer med en siddeafstand fra ca 1m-2m . Derfra begynder de fleste at overveje 65" . . .
Lyder næmere som om det hænger for lavt/højt . . .
Af henrik.yde
Også enighed herfra, Q85r er et lækkert TV, en justering af højden burde kunne løse problemet. HiFi- klubben sælger pt kun Samsung og Sony, så sikkert derfor de siger "no go" til LG. Men hvis i alligevel vil ned i størrelse, og samtidig beholde den flotte billedkvalitet, ja så er det OLED fra enten LG eller Sony i 48 tommer. Det er iøvrigt samme panel der sidder i begge to.
Af henrik.yde
Ok, den forklaring er troværdig, da OLED paneler generelt ikke tåler sollys særligt godt. Til gengæld har Q85R en antirefleks behandling som er rigtig god, så prøv at se om ikke i kan få det "tilpasset" på en eller anden måde. Det ville jo være en skam at få skiftet til noget der er ringere, og det kan det næsten kun blive, når det er Q85R der er jeres nuværende TV.
Ja det er netop det der er problemet, for Samsung laver ikke 49 med anti. Det var Power der sagde at det tætteste der kunne komme på tale var 49 nannocell, men at det ikke var ligeså godt som Samsung 🥴
Af Supergris
Hvis TV'et er placeret i den rigtige øjenhøjde, vil jeg vove at påstå, det ingen betydning har, hvor stort TV'et er, forudsat I sidder i "normal" siddeafstand, som for en 55" vil være alt fra en god meter og opefter.
Sidder I tættere på (hvilket jeg vil betragte som højst usandsynligt!), kan jeg forestille mig, man skal begynde at bevæge hovedet for at følge med, hvis man vil se, hvad der sker på hele skærmen; lidt i stil med en tenniskamp, hvilket evt. kan give nakkesmerter med tiden... :)

Jeg er ret sikker på, det er højden, som TV'et er monteret i, der er synderen, dog undrer det mig, hvis der skulle være mærkbar forskel i forhold til en 49", specielt hvis TV'et er monteret samme sted, som burde resultere i, at midten på TV'et er det samme, hvilket ikke burde give anledning til, man kan mærke forskel.

Den med "OLED, store vinduer og en lys stue", er der efterhånden enighed om, ikke burde være en dealbreaker, med mindre panelet er badet i stærkt sollys det meste af dagen, hvilket intet TV har godt af, derfor man bør tænke over, hvor man placerer sit TV, eller investere i nogle gardiner, hvis det ikke er muligt at stille TV'et et andet sted...
Af Supergris
Det burde ikke være nødvendigt med billeder.
Hvis du sørger for, midten på TV'et er i samme højde som det gamle, burde det absolut ikke give anledning til problemer!

Fatter ikke en fys, kan komme med sådan en påstand?

Størrelsen ændrer ikke på nakkens stilling, det gør monteringen derimod, hvis du ikke sørger for midten er i samme højde, som det gamle TV...

"Det er ikke størrelsen, men gørelsen!"
Problemet er at det syner for stort og hun har det som man sidder på første række i bio og derved drejer hovedet. Højden er målt efter hende, hvor det behageligt at kigge er midten af fjernsyn.