Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Mit smart 10 år gamle plasma Samsung UE55D8005, som jeg faktisk har været glad for, er desværre afgået ved døden...

For flere år siden, synes jeg selv, at jeg havde ret meget styr på, hvad man skulle købe, når snakken angik fjernsyn.

Men jeg har altså ikke fulgt ret meget med de sidste 5 år og derfor kunne jeg godt bruge et par anbefaler og råd omkring erstatningen for mit gamle Samsung.

Da jeg for knap 10 siden købte mit fjernsyn var det blandt topmodellerne, men det behøver det bestemt ikke være denne gang. Mit indtryk er, at man i dag for ret gode fjernsyn selv for små penge. Eller er det en misforståelse?

Jeg vil gerne have et Samsung igen, da jeg generalt er glad for deres TV.

Jeg har kig på dette TV:

https://www.power.dk/x/p-1064798/

Hvad er jeres tanker om det? Eller bør jeg gå efter en anden model fra Samsung.

Jeg synes det passer prismæssigt omkring de 5000-6000. Jeg vil helst ikke ret meget højere op, og naturligvis gerne nedad ;)

Tak til alle dem der gider byde ind

Mvh Rasmus
Hvis du vil have en Samsung igen, får du mest billedkvalitet for pengene ved at vælge Q modellerne startende med R..

Du skal kikke på R70 eller R80 serien.. De er begge bagbelyste VA paneler med zonestyring.. R80 har ligeledes det bedste antigenskin der findes på markedet, samt bedre wideangel..

Der kommer løbende tilbud på dem, jeg formoder dog snart de forlader markedet.. Kan se Q70R i 55” på koster 5999kr

Den du selv fandt er noget af det bedste tv der er indenfor LCD tv, hvis jeg selv skulle have valgt Samsung havde jeg nappet den.. Husk indstillinger ligeledes er afgørende.
Valget er ikke nødvendigvis svært, hvis budgettet er til det, så vil LG55B9S være det bedste valg til prisen, og især når trådstarter kommer fra et plasma TV, så det må være en "no brainer" vil jeg mene. Hvis det SKAL være Samsung, så er Q85 også i den kategori. Dog skal man lige være forberedt på at Q85 er med One Connect boksen som har givet en del grå hår/udfordringer hos folk.
Nu har jeg lige købt en LG c9 som kan sammenlignes med b9 og en samsung q80r. Lg har bedre billede, men det bruges i et meget mørkt rum, og er genialt... Samsung er købt til stuen da det er en meget meget lys stue vi har... Så lys stue vælg 85 eren, den har 100 zoner mod q80r's 50 ...
Brugeravatar
Af TBC
Hvis du de sidste 10 år har været vant til Plasma og værdsætter billedkvaliteten mht diskrete illuminerende pixels og god native panelkontrast som du har været vant til fra det, så hold dig til det anbefalede OLED på tilbud. Vælger du først et QLED åbner du op for 'a can of worms' i forhold til dårlig panelkontrast forsøgt lappet med større eller mindre grad af array local dimming og alle de ulykkeligheder det fører med sig - Særligt hvis du vælger et en billigere QLED model vil det være lysår under OLED kvaliteten.

Hvis du bare med djævelens vold og magt vil have Samsung, så vent hellere nogle år endnu og se om der bliver menneskeligt muligt at få fingrene i Samsungs µLED eller QD-OLED. Det vil være de eneste Samsung TV du ville kunne få fingrene i der i en normalt belyst stue ville kunne slå f.eks det anbefalede OLED på tilbud for tiden. Der findes slet og ret ikke noget stærkere køb end dette lige nu - og prisen hænger sammen med at 2020 modellerne lige er kommet på markedet (meget dyrere, men meget begrænset forskel)
Men spørgsmålet er så om man kan vente indtil QD skærmene kommer på markedet, sikkert til en skyhøj pris.

Spændende med Samsung's QD-OLED skærm som rygtes. Er det fordi Samsung endelig har fundet ud af, at der er mere salg i OLED end LCD, siden de nu går den vej?

Det er meget godt. Jo flere som laver OLED, jo bedre bliver konkurrencen. Måske også på mindre OLED skærme i 43" og 47" med tiden.