Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg fik en samsung 913n i sidste uge. Men i dag kom jeg af med den igen.

Jeg begyndte at få ondt bag øjnene, og kvalme efter brug. Mandag og tirsdag, da jeg var på arbejde, var det som om at alt lys sitrede.

Jeg har prøvet at indstille skærmen efter alle kunsten regler. Skiftet grafikkort, men græsset i windows virkede stadigvæk levende.

Jeg har nu min gamle ctr skærm, ikke så skarp, ikke så pæne farver. Men ro. Jeg kan da osse få det dårligt med ctr skærmen, med kun hvis jeg sætter hz'en til under 100.

Så er spørgsmålet, kan jeg tåle en fladskærm. Jeg troede at billedet ville virke mere stille på tft end på min ctr skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder da ikke rart med sådanne gener. Normalt er det noget anderledes at sidde ved en fladskærm de første par gange og ofte bør man skrue lidt ned for lysstyrken for at billedet ikke brager ud i hovedet på dig, men du burde bestemt ikke blive syg af det. Det er jo trods alt bare et stillbillede med lys bagved.

Det er generelt mindre behageligt at sidde ved en fladskærm i mørke end det er tilfældet med en CRT pga. den høje lysstyrke, så hvis du har gjort dette, kan det være en af forklaringerne.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg oplevede faktisk også lidt gener da jeg sad foran 913B - udgaven med 913N. Jeg ved ikke hvad det helt konkret bestod i, men jeg vil gætte på, at det hang sammen med den ret kraftige lysstyrke. Jeg skruede hvert fald ned og så var der intet.

Nu siger du at græsset i windows virkede levende og jeg vil derfor tro, at du bliver irriteret af dithering metoden, som TN panelerne bruger for at skabe alle farverne. Lidt ligesom der finde sneblinde personer, kan dithering vel også virke mere forstyrrende for enkelte.

Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal prøve at arbejde foran en skærm baseret på en anden paneltype. Eller hvert fald sænke brightness en del - ofte en hel del, hvis det udelukkende handler om tekstbrug i lidt mørke omgivelser.