Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
hej,

hvordan oplevede I overgang fra et kvali plasma tv til et OLED tv mht. motion?

på mit VT30 fungerer motion helt 'perfekt' - der er absolut INTET at komme efter (stadig mere end imponerende motion)

jeg taler om alm. SD/HD superliga bold på alm.kanaler - så ingen 4K eller andre udsendelser

ud fra hvad jeg har læst (og jeg har læst en del om det) så kan jeg se at folk er enige om at der stadig er forskel og det i plasma favør
Med de nyeste modeller af OLED fra især LG og Sony, så kan du aktivere black-frame-insertion, som virker godt på SDR-indhold (men sænker lysstyrken for meget på HDR) og opnå cirka samme kvalitet under bevægelse, som på plasma. I HDR må du nok forlade dig på motion-systemerne, som tilføjer ekstra frames, hvilket dog også er ret godt med efterhånden.

Hvis du ikke skal se HDR eller 4K, så er der nok ikke meget der taler for at skifte et funktionelt plasma-TV ud med OLED. Du kan få et lysere billede ved at skifte, men hvis dét ikke er et issue for dig nu, så vent indtil du har brug for HDR eller 4K.
Torben Rasmussen skrev:Med de nyeste modeller af OLED fra især LG og Sony, så kan du aktivere black-frame-insertion, som virker godt på SDR-indhold (men sænker lysstyrken for meget på HDR) og opnå cirka samme kvalitet under bevægelse, som på plasma. I HDR må du nok forlade dig på motion-systemerne, som tilføjer ekstra frames, hvilket dog også er ret godt med efterhånden.

Hvis du ikke skal se HDR eller 4K, så er der nok ikke meget der taler for at skifte et funktionelt plasma-TV ud med OLED. Du kan få et lysere billede ved at skifte, men hvis dét ikke er et issue for dig nu, så vent indtil du har brug for HDR eller 4K.
der er to ting som taler for OLED i mit tilfælde:

1. jeg kunne godt tænke mit et større (denne gang 65") tv
2. ville være fedt med 60/4K konsol gaming (VRR siger mig nul og nix - kan SAGTENS 'nøjers' med 60/4K ALLM så mangel af HDMI 2,1 har ingen betydning)

men...alt det på bekostning af motion?

UHD film m.m. samt andet 4K indhold (bortset fra Xbox One X - har ingen planer om at købe næste gen - i hvert fald ikke de næste 4år) kommer til at fylde max 5% (en film og en naturserie en gang imellem og det er det), gaming: 40%, resten: alm.tv kigning

største problem (som jeg ser det) er at 2020 er en skuffelse og jeg er også skeptisk mht. 2021...derfor begyndte jeg at kigge lidt på Sony og Panasonic (mest Panasonic) 2019 - ingen grund til at vente på gode tilbud på 2020 modeller, for slet ikke at tale om 2021 (gode tilbud kommer jo først om 2år)

jeg ved godt at POWER har et monster godt tilbud på 65" GZ960 men jeg handler ikke hos dem så det er ikke derfor jeg spørger til det (ville blot høre 'overgang fra high-end plasma til OLED' fra folk som er/var glade for plasma's motion - det er det vigtigste aspekt for mit vedkommende)

jeg er udmærket klar over at 4K indhold (selvfølgelig!) bitch-slapper mit plasma tv (så det er absolut ikke det jeg tænker på her) men alm. SD/HD motion er åbenbart stadig ikke helt på samme niveau - og det er det største problem for mig (har ikke tænk mig at bruge 25.000kr på et 65"GZ2000 eller 30.000+kr på et 65"HZ2000 - max 16.000kr er hvad jeg vil give for et godt tv)

jeg ved at de fleste roser og anbefaler LG men på motion-delen er de stadig bagud (der er grund til at dem som ved noget om hvad de taler om bruger Panasonic som reference i deres sammenligninger/tests)

app-delen har ingen betydning for mig (ved godt at Panasonic sucks monkey's ass når det gælder app-support men som sagt så har det ingen betydning for mig)

har ikke meget lyst til at vente 1år eller 2 (det var ellers planen) men som du siger så kommer jeg til at mangle det som betyder mest for mig (hvis jeg skulle sige farvel til mit plasma tv nu og komme hjem med et OLED)
Senest rettet af allo 03 aug 2020, 17:18, rettet i alt 4 gange.
Jeg synes det er synd, at du afskriver 65” GZ960 pga butikken, men jeg respekterer at der bare er nogen man ikke vil handle med. Det ville ellers være en billig måde at komme tæt på dit nuværende billede.
Torben Rasmussen skrev:Jeg synes det er synd, at du afskriver 65” GZ960 pga butikken, men jeg respekterer at der bare er nogen man ikke vil handle med. Det ville ellers være en billig måde at komme tæt på dit nuværende billede.
det gode ved tilbud (uanset hvilket af slagsen) det er at der ALTID kommer et nyt på et tidspunkt :-) ellers så ja - det ville være godt (og billigt) alternativ da det næste skridt det er GZ2000 (GZ1500 bruger samme panel og har samme billede som GZ960) og det undrer mig lidt at GZ960 stadig ikke er udsolgt til den pris

det ser lidt sort ud...Philips og motion hører ikke sammen (selvom at de er blevet bedre til det her de sidste par år), LG...tja...- Panasonic er stadig foran men GZ2000 koster alt for meget; Sony? - deres priser er helt ved siden af (i min verden)

jeg er bare vant til en vis kvalitet og vil ikke gå på kompromis mht. vise ting og sager - ret irriterende faktisk :-)

hvor meget mener du at GZ960 (købt et andet sted) ville matche plasma's motion? 70%? mere?
for det ser ud til at det bliver (hvis!) et valg mellem GZ960 eller ventet til næste år og satse på HZ1000 (evt. holde øje med et godt tilbud på Sony...)