Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle sammen

Jeg har netop erhvervet mig et LG B9. Jeg har i den forbindelse erfaret at yousee appen kører i dolby vision på mit Apple tv 4k. Dvs. jeg går ud fra at Apple tv tvinger det hele over i dolby vision. Jeg har selvfølgelig slået "match dynamisk område" og "match billedfrekvens" til på Apple tv.

Er det noget andre har oplevet?

Er det desuden muligt at undgå, at selve menuen på Apple tv kører i dolby vision?

Dbh

Jens
Du mangler nok at få lavet den basale indstilling som handler om at du sætter ATV'et til at som default at outputte 4K SDR 50 Hz.

Sagen er at det er langt fra alle apps der er kompatible med "match dynamisk område" og "match billedfrekvens", YouSee appen er så en af dem. Match funktionerne er ikke universelle. Derfor sætter du ATV'et til 4K SDR 50 Hz som default, så ser ting som DRTV, YouSee, HBO m.fl (og dine menuer) korrekte ud, mens Netflix og de øvrige apps der er kompatible med "match dynamisk område" og "match billedfrekvens" slår om i HDR og matcher billedfrekvensen når det er aktuelt.

Står ATV'et ikke som udgangspunkt i SDR 50 Hz vil der være mange apps der ikke er kompatible med match funktionerne, som vil komme til at se forkerte ud idet boksen så konverterer dem til et ukorrekt og upræsist falskt HDR output - Og det vil man naturligvis gerne undgå.
TBC skrev: 03 aug 2020, 02:42 Du mangler nok at få lavet den basale indstilling som handler om at du sætter ATV'et til at som default at outputte 4K SDR 50 Hz.

Sagen er at det er langt fra alle apps der er kompatible med "match dynamisk område" og "match billedfrekvens", YouSee appen er så en af dem. Match funktionerne er ikke universelle. Derfor sætter du ATV'et til 4K SDR 50 Hz som default, så ser ting som DRTV, YouSee, HBO m.fl (og dine menuer) korrekte ud, mens Netflix og de øvrige apps der er kompatible med "match dynamisk område" og "match billedfrekvens" slår om i HDR og matcher billedfrekvensen når det er aktuelt.

Står ATV'et ikke som udgangspunkt i SDR 50 Hz vil der være mange apps der ikke er kompatible med match funktionerne, som vil komme til at se forkerte ud idet boksen så konverterer dem til et ukorrekt og upræsist falskt HDR output - Og det vil man naturligvis gerne undgå.
Tak for svar.

Jeg tænkte godt at det måske var en mulighed, at sætte et andet standard output. Har forsøgt, men synes at den hver gang slår dolby vision helt fra, således at ingen apps benytter DV.

Hvordan skal fremgangsmåden være?

Dbh

Jens
Har snuppet dette indlæg:

Apple TV 4K ‼

Indstillinger til en 4K HDR skærm

Vi oplever mange som får indstillet deres Apple TV 4K forkert, den korrekte og mest optimale indstilling er således:

Indstillinger - Video og Lyd
Format: 4K SDR 50/60 hz
HDMI-udgang: YCbCr
Match indhold:
Match dynamisk område: Til
Match Billedefrekvens: Til
Krominans: 4:2:0

Format bør ikke sættes til HDR eller Dolby Vision, grunden til dette skyldes at selve menuen vil køre konstant i HDR og selvom match dynamisk område er aktiveret, så vil det især på OLED skærme være uhensigtsmæssigt.
Derudover vil en menu som vises i konstant HDR være mindre strømbesparende end hvis menuen vises i SDR.

Hvis Match dynamisk område er slået Til, vil skærmen automatisk skifte til HDR10/Dolby Vision når den modtager et HDR10/Dolby Vision signal.

Med venlig hilsen
TV Kalibrering
Med pågældende instilling slår Apple TV DV fra på alle de apps, som ikke aktivt fortæller, at de skal køre i DV. Så længe normen er, at alting laves til SDR, så er dette den korrekte indstilling. Når vi engang har lagt alt det her SDR/HDR halløj bag os, og alting blot puttes i samme container, så kan vi slippe udenom denne mellemløsning. Der er intet til hindring for, at man putter SDR-indhold i samme container som HDR, og så blot mapper farverum og lystyrke, så det passer til indholdet.