Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Foght
Bronto skrev

, så det er ikke muligt at sætte det til noget anlæg, ekstra/bedre højtalere eller lignende! Så skal der ses film i surround fra TV, er man afhængig af en video, der kan smide lyden videre til surround anlægget.

Vil det være muligt at sende lyden fra tv til surround anlæg via en Dvd/Hdd optager.

I bekræftende fald kan man så også optage et andet tv program samtidig.
Af eth
[QUOTE=Bronto]
En anden væsentlig anke ved PIP, er manglende mulighed for at skifte om på de to kanaler man ser, altså at bytte mellem PIP billedet og hovedbilledet. Det er heller ikke muligt at benytte PIP ved PC signal, selvom manualen påstår det modsatte!!! (har dog kun prøvet med analog signal indtil videre), så deres to tunere og PIP, det er sgu da det rene pip!

Dog kan man uafhængigt skifte de to kanaler, man er altså ikke bundet af det store billede når PIP bruges - og der er også mulighed for PIP imellem de to scart indgange samtidigt!

[/QUOTE]

Hej Bronto

Tak for beskrivelsen som jeg i det stor hele er enig i, dog er det er ikke korrekt, at man ikke kan sklifte mellem PIP og hovedbilledet. Jf. manulaen(der i øvrigt er ret så omfattende) skal man blot holde PIP knappen inde et øjeblik, så skiftes der(og det virker). I øvrigt har tekstfunktione en sjov feature, hvis man også her anvender PIP. Den viser så 2 efterfølgende undersider i mindre billeder. Disse skifter i takt med at underbillederne bliver "hoved billede".

mvh

eth
Af Nullerbasse
Hej Alle !
Jeg har købt dette LCD tv og tester det lige nu !
Jeg har ikke haft LCD før (Undtaget på min pc) men jeg syntes dog at de mørke sekvenser i filmene virker meget mørkegrå.
Er det dette TV eller er det LCD teknologien ??
Her også lidt svært med at sætte det op til Component in, udgangene fra min Panasonic S75 kommer til at virke slørede i forhold til RGB.

Mht. Fjernbetjeningen er det ikke modtageren på tv'et. Jeg har kopieret funktionerne over i min Onkyo remote og det vieker meget fint !

mvh
Keld
Af Spurt
Hej Alle
Jeg har også købt dette TV den 7/12 og er rimmelig glad for det dvs. fedt tv til DVD og PC spil, men tv billedet fra antennen kan nogle gang være ret dårligt.
Fjernbetjeningen er dårlig og selv hvis jeg bruger min rotel fjernbetjening bliver tv's modtagelse af remote signalet ikke bedre :-(

Jeg har sat mit billede til dette ved normal tv antenne signal:
Kontrast=42
Farve=22
Lysstyrke=35
udvidet:
støjreduktion=svagt
skarphed=1
kamfilter=slukket
farvebalance=0
baggrund=fuld
hvidbalance=0
perfect clear=ind

Hvad bruger i som farve opsætning ?
Og hvad er farven på jeres kabinet ?
Mit er gråt hele vejen rundt om billedet og har ikke sorte sider som på dette hifi4all
Af Nullerbasse
Hvor mange højtalere er der i jeres tv ?
Lyden på mit er meget ringe - kun 4 højtalere.
Salgsmaterialet siger 6 højtalere. :o
På kassen er det 3 "gitre" i hver side - på selve tv'et er der 2.
Det er som om at diskanten mangler toppen.
Prøv en gang at flytte på Equaliserens 10k bånd i lydmenuen - ingen effekt !!!
N.
Af ospdk
Hej jeg har efter at have læst div. indlæg også købt 40" LCD skærmen i Aldi og er enig i at eneste minus er lyden, jeg ser dog ikke manglen på phono stik som verdens undergang, andre end os har jo haft problemet og lavet en dims til 49,- der kan løse opgaven.

http://www.discoworld.dk/shop/product_i ... s_id=13554

The SCART break-out box is an in-line device that connects between your video hardware (VCR, etc) and its SCART cable that allows you to connect standard RCA (Phono) jacks to the Audio/Video Signals, while leaving your existing SCART connections intact
Af Clausbs
Ja, jeg synes også lige jeg ville give mig besyv med, da jeg har anskaffet mig denne Medion skærm fra Aldi.

Vi købte den mellem jul og nytår, og bortset fra, at vi mangler at få den hængt op (har bestilt ophæng ved at ringe til Medions callcenter i DK, og de har *lang* leveringstid), har vi altså gjort alle de indledende erfaringer med skærmen.

Lad mig starte med min konklusion: jeg er godt tilfreds, og pænt imponeret over skærmen. Jeg havde ikke superstore forventninger, da den jo var ret billig, størrelsen taget i betragtning.

Men den opfører sig flot - tv-signalet ser flot og klar ud, og det fungerer også fint med at koble en pc til.

Sidste anskaffelse er et surround-anlæg, og det har jeg ordnet som anført andetsteds i denne tråd. Det funker fint, og man kan virkelig mærke forskel mellem dette og tv'ets indbyggede højttalere.

Jeg har ingen problemer med fjernbetjeningen, eller funktionaliteten i øvrigt.

Jeg har dog heller ikke eksperimenteret meget med indstillingerne, for default-billedet passer egentlig mit øje meget godt.

Min eneste anke er, at tv'et er for småt! Ja, man tror det er løgn, men mere vil have mere, og de 40" kunne sagtens være 50" for min skyld :-) Jeg kommer ikke udenom at anskaffe mig en projektor til filmene.

/claus
Af Bronto
mht. vægophæng, så kan du roligt købe nogle af de "standard" løsninger der findes på markedet. Bare vær sikker på at vægophænget passer til min. en 40" skærm - både mht. størrelse og vægten af skærmen. De fleste kan indstilles mht. lodret og vandret afstand til hullerne. Evt. kan du måle afstanden til de fire gevind bag på skærmen og tage det med til din lokale radio forhandler. Købte selv et sådan standard ophæng, og det fungerer glimrende. Hvad skal du forresten betale for et Medion ophæng?
Af Clausbs
Vi spurgte faktisk i et par tv-forretninger om standard-ophænget, og fik eksplicit at vide, at de ikke passede til Medion tv. Derfor undlod vi at købe det.

Medion vil have omkring 1000 kr. for deres. Hvad købte du, til hvor meget, og hvor?
Af Bronto
Et alternativ som også burde passe, er følgende:

http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=172847

Bortset fra at det ikke kan vippe skærmen, minder det i princippet om det jeg har (og lidt billigere end Medions tillige med). Når du ser på paneler, så skal du bare sikre dig at højden og bredden af stativet er min. afstanden på TV'et (og uden at måle efter, vil jeg mene at de er det på det foreslåede stativ). Et såkaldt VESA vægophæng tror jeg dog ikke passer. Det er så vidt jeg kan se nogle plader med bestemte afstande mellem hullerne
Af arke
Hejsa
Rygterne vil vide at Aldi om et par uger igen får disse fjernsyn hjem, og kunne derfor godt tænke mig at høre hvad i har af erfaringer når der nu er gået lidt tid.

på forhånd tak. :)
Af Bronto
Jeg står ved min første anmeldelse. Det er korrekt mht. skiftet af billede (PIP) funktionaliteten som er nævnt i et senere indlæg (at der kan skiftes imellem dem), og man kan næsten vænne sig til den lidt underlige betjening efter noget tid, så det er ok. Fjernbetjeningen ustabilitet er dog en irriterende ting, og hvis den bliver bare en lille smule værre, bør de hoste op med et andet produkt (men er ret overbevist om at det er et af de steder der er "sparet", så der er nok ikke noget at gøre ved det).

Mht. billedkvaliteten har jeg oplevet at den faktisk bliver en lille smule ringere ved at slå diverse billedforbedringer til, og på trods af specificerede 8 ms (g2g) opleves det som om skærmen har lidt svært ved at følge med ved meget hurtige bevægelser - men det er vel stadig generelt for LCD teknologien - man lægger dog kun mærke til det i særlige tilfælde. Har ingen umiddelbare problemer med analoge kilder.

Hvis Aldi kan holde prisen (13K) er det derfor et ok køb, men sætter de den op, ville jeg nok se efter andre alternativer, primært pga. de få tilslutningsmuligheder, lyden, fjernbetjeningen osv. eller simpelthen vente lidt endnu med at investere i LCD TV.

Har endnu ikke fået anskaffet et DVI-D kabel. Er der nogen der ved om PIP til PC virker med DVI-D? (hvis ikke, er der ingen grund til at skifte kabel - PC billede står meget klart ved analogt signal (via VGA --> DVI ) - ved 1360x768 - Har ikke prøvet diverse test tools for at se om der reelt er tale om 1:1 pixelmapping - TV'et specificerer 1366 selvom der reelt sendes 1360 - og ved visse billedtyper opleves moire effekt og flimren, men det kan muligvis hænge sammen med de indstillinger power strip kommer med mht. vertikal og horisontal synkronisering - jeg savner fra Medions side en specifikation af ideal instillingerne på lige netop det punkt)
Af arke
Jeg hørte på arbejde i dag at der var flere med fladskærme der anbefalede at der blev købt en selector ved siden af

Hvad er opfattelsen af dette ?
Af kirneh
En selector giver klart det sidste pift til din fladskærm.
Den er på tilbud lige nu til 599 uden programpakker. Men husk på at den er på tilbud da den nok udgår om 4 måneder eller deromkring (nok lidt før EM i fodbold starter).

En fordel ud over bedre billedekvalitet er også at DR1 og tv2 udsender i widescreen igennem selectoren. Så er man fri for at se tykke mennesker :I)