Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
George1 skrev: 07 jun 2020, 14:00 Min kammerat har XF 9005 Kanal skifte er da mega langsomt, når du ikke køre igennem ekstern boks, har også set begge er mest til Q70 men de er ret lige billedmæssigt nå smag og behag er heldigvis op til den enkelte.
Vigtigt er, når man taler kanal skifte, og tv med CA modul til f.eks boxer i, så vil der altså automtatisk være et delay indsat, fordi smart card skal spørges om kode til kanalen som skal dekodes, og der kan være en forsinkelse der op til 2 sekunder når det ser værst ud, det afhænger lidt af udbyder eller om det er viasat/canaldigital(dvbs) eller boxer(dvbt) de bruger forskellige krypterings moduler, og kommunikation her er forskellig. Jeg har ikke selv oplevet krypteret kabeltv men de bruger jo også kryptering på nogle kanaler og igen andre moduler mener jeg.

Så pointen er, det som man tror er langsomt tv skifte, kan hurtigt være hvordan kanaler dekodes hvis der er CA modul i tv, eller ens tv boks er fiber/iptv baseret osv.

Så man skal gå op i detaljer og se på alt, når man siger kanal skifte er langsomt, for der er gode grunde til det når det er krypterede kanaler man skifter imellem.

Afslutningsvis vil jeg tilføje ,
mit Sony Androidtv skifter fint kanaler på DVBT , hvor kanaler ikke er krypteret som egentlig er få men alligevel! det skal bruges når man vil se regional tv2 :)
Af Basto
Enig med bbplayer..ca modul sløver en del.. Har man Boxer tv så kører de ukodet lige pt pga T2 skift osv og det kan virkelig mærkes at Ca modulet ikke skal tænke først

Mvh Michael
Af Skyheart
Det skal nok bruges til Boxer tv regner jeg med.
Men hvis billedkvalitet er nær den samme og Q7 har nyere teknologi, er det vil næsten at foretrække? Der er vel også mere lysstyrke i et Q7?
Og det er stadig max 6000,- 😊
Af Supergris
Nu dækker "QLED" jo over en række modeller, hvor der gerne skulle være forskel mellem de "billige" og de dyrere modeller!
Lysstyrken er én af forskellene, hvor Samsungs bedste modeller har op mod 2000 nits...

Med hensyn til Samsung vs. Sony er min erfaring, at Sony XF90 gør det rigtigt godt i sammenligning med tilsvarende modeller fra Samsung og andre; i hvert fald, som forholdene var, sidste gang jeg tjekkede i den lokale Hifiklubben.
Der udmærkede Sony XF90 sig, hvor jeg og alle de ansatte var enige om, det havde klart det bedste billede, uanset hvor meget man prøvede at indstille sig til et bedre billede på de andre modeller, der stod i nærheden, det var dog engang sidste år, og normalt er jeg ikke tilhænger af at bedømme billedkvalitet udfra indtryk i en butik, så måske tingene har ændret sig?

Med mindre budgettet er fast, ville jeg dog også foreslå at ofre lidt mere, og springe på et LG B9s i Elgiganten til 6999 kr. i stedet, som også Henrik anbefaler, og det ikke skal være større end 55":

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... -oled55b9s

Jeg mener absolut, det er de ekstra penge værd, med mindre man af en eller anden grund, ikke ønsker OLED...
Af PeterD
Supergris skrev: 08 jun 2020, 03:52
Jeg mener absolut, det er de ekstra penge værd, med mindre man af en eller anden grund, ikke ønsker OLED...
Forstår ikke helt. Linket var til OLED?

Så du ville vælge Sony XF90 frem for Q7?

Alle taler om "Lysstyrke".

Men hvorfor er det så godt med et "lyst billed" ?

Ser man scener med feks hvidt snelandskab , må det vel "skære i øjnene" hvis alt er lyst/ oplyst?
Af George1
Prøv evt. selv at kigge på de 2 modeller, i butikken.
Nu har du jo fået diverse forskellige input, bemærk at i dette forum vil man næsten altid anbefale OLED uanset trådstartes behov eller budget, da det giver det bedste billede og flatpanels er et forum hvor mange naturligt nok er billed nørder og rådgiver ud fra det.
Brugeravatar
Af bbplayer
George1 skrev: 08 jun 2020, 11:02 Prøv evt. selv at kigge på de 2 modeller, i butikken.
Nu har du jo fået diverse forskellige input, bemærk at i dette forum vil man næsten altid anbefale OLED uanset trådstartes behov eller budget, da det giver det bedste billede og flatpanels er et forum hvor mange naturligt nok er billed nørder og rådgiver ud fra det.
OLED er bare et bedre billede , dog inkl. de tidlige skavanker som vi early birds har mærket på vores serie 6/7 modeller. Men gode er de altså det er svært at komme udenom, og genskin er vist også en blot en saga der.
Af Skyheart
Yes, men det er til min mor, så det er begrænset hvor meget hun går op i et som os andre 😉
Gav min søster et Q6 sidste år og synes da der var voldsomt meget lys i det?
Og Q7 er vel em tand over?
Af PeterD
Skyheart skrev: 08 jun 2020, 14:49 Yes, men det er til min mor, så det er begrænset hvor meget hun går op i et som os andre 😉
Gav min søster et Q6 sidste år og synes da der var voldsomt meget lys i det?
Og Q7 er vel em tand over?
Altså et lysere billed uden at trykke Brightness i indstillinger op?

Måske skal mor ud og trykke fjernbetjeninger i butikken og se hvilken som ligger bedst i hånden?
Af Grandahl
Q7 er en god opgradering på Q6 da den har et bedre billede.
Af Grandahl
PeterD du trænger også til at komme ud i nogle butikker og trykke på fjernbetjeninger.