Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Farmor
Jeg har lige købt mit nye fjernsyn i Fona, og kors hvor er det irriterende, at sælgerne får provision af deres tillægsforsikringer. "Min" ekspedient blev faktisk halvmopset, da jeg sagde, at jeg ikke ville have den. Han ville give en nydelig rabat på denne forsikring, men da jeg så foreslog, at han da bare kunne give rabatten på fjernsynet, så blev han faktisk sur !:( . Har andre været ude for det samme?
Af furious jt
har tit været ude for det sammebåde i fona, elgiganten og merlin. Jeg siger altid nej tak lige meget hvor meget de insisterer. Man kan jo få den slags forsikringer meget billigere andre steder.

Jeg handler dog ikke så meget i ovenstående butikker længere. Det er ret vildt så meget overpris de ofte tager for bl.a. deres tv mm.
Af zenne
Typisk kan man lave et tillæg til sin indboforsikring som f.eks dækker:

Funktionsfejl i alle elektriske apparater, op til 4 år gamle. Fx hvis ens TV brænder sammen.

Pludselige skader på alle elektriske apparater, uanset alder. Fx hvis en bøjle fra en BH ødelægger vaskemaskinen.

Typisk koster det ikke mere end et par hundrede om året, det er hvertfald hvad jeg har gjort ;)
Af macbane
Jeg har sat diverse tillægs forsikringer(forretningerne) op imod dem forsikringsselskaberne tilbyder. Det kan faktisk ikke betale sig, da de er en smugle billigerer og har flerer huller end hos dem forhandlerne sælger.

Jeg har købt forsikring på mit fladskærms tv(da jeg arbejdede i Fona)
Af Michael S
Ja, FONA er en møgirriterende kæde at handle med.
Jeg var fast besluttet på at jeg ville have et Sony KDL-40D3000 til min stue. De fleste steder (se Hifipriser.dk) sælges de for ca. 11.200,- men desværre er der ikke rigtigt nogen som har dem på lager før om 10-14 dage. Så jeg finder ud af at Fona har dem til 13.999,- Lidt dyrt, tænker jeg, der må være grundlag for et prisnedslag mod at jeg f.eks. køber et vogels vægbeslag til 1600,-. Jeg henvender mig derfor i en lokal FONA butik og efter få minutters snak om priser osv. er han villig til at sælge mig et eksemplar for 12000,-. Det er ok og et rimeligt prisnedslag. Men, så finder han ud af at han ikke har det på lager - han har kun udstillingsmodellen. ØV, tænker jeg - men flink mand som han var oplyser han at FONA i Frb. centeret og på Fisketorvet har flere på lager.
Cool nok. Så forbi Frb. centeret hvor sælgeren egentlig er flink nok, men forelagt den pris jeg har fået i en anden FONA butik siger, kun hvis jeg tegner en forsikring som koster 1700,- ;;) :s
Hvis ikke jeg tegner en forsikring, så er 12000 for lidt, men han vil dog sælge det for 13000. Hvorfor fanden er 12000 ok for den ene butik, hvis ikke det er det for den anden?? Endnu værre var knolden i FONA på Fisketorvet - han ville under ingen omstændigheder give nogen rabat. Fint, så brænd du bare inde med dit skidt og det nye parti (ca. 300stk.) som er på vej til Fona's butikker.

Det er da lidt underligt at de skal sælge det til overpris når de køber så store partier hjem.

Så nu venter jeg sku' nok og ser hvad KDL-40X3500 kan byde på.
Af DavidHimself
Sætter man forhandlernes forsikring op mod en alm. indbo er der meget at hente på de fleste produkter.

en indbo dækker typisk ikke uheld (udover måske oversvømmelse), de fleste alm. slitagefejl er heller ikke inkl. PLUS at der altid (med mindre man har en hjernedød præmie) er nedskrivning efter 2 år og frem med typisk 20%.

Nu købte jeg selv tv i merlin med forsikring (som faktisk var meget billigere end fonas), godt nok er tv'et lidt dyrere end på nettet tilgengæld hæfter jeg ikke for skader på vej til værkstedet og jeg har evt. et sted at klage :) Det har endnu ikke været nødvendigt.

Har en gang haft brug for den... efter 3 et halvt år... de hentede mit tv, gav mig et lånetv, kørte det til rep, og afleverede det igen efter rep. Uden merpris. :) ,

Så jeg er godt tilfreds og gør det igen uden at blinke.
Af macbane
@ Michael S

Kender du det der hedder husleje og medarbejder lønninger? strøm og vand?
Fona omsatte for mellem 2 og 2,5 milliarder sidste år. De havde et overskud på ca. 90 millioner. Det er et udtryk for at avancen ikke er hvad den har været.

I sammen træk skal vi lige huske at Fona er den kæde der står bedst på markedet. både forretningsmæssigt set og på indtjeningen.

Det jeg vil sige er at 14000 ikke var meget for det tv.
Det koster alt sammen. Det jo ikke fordi de bliver fede af de avancer.

Jeg synes tilgengæld det er en god ide at tage dialogen med forhandleren. og det kan jeg kun opfordrer folk til. De ved sku godt der er noget der hedder internet handel og de må være fleksible på priserne.

Grunden til at du får forskellige priser, er at ved en nedsættelse af prisen på tv'et mister sælgeren sin provision og dermed må han hente den manglende provision på en forsikring. Det er et stort problem da en forsikring på et så dyrt tv er rigtigt fornuftigt. Men den måde den bliver solgt på er dybt usaglig! det overskygger det egentlige budskab og det forsikringen tilbyder dig...

Der er ingen faste linjer for hvad man må give i rabat i Fona. Det er op til den enkelte sælger.
Brugeravatar
Af kerovan
Ja jeg havde den samme oplevelse i Fona da jeg skulle købe mit tv (Sony V2500) sidste år. Det stod til 16,999 og han ville smide en forsikring med i prisen til 2000 og så 1000 i rabat så jeg kunne få det til 18000,-
Sagde også til ham at jeg slet ikk var interreseret i den forsikring, der blev han også tøsefornærmet, og da jeg så sagde at han jo bare kunne give rabatten på tv'et blev han endnu mere fornærmet, han sagde at så havde vi jo ikk noget at handle med... øhh hva så med tv'et. Endte "desværre" også med at jeg købte det, og fik dog leveringen gratis.
2 dage senere prøvede jeg så for sjov at tage i SonyCenter Hillerød, for at se hvad de ville give af rabat, og jeg har altid været stor fan af SonyCenter, og ganske rigtig der ville de sku godt give en rabat fra 21000 ned til 15000, så det var jo noget bedre.
Så tog jeg så ned i Fona og afbestilte tv'et, og så spørger ekspedienten om jeg havde fundet det billigere et andet sted?. Ja det har jeg SonyCenter kunne give mig en bedre pris, og hans eneste svar det til var at ja vi prøver jo bare at tjene penge her i Fona... øhh ok jamen åbenbart ikk da, i ville jo handle ordentlig med mig...
Så det var så min oplevelse med Fona... Køber heller aldrig hifi hos dem mere. Nu foregår det i HiFi-Klubben og den slags forretninger
Af Nick_S
Undskyld, men folk er altså også lidt naive hvis de tror de kan gå ind og forlange rabat, på et enkelt tv. Jeg står selv som sælger, og må afvise flere om dagen idet de kommer ind med EN ting for øje - rabat. Kommer jeg venligst hen til dem og spørger hvordan og hvorledes er en klassiker "Hvor meget kan du give i rabat på den her?". Tjah mester, der er sgu en grund til at der er et prisskilt.

Og folk vil gerne have rabatten, og jeg er da også villig til at lave den, men så skal det være med forsikring, ophæng og/eller andet godt - da det ellers ville være idioti at gå rundt og lave de skilte vi hænger op.

Desuden er det langt fra formuer vi tjener på at lave de forsikringer, og lige meget hvad vil man som forbruger 99% af alle gange være bedre tjent MED en forsikring end man vil uden. Dækker i 5 år, hvis du efter 4 år knalder fjernsynet en og flækker lortet = nyt "teknisk tilsvarende" til dig (eller det beløb et sådant koster, til at købe noget andet for).

En dude havde tegnet forsikring på et 28" Sony Trinitron 100 hz i sin tid. Det gik i stykker. Vores forsikringsselskab gav ham 32" Sony D3000 som nyt "teknisk tilsvarende". :)

Forresten kan en butik som fisketorvet sagtens nægte at give rabat - de har den vilde kundestrøm. Skal du finde nogen der er ret interesseret i at give rabat og derved få lukket handler skal du lidt længere ud "på landet" ;)
Brugeravatar
Af kerovan
Ja hvis jeg går ind i en butik for at købe et produkt til 17000 kontant, så skal jeg da ikk spidses af med en forsikring som jeg ikk kan bruge til særlig meget, så vil jeg da have en klar kontant rabat, og den der med der ikk er noget at handle med, holder jo ikk, du har et tv i min situation til 17000 du kan handle med.

Men jeg oplever gang på gang, at hvis jeg gerne vil betale mange penge for en ting, og gerne vil handle med dem om noget rabat, så skal jeg ud i de "rigtige" butikker, sådan som SonyCenter, en butik som hovedsalig handler med en bestemt række produkter.

Alle gange jeg har handlet med dem, har jeg fået en god kontant rabat i og med jeg lagde en masse penge hos dem, og jeg kunne se og mærke på Sony manden at han nyder at handle med en kunne der ikk bare kommer ind og lægger nogle penge, og får et tv og så går igen.
Men at der istedet kommer en kunde en, som forstår sig på at handle lidt, og tit så står man også bare og sludre med dem, før man slutter handlen.

Det oplevede jeg slet ikke nede i Fona, der var bare slet ikk noget at snakke om!.

Men så vil jeg også hellere ligge mine penge et andet sted