Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Fra Bang & Olufsen 7.5.2020.

I en begrænset periode: Beovision Eclipse 55” inkl 5 års garanti fra kr 50.000 i stedet for fra kr 63.700. Eller 1.389 pr. md. rente- og gebyrfrit.

Beovision Eclipse 65” inkl 5 års garanti fra kr 75.000 i stedet for fra kr 91.200.
Eller 2.083 pr. md. rente- og gebyrfrit.
For nogle måneder siden havde frederikhavn B&O Eclipse mk2 på hjemmesiden. Men er siden taget af.

Og jeg kan ikke få noget ud af de butikker jeg køber fra, fordi de hører ingen ting fra B&O, men den nuværende kampagne på Eclipse er kun i Maj, så måske at det er tæt på, måske slet ikke, ingen ved det, alle tale om det ;)

En B&O butik på Instagram skrev at de var klar til forudbestillinger på Harmony 88",

Og forhandlerne har fået priserne på CX/GX/ZX så jeg tror så snart at ZX fysisk er i butikkerne, så er Harmony 88" klar.
Brugeravatar
Af bendix
BO Copenhagen sælger LG CX med Beosound Stage og BeoRemote One BT som en samlet pakke, jeg skrev med en ret frustreret bruger på B&O teknisk Forum igår. Han kan ikke få det til at virke fordi at den app der kræves ikke er i LG Content Store. BO Copenhagen har åbenbart set bort fra de retningslinier forhandlerne har fået om at afvente salg. Nogle her som ved hvornår B&O appen kommer i LG Content Store?
Brugeravatar
Af bendix
Jeg er lidt forvirret over det Rasmus Larsen skrev til mig forleden: spørgsmålet handlede om Dolby True HD via ATV4K og Beosound Stage. B&O Appen navngiver lyden Som Dolby True HD- men det siger Rasmus er en fejl i appen citat.

“Netflix har Dolby Atmos i Dolby Digital Plus, men Apple TV udsender det udpakket som 'Dolby MAT 2.0', hvilket er PCM med metadata ovenpå. Du kan læse mere om Dolby MAT her: https://www.dolby.com/us/en/technologie ... heater.pdf

Din app kategoriserer tilsyneladende Dolby MAT 2.0 signaler som TrueHD, men det er ikke det samme. Det er tilsyneladende blot et forkert label, der sættes på.”

Men når jeg så går ind på Dolbys side så skriver Dolby: A filmmaker can spend years working to make every detail of a movie perfect, and this includes the audio. Dolby TrueHD ensures that what you hear at home is completely accurate to the artist's vision—not an approximation or a recreation, but the full audio experience. Every detail of the original recording is preserved because Dolby TrueHD reproduces audio bit-for-bit identical to the studio master.

Dolby TrueHD accomplishes this using a suite of highly sophisticated compression technologies. These enable 100 percent lossless audio in files half the size of uncompressed pulse-code modulation (PCM). What this means for you is the best possible sound from Blu-ray Discs™ and streamed or downloaded sources.

Men hvis Dolby skriver at der kan streames Dolby True HD hvilket label skal B&O appen så benytte for ikke at forvirre brugeren. Jeg har skrevet lidt med B&O der mener at det “label” er korrekt. Men i første omgang blev det ikke uddybet. Afventer retur svar. Kan Eclipse og Harmony så også label lydformaterne “forkert”?

Til orientering så skriver B&O appen Dolby Digital + på Kilder fra Netflix
Der er ingen streamingtjenester som har Dolby Atmos i TrueHD. De har det alle i Dolby Digital Plus. Se eventuelt tråden med målinger af video/lyd/bitrate (EC3 = enhanced AC-3, også kendt som Dolby Digital Plus): viewtopic.php?p=277294#p277294

Dolby TrueHD, som er tabsfri (ikke ukomprimeret) lydformat, findes kun på Blu-ray og UHD Blu-ray. I praksis kan man godt bruge TrueHD til streaming, men det kræver langt højere båndbredde, så det prioriteres ikke i dag af tjenester.

Det som forvirrer app'en er nok, at Apple TV 4K (og Xbox) udpakker Atmos-signalet før det sendes afsted. Det er det som kaldes Dolby MAT 2.0 (PCM med metadata). Her er der tale om et ukomprimeret signal, men det er jo så udpakket fra Dolby Digital Plus, der er komprimeret. App'en kan dog næppe se kæden forinden, så af historiske grunde sætter den nok bare lighedstegn mellem TrueHD og PCM. Det er dog ikke det samme.

Her er den historiske kontekst (og så det nye, markeret med fed):

"The Dolby Metadata-enhanced Audio Transmission (Dolby MAT) encoder resides in a Blu-ray player to pack the variable bit-rate Dolby TrueHD bitstreams for transmission over the fixed bit-rate HDMI connections. A MAT decoder is subsequently employed in an AVR to unpack the Dolby TrueHD bitstreams. With the introduction of Dolby Atmos, we have expanded this technology to support encoding of Dolby Atmos content as lossless pulse-code modulation (PCM) audio."

Jeg forstår ikke helt din sidste sætning.
Brugeravatar
Af bendix
Tak for orienteringen, det som forvirrer mig er at afspiller jeg en Netflix titel (også på ATV 4K) så skriver appen Dolby Digital +, men burde B&O appen så ikke også skrive Dolby True HD? Hvis det er Dolby Mat 2.0 som Apple tv udsender ved Dolby Digital + lyd?

Så hvis B&O appen skriver 2 forskellige ting på ATV4K- hvad er så den korrekte label for Dolby True HD?
Brugeravatar
Af bendix
68F12472-7594-4DAC-BBE1-E0ECE4176FC4.jpeg
68F12472-7594-4DAC-BBE1-E0ECE4176FC4.jpeg (119.67 KiB) Vist 4212 gange
Rasmus Larsen skrev: 13 maj 2020, 11:51 Jeg er forvirret. :) Du skrev følgende sidst?

"Se billedet jeg har taget med Dolby True HD fra ATV4K og Netflix Drive To Survive sæson 2"
Forståeligt :-), det er Sæson 1 af Drive to survive Appen skriver DD+

Hvordan kan det være?

Ved PCM skriver appen bare PCM- se billede
Vedhæftede filer
D2F640CA-CD18-4296-AB87-65E930D73A0B.png
D2F640CA-CD18-4296-AB87-65E930D73A0B.png (226.02 KiB) Vist 4213 gange
  • 1
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142