Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Forbruger
Hejsa!

Jeg har nu længe gået med tankerne om at udskifte min gamle crt skærm, kært kaldet "boblen" herhjemme :D på grund af den runde overflade der kendetegner de billige af slagsen, med en fladskærm.

Så nu da jeg synes tiden for alvor er inde har jeg overvejet at købe hele to skærme og dermed opfylde en gammel drøm. De er jo ikke længere så dyre som de har været for bare et par år siden. Men i den forbindelse er der en del spørgsmål jeg gerne vil have afklaret inden købet, og efter at have læst igennem test efter test af de forskellige fladskærme er jeg mere i tvivl/forvirret end nogensinde.

1. Normal eller widescreen? Jeg er ikke så meget i tvivl om hvad der ville være det sjoveste at have stående på bordet, men jeg er dog faldet over flere henvisninger til at flere spil og programmer har problemer med widescreen opløsningerne. Er det et stort problem eller er det noget man kan overkomme med lidt snilde?

2. Da jeg samtidigt i fremtiden gerne ville sætte en ekstra computer på den anden side af skrivebordet ville det jo være en fordel for mig at have mulighed for at sætte dem begge eller en af dem til to eller hver sin skærm når det er nødvendigt. Jeg har på næsten alle skærme lagt mærke til at der både er VGA og DVI indgange. Så spørgsmålet her er så om disse kan udnyttes samtidigt til visning af den aktive computer eller om det er "enten eller" så kun en computer kan tilsluttes skærmen?

3. Jeg har i flere omgange fundet "mulige vindere" bare for øjeblikket senere at blive i tvivl da alle skærme i samme prisklasse har den ene eller anden fordel frem for konkurrenten. Pixel garanti og hvad har vi da alt. Er der i den forbindelse nogle hype ord man skal tage med et gran salt fordi de bare dækker over samme teknologi eller er der nogle teknologier som er et must for at blive rigtigt glad for skærmen.

Jeg skal i forbindelsen med spørgsmålene nok fortælle at jeg generelt spiller en del spil og til dagligt sidder meget med indtil flere pdf og web dokumenter åbne samtidigt.

Alle erfaringer og hjælpende ord et velkomne
På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. For at få noget ud af widescreen er det min helt personlige mening at man skal op nogle mere seriøse opløsninger dvs. mindst en 20" widescreen model. 1440x900 er ikke noget jeg mener man skal bruge sin tid på. Det kan lade sig gøre at få mange af de nye spil til at køre i widescreen selvom de måske ikke understøtter det by default, men ældre spil kommer du nok til at kæmpe lidt med.

2. Normalt kan du sagtens sætte 2 skærme til hhv. DVI og VGA porten i en skærm og så skifte imellem de to indgange når du skifter computer.

3. Det er pt. Samsung, Philips og LG der tilbyder pixelgaranti på visse af deres modeller og du bliver desværre nødt til at kigge specifikt i deres egne angivelser på hjemmesiderne for at finde ud af hvilke modeller der er omfattet. De features som står på producenternes hjemmesider er ofte tildelt et dumt tilnavn, som f.eks. MagicColor eller MagicSpeed for Samsungs vedkommende og du bør ikke lægge så meget vægt i det, undtagen når der står noget om hastigheds-boost. Sisdstnævnte omfatter oftest overdrive i en eller anden form og gør typisk skærmen hurtigere.

Til spilbrug anbefaler vi stadig Viewsonic VX922 som det hurtigste valg og Samsung 970P eller Viewsonic VP930 hvis farverne skal være lidt bedre, men hastigheden er sekundær.
Af Forbruger
Tak for de hurtige svar, det giver mig noget konkret at arbejde med. Jeg ville jo som de fleste andre ærge mig hvis jeg købte en skærm hvis bedste egenskab var at den ser godt ud i en skraldespand. :D

Jeg var for eksempel slet ikke klar over at widescreen kom i formater under 20 tommer, kunne jo snildt være gået galt der.

Jeg har i et indlæg andet sted på flatpanels.dk fundet en hjemmeside kaldet www.widescreengamingforum.com og kigget lidt på mulighederne i det område. Må dog sige at selvom det ser godt ud virker som om kompatibiliteten er et irritationsmoment der ikke forsvinder foreløbigt. Ældre spil kommer nok næppe til at være et problem, jeg smider ikke den gamle crt ud lige med det samme.

Er der nogen der har erfaringer på det område og kan sige at widescreen er vejen eller om det er bedre at vente et par år med at sætte en widescreen til pc'en endnu?