Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
hvordan ser I på det?

jeg er faktisk lidt skeptisk mht. de kommende 2år når jeg tænker 'gode tilbud' på (bla.) tv (og her der tænker jeg på topmodellerne)

på den ene siden så ja - så vil samtlige producenter indhente det de tabte og bliver ved med at tabe (produktion og selvfølgelig indtjening) og sælge, sælge, sælge (til en god pris) men på den anden side så ser det bare ikke godt/lovende ud for produktionsdelen (og heller ikke når man tænker på udvikling m.m.) lige nu

jeg håber at jeg tager fejl men jeg kan bare ikke se at begge dele skulle komme på samme niveau (antal enheder og fremgang for den sags skyld) som før CCP-virus og jeg er også skeptisk mht.priserne både i 2020 og i 2021 - men som sagt så håber jeg at jeg tager en (kæmpe) fejl

ingen kender fremtiden men jeg er 'bange' for at det bliver lidt af 'producenternes market' og ikke vores de kommende to år

jeg ville selv 'investere' i et nyt (65") tv i 2021 (helst Panasonic med HDMI 2.1 + par andre updates, bl.a. endnu bedre/mere styr på burn in) men tvivler på at det bliver til noget...

jeg gør det lidt værre for mig selv ved at at sige 'nej, tak' til Samsung (antipati til dem som stammer fra gamle dage), Philips (overpriced as f - selvom at de er blevet lidt bedre til det), LG (selvom at de fleste bruger deres paneler så er det kun en del - en meget vigtig del, men kun en del af selve slutproduktet )

Sony er også overpriced as f men det er alligevel mit 2.valg men det ser lidt sort ud for mit vedkommende de næste to år (vil bare give mere end 13-14.000kr for et - enten top eller lige under top-model 55"-65" Pana eller Sony tv med HDMI 2.1)

det var lige før at jeg overvejede det 65" Pana GZ960 til 9.999kr men ingen HDMI 2.1 (skal have næste generation Xbox) + så handler jeg ikke hos Power (dog monster tv til en luksus pris) - jeg forventer i hvert fald ikke at se så godt et tilbud i den nærmeste fremtid

hvordan ser I på det?
Af ZackGem
Jeg syntes det er umuligt at købe TV i øjeblikket.

OLED er bare for småt og lysstyrken slet ikke god nok (LG C9 en noget fesen oplevelse når man kommer fra en Q9FN - Foretrækker klart den højere lysstyrke på bekostning af blooming) - Omvendt har de (OLED) bedste overall billedkvalitet.

Hvis der var en 77" OLED som kunne leverer samme lysstyrke, eller tæt på Samsungs Q9FN serie og til prisen en 75" Q9/Q90 sælges for - Så var jeg på.

Panasonic har held med at hive lidt mere lys ud af deres OLED - Men de findes kun i microskærme (55" og 65").
Af George1
Tja man kan jo ende med ikke at få købt noget, må vel bare købe når man finde det bedste til ens budget/behov, velvidende at der venter noget bedre i fremtiden.
Men tror ikke micro-LED og QD OLED bliver for en alm. slank dansk
pengepung inden for de nærmeste år.
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvis ikke det bliver til efteråret , så i hvert fald indenfor 2 år, så har jeg udskiftet min 75" med 77" OLED , synes slet ikke jeg kræver det lys som tidligere nævnt, min gamle C6 har gjort det fint når den har været i brug, jeg vil bare gerne have stor skærm som primær, og det er projektor ikke god nok til mere.

Håber da at supplere med en ny Xbox til den nye skærm, og så tror jeg nye skærme vil fortsat stige i priser som man ser nu, der kommer nye funktioner , nye produkt typer, og om 3 - 5 år, så har samsung måske en OLED model ude på markedet som klart nok ikke bliver solgt til småpenge til at starte med, og de vil sikkert lide af samme udfordringer som det vi kender nu, bare med andre historier , da markedet er delt.
Glemte jeg at skrive at Samsung slet ikke vil kalde det OLED? de vil jo sikkert nok forsøge at få folk til at tro noget andet, så XLED eller DLED eller noget andet som klinger vil være deres PR fremstød , for OLED er jo slidt op, når de måske kommer ud med deres variant.
Brugeravatar
Af bendix
Hele præmissen omkring overpriced køber jeg ikke. En given feature kan sagtens være pengene værd for brugeren. Det kan man ikke sætte op på den måde. Koster et Sony OLED 5000kr mere end et LG OLED pga lidt bedre lyd- så er det ikke kun lyddelen du betaler for. Men også bekvemmeligheden. Osv, min Iphone 11 Pro max har samme skærm størrelse som en Huawei til 1500kr. Man kan begge ringe fra dem, er Iphone så overpriced? Ikke for mig- kvaliteten/ydeevnen vinder. Og det er uvurderligt for mig.
Af allo
jeg er faktisk mest 'bekymret' for Panasonic

- LG har nok de dybeste lommer (takket være salget af deres paneler siden...- de sidste et par år)

- Samsung har gang i mobiltelefoner og mange andre ting (så de kan producere og sælge hist og her)

- Sony har bl.a. Ps4 og kan 'bare' suppler med spil, film og musik royalties m.f.

- Philips kan leve godt af at sælge led pærer m.f. (kompensere med en god fortjeneste et par steder)

så her er jeg lidt 'bange' for at det kommer til at gå ekstra hårdt ud over Panasonic...de kommer hverken til at producere eller udvikle som de ellers plejer og ja - de har garanteret gang i mange andre ting (lige som deres konkurrenter) men jeg synes at de andre er bedre stillet...

bendix:
hverken Sony eller Philips er bedre end Panasonic (tværtimod) - og det er derfor jeg mener at de er overpriced

Ambilight kan forsvare ca.ekstra 1200-1500kr men Philips har været så overpriced i så mange år... (det ville være fair nok hvis deres tv kostede lidt mere end LG og Samsung - men de var så overprised; Sony KAN NOGET med bevægelser og farver men er ikke bedre end Panasonic - og nu tabere de også terræn til/er ikke engang på sammen niveau som LG...)
Af ZackGem
Panasonic er kæmpe store i det profesionelle segment - Og der kan du også få lov at tjene penge.

De sider på over halvdelen af det professionelle projektormarkede, og er kvalitetsmæssigt også i en klasse over deres nærmeste konkurenter som f.eks. Epson.

Som alle de andre, så laver de jo også alt fra varmepumper og batterier til hårdehvide vare og medico udstyr.
Brugeravatar
Af bbplayer
ZackGem skrev: 27 apr 2020, 07:31 Panasonic er kæmpe store i det profesionelle segment - Og der kan du også få lov at tjene penge.

De sider på over halvdelen af det professionelle projektormarkede, og er kvalitetsmæssigt også i en klasse over deres nærmeste konkurenter som f.eks. Epson.

Som alle de andre, så laver de jo også alt fra varmepumper og batterier til hårdehvide vare og medico udstyr.
Er det ikke lidt som at sige Rolex er store men de laver ikke tv, eller sætter navn på tv skærme og sender skrammel på markedet?

At tro panasonic bevarer en storhed på tv markedet i 2020 fordi de engang fik lavet plasma skærme, er at leve i fortiden, så lad dem bare føre sig frem på andre markeder, de er bare ikke et mærkevare som de var engang, der er kommet andre til og panasonic er røget langt tilbage i rækken, thats life.

Så kæmpe store, det er rigtig mange, panasonic er bare mega små på tv segmentet og det er vist hvad dette forum handler om :)
Af PeterD
Det kan godt være Panasonic er små. Men der er bred enighed på diverse testsider lige fra USA over England, Frankrig, Tyskland, Polen, og Japan at de leverer et naturligt og præcist billed.

Desuden laver de også gode barbermaskiner men det er en anden snak
Af PeterD
bendix skrev: 27 apr 2020, 10:07
lennon skrev: 27 apr 2020, 09:49 Er Panasonic ikke helt ude af det Amerikanske marked, når vi snakker TV ?
Præcis- de er ude
Men derfor betyder det ikke at deres skærme er elendige i resten af verden.. ;)
Af ZackGem
bbplayer skrev: 27 apr 2020, 07:44
ZackGem skrev: 27 apr 2020, 07:31 Panasonic er kæmpe store i det profesionelle segment - Og der kan du også få lov at tjene penge.

Er det ikke lidt som at sige Rolex er store men de laver ikke tv, eller sætter navn på tv skærme og sender skrammel på markedet?

At tro panasonic bevarer en storhed på tv markedet i 2020 fordi de engang fik lavet plasma skærme, er at leve i fortiden, så lad dem bare føre sig frem på andre markeder, de er bare ikke et mærkevare som de var engang, der er kommet andre til og panasonic er røget langt tilbage i rækken, thats life.

Så kæmpe store, det er rigtig mange, panasonic er bare mega små på tv segmentet og det er vist hvad dette forum handler om :)
Mit svar var nu mest basseret på hvem der havde "dybe lommer".
Jeg er helt enig i at consumer TV markedet er helt væk fra Panasonic. Men på Pro skærme er de større ens Phillips og Sony - Her er LG og Samsung også størst.
På Projektore er de altdominerende = dybe lommer.
Af allo
ZackGem skrev:Panasonic er kæmpe store i det profesionelle segment - Og der kan du også få lov at tjene penge.

- det var derfor jeg har uspecificeret hvad de andre har og nu også kan tjene på her og nu og de kommende 1,5-2år

hvor gode end de (Panasonic) er så kan de glemme alt om at tjene som de plejer på varmepumper og andre krævende og store (ment: mange dele fra mange fabrikker) produkter - og derfor er jeg 'bange' for at de bliver allehårdest ramt (Philips kan også glemme alt om at producere tandlæge og hospitaludstyr i samme omfang)

Sony (royalties), LG og Samsung er nok bedst stillet (LG ved at sælge tv-paneler til alt alt og alle gennem en årrække, Samsung ved at - ved siden af deres tv - at sælge - !!MANGE!! - paneler til mob.tlf. til Apple), Philips kommer nok til at leve af led pærer (nemmere at producere og meget populær) - selvfølgelig kommer de til at producere en del andre produkter (ligesom de andre) men det bliver bare slet ikke i samme omfang - sådan ser jeg bare på det...

det bliver monster svært at finde et godt tv (á la Pana HZ eller Sony XH - det bliver nok/måske lidt nemmere at finde et CX men nok ikke de andre...) på tilbud i fremtiden (2020 og 2021)

så jeg er lidt på den når det gælder nyt tv :)