Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Allesammen,

Jeg købte i Oktober sidste år et nyt Smart TV. et Samsung QE65Q70RATXXC 4K. Lige siden jeg fik det installeret har jeg været dybt forelsket i det, men som med rigtige forhold er jeg begyndt at lægge mærke til nogle "problemer" som jeg gerne vil finde grund til og løsning på.

Når jeg spiller PS4 kan jeg se at billedet er uklart ifm. bevægelse. Hvis vi tager udgangspunkt i det spil, jeg har lagt mest mærke til det i, Red Dead Redemption 2, kan jeg se at når jeg i spillet kigger rundt, bliver den runde prik i midten af skærmen (som er sigtekornet) uklar og bliver flerdoblet. Det gælder selvfølgelig også andre ting, som selve personen, men det er mest klart med sigtekornet. Det er selvfølgelig også kun imens jeg rykker rundt i spillet, det bliver straks klart igen, når jeg ikke længere rykker rundt.

Jeg har simpelthen ikke nok viden om TV'er eller spillekonsoller til at vide hvilken af maskinerne der er skyldig, ej heller hvordan jeg løser det. Jeg har prøvet at søge en masse på nettet med søgeord som lag, unclear picture, PS4, RDR2, guide og samsung 4K i forskellige sætninger og sammenhænge, men desværre uden held, så nu prøver jeg herinde.

Jeg har været inde at læse lidt om Flatpanels kalibreringsguides og jeg er yderst fascineret, men jeg kan ikke finde mit TV derinde og jeg er nok også lidt bange for at ødelægge mere end jeg fixer.
Jeg håber en venlig sjæl vil hjælpe mig med at få bugt med mit "lag" og evt. få det sat ordentligt op, så jeg igen kan nyde det.

På forhånd rigtig god coronafri påske :)
Har du husket at stille TVét på "Game-profilen", når du spiller?
Her er TVét optimeret til at yde optimalt, når du spiller, og du skulle gerne undgå problemet, du oplever...

Du kan sagtens optimere billedet yderligere, ved at vælge kontrast, lys og farver, som du finder bedst.
Du skal ikke være bange for at pille ved indstillingerne, da du altid kan nulstille, hvis det går galt...
Senest rettet af Supergris 16 apr 2020, 15:24, rettet i alt 1 gang.
Haabet skrev: 16 apr 2020, 14:30 Når jeg spiller PS4 kan jeg se at billedet er uklart ifm. bevægelse. Hvis vi tager udgangspunkt i det spil, jeg har lagt mest mærke til det i, Red Dead Redemption 2, kan jeg se at når jeg i spillet kigger rundt, bliver den runde prik i midten af skærmen (som er sigtekornet) uklar og bliver flerdoblet. Det gælder selvfølgelig også andre ting, som selve personen, men det er mest klart med sigtekornet. Det er selvfølgelig også kun imens jeg rykker rundt i spillet, det bliver straks klart igen, når jeg ikke længere rykker rundt.
Det du beskriver lyder som motion blur. Det er svært at gøre noget ved da det handler om selve panelet, ud over at bruge en anden SLAGS panel hvis man vil undgå det, i særdeleshed OLED der har ekstremt hurtig pixel-respons tid.

Af et LCD-tv at være skulle dit TV bestemt ikke være det værste til spil og blur, men det er svært at ændre epokegørende på da det handler om selve panelets funktionsmåde - Somme tider kan man i service-menuer få lov at pille ved drive af pixels hvor man kan ændre karekteristiska på både godt og ondt, men måske er det nærmeste du mere realistisk kan forsøge dig med noget black frame insertion, som også kan hjælpe lidt mht. blur.

https://www.rtings.com/tv/tests/motion/ ... ponse-time

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
@supergris - tak for svar. Jeg er sikker på det rette ord jeg leder efter er motion blur, ligesom @TBC skriver, tror du stadig det kan gøres bedre med de indstillinger du skriver om?

@TBC tak for svar. Jeg har købt et 65" TV, sidder 3-4 meter fra det til dagligt og jeg er ærligt talt chokeret over hvor meget motion blur der er, i forhold til de gamle tv skærme jeg har haft, som også er betydeligt mindre (40-42"). Er dette forventeligt? At når man går op i størrelse og i særdeleshed så meget højere, så skal man forvente at sådanne ting bliver tydeligere?
Jeg har slet ikke lyst til at have det her TV, hvis dette er resultatet jeg får ud af det. Hvad skal jeg kigge efter hvis jeg i fremtiden vil undgå så meget motion blur som muligt?
På en større skærm vil man naturligtvis lettere kunne se både flere nuancer og detaljer - foruden fejl og mangler ved et billede, som f.eks. en dårligt kompression fra en streamingudbyder og den slags. Jeg spiller selv ofte 3,2 meter fra 123 tommers 4K D-ILA og der står et spil renderet i minumum 4K (og somme tider supersamplet med højere renderopløsninger i 5 til 8K via Nvidia DSR) bare super godt, selv om det er en stor skærmstørrelse. Til gengæld gør den store skærmstørrelse virkelig én sårbar i forhold til for hård kompression fra TV kanaler og streamingudbydere.

Jeg ved ikke om det også er fordi den højere dynamik forbundet med HDR og/eller bare højere lysstyrker gør dét mht pixelresponstiden mere udtalt og tydeligt end hvad du tidligere har været vant til? Der er jo trods alt et større dynamisk spænd fra full-on til off, foruden at backlight responstiden jo potentielt også kunne spille ind.

Men hvis du vil gå "i den modsatte grøft" mht pixel-responstid og blur, så er det et OLED panel du skal kigge efter. Her er pixelresponstiden så ekstremt hurtig at nogle folk lige som med D-ILA snarere generes af hvad man kalder "stroposkop" effekt i forbindelse med 24 fps materiale i bevægelse. Men til 60-120 fps spil er den lave pixelresponstid til gengæld perfekt. Skal du have noget der er optimalt til spil, så er det LG CX der har langt de bedste gaming features på markedet (HDMI 2.1, VRR, Gsync, ultra lav lag og PQ hardclip) Jeg planlægger selv at skulle have et CX som gaming-PC monitor, når det kommer på et godt tilbud - CX-modellen har som den eneste model jeg endnu har hørt om sågar ligefrem mulighed for PQ hardclip til optimal og helt umanipuleret formidling (uden ekstra tonemapping) af dit spils HDR rendering (som så som udgangspunkt tilpasses panelets formåen). Udfordringen med OLED at man i forhold til nogle spil (dem med statiske elementer) er nødt til at passe bedre på sit panel, da man hvis man er uforsigtig kan risikere burn-in, særligt hvis man driver panelet hårdt. Hvis man bruger det som PC monitor skal man f.eks ikke bare køre med fuld hammer på lyset i et skrivebords-miljø i timevis dag efter dag, mens man sagtens kan køre skærmen til dens yderste formåen i diverse spil uden statiske elementer - Det vil jo være at sammenligne med f.eks. en film.