Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey Flatpanels,

Jeg er på udkig efter et nyt tv, og undre mig meget over der ikke er nogen 100hz fjernsyn at finde længere. Nu hedder der 120hz og koster kassen.
For 3/4 år siden fandt jeg et Philips 65" 100hz tv - godt nok på tilbud - til 7777kr i Elgiganten, men nu kan jeg ikke finde et tilsvarende.

Skal man ikke have et 100hz tv længere?

Mit budget er omkring 7-8.000.

Jeg er åben for alle mærker, krav er bare 65" og god til sport og action film.

Vh Jacob
Glem lige de hz lidt, det er ikke som i de gamle "billedrørs" dage, vil ikke lige gå i gang med en længere forklaring her. Men helt ligegyldigt er det selvfølgelig ikke. Hvis du kan finde 1000,- kr ekstra, så er det her et godt bud på et 65 tommer med supergod billedkvalitet osv.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 82rat-2019
Senest rettet af henrik.yde 17 apr 2020, 20:35, rettet i alt 1 gang.
Du kan se en oversigt her: https://www.rtings.com/tv/learn/what-is ... z-vs-120hz

Den er på ingen måde komplet da den er for det amerikanske marked og ikke inkluderer Panasonic-modeller.

Du skal ikke bekymre dig om der står 100 Hz eller 120 Hz. Om der står 100 eller 120 er det som regel 100/120.

Der er adskillige 65" modeller med 100/120 Hz til dit budget, f.eks.

- Samsung QE65Q60R
- Samsung QE65Q70R
- LG 65SM8500
- LG 65SM8600
- Sony 65XG8505

Kan du strække budgettet til 9.999 kr. har Power et 65" Panasonic GZ960 OLED fra på mandag. Eller skulle jeg sige kun på mandag, da det nok hurtigt bliver udsolgt til den pris.
henrik.yde skrev: 17 apr 2020, 20:35 Glem lige de hz lidt, det er ikke som i de gamle "billedrørs" dage, vil ikke lige gå i gang med en længere forklaring her. Men helt ligegyldigt er det selvfølgelig ikke. Hvis du kan finde 1000,- kr ekstra, så er det her et godt bud på et 65 tommer med supergod billedkvalitet osv.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 82rat-2019
Sagt af dig, som selv har et 100/120 Hz TV?

Fakta: 24 går lige op i 120 men ikke i 60 og dermed har det stor betydning om det er et 50/60 eller 100/120 panel når der skal ses Blu-ray eller streames fra Netflix. Flere frames giver billedbehandlingen mere at arbejde med. Jo, der findes flotte 4K demoer, der kører flot og flydende på discount-modeller, men det er fordi de kører med 60 fps.
Ja, sagt af mig, dog med et lille men, for ikke at forvirre trådstarter mere end højst nødvendigt. Alt hvad du skriver er sandt nok, og i tråd med hvad de fleste entusiaster (allerede) ved.
I bund og grund bør et hurtigere panel have mindre bevægelsesslør og dermed et klarere billede, foruden fordelene ved at 24 går op i 120 og flere billeder tilgængelige for motion interpolation,

Hvis i husker da 3D skærme stadig var normale, så var 120Hz og 240Hz paneler ligeledes normale, også i små størrelser som 32".
De 120 Hz refererer til opdateringsfrekvensen, alt over dette er enten interpolation, scanning backlight eller en kombination af begge dele, og er ingen garanti for mindre motion blur (bevægelse-slør).

Vælger man at gå efter en topmodel, vil der næsten med garanti være tale om et panel med 120 Hz opdateringshastighed, som giver bedre betingelser for at undgå judder i forbindelse med afspilning af film, der er optaget med 24 Hz, da 24 går op i 120 med en faktor 5, men 100 (120 Hz) alene er ingen garanti for et billede med mindre slør end et godt TV med en lavere opdateringshastighed, da billedprocessoren har meget at sige, også i den forbindelse.
Når de nye konsoller sikkert kommer senere på året, vil nogle spil sikkert også kunne udnytte den højere opdateringsfrekvens til at opnå mere glidende billeder, men der er også andre faktorer, der spiller ind.

100 Hz i sin tid, da der var tale om TV med billedrør, var en måde at fordoble den måde TVét opdaterede billedet på, så man kunne formindske flimmer; det blev ofte benyttet sammen med deinterlacing, så der egentlig var tale om et progressivt signal i stedet for det normale interlaced signal, men et billedrørs-TV opdaterer jo ikke hele billedet på samme tid, som en moderne fladskærm gør; elektronkanonen tegner linje for linje, i stedet for at opdatere samtlige pixels i én arbejdsgang.

Nå, det blev en længere smøre, som hurtigt kan blive meget teknisk, og der er sikkert nogle, der ved meget mere om emnet end jeg, og det er efterhånden blevet sent, men det korte af det lange er, at man ikke skal tænke så meget over, om et TV har 100 (120) Hz eller ej.

Er man på et budget, gælder det vel om at få det bedste TV, til den sum penge, man har til rådighed?
Rækker budgettet til et TV i de øvre rækker, så er der næsten med garanti (a garanterer) tale om et panel med en opdateringsfrekvens på 120 Hz .

Rækker pengene kun til et TV med den halve opdateringsfrekvens, er der efter min mening andre faktorer, der er vigtigere, både for den generelle billedkvalitet, men også for den måde det givne TV, er i stand til at behandle bevægelser på.

Til slut er der i øvrigt stor forskel på, hvor følsom man er overfor judder, og så er der stadig masser af andre former for slør, som ikke kan løses ved at hæve opdateringsfrekvensen...
Senest rettet af Supergris 20 maj 2021, 18:01, rettet i alt 1 gang.
Globulus skrev:Flere frames giver billedbehandlingen mere at arbejde med.
Men hvor er det du mener at et 120hz tv giver billedebehandlingen mere at arbejde med?

Hvor meget kildemateriale er i mere en 60fps? = Billedbehandlingen har stadig kun 24 eller 60fps at arbejde med.

Selv konsoller begynder jo først nu at komme efter det, og de færreste har en computer sluttet til.
5 x 24 giver 120 Hz, , hvilket er nemt at have med at gøre for en processor, når det skal tilpasse materialet til opdateringsfrekvensen, ligesom det er forholdvist nemt, at opskalere fra 1080p til 4K, men det er også meget afhængig af hvilken billedprocessor, der tager sig af opgaven, derfor vil et TV med 120 Hz-panel ikke altid være ensbetydende med bedre bevægelser og mindre slør, judder og hvad det ellers bliver kaldt, hvis det er udstyret med en underlegen "billedmotor".
Som tidligere nævnt, er der også stor forskel på, hvor gode/dårlige ens øjne er til at bemærke det...
Senest rettet af Supergris 24 apr 2020, 17:00, rettet i alt 1 gang.
Korreborg skrev: 18 apr 2020, 12:23
Globulus skrev:Flere frames giver billedbehandlingen mere at arbejde med.
Men hvor er det du mener at et 120hz tv giver billedebehandlingen mere at arbejde med?

Hvor meget kildemateriale er i mere en 60fps? = Billedbehandlingen har stadig kun 24 eller 60fps at arbejde med.

Selv konsoller begynder jo først nu at komme efter det, og de færreste har en computer sluttet til.
Du kan læse mere om emnet her. Ingen grund til at jeg bruger tid på at forsøge at omskrive og forkorte denne udmærkede artikel og oversigt:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Der ER en række modeller som gør et godt stykke arbejde for NOGLE typer 24p-kilder selv om de er belastede af kun at have et 60 Hz-panel at arbejde med.

Omvendt er der enkelte modeller der ikke scorer helt i top selv om de har et 120 Hz panel - men her er der så tale om en enkelt mangel som for de flestes tilfælde aldrig vil have nogen betydning. Bruger man kun indbyggede apps skal man nok holde sig fra de modeller på listen, der scorer 5.6.

Men judder er blot én ting. Noget andet er motion resolution og her giver en højere frame rate bedre mulighed for at billedbehandlingsprocessoren kan levere et mere tydeligt billede i bevægelse - hvis man da ikke er total modstander af at tilføje en smule motion interpolation + BFI til kæden.

Mit eget LCD TV har et 240 Hz panel (findes ikke længere på markedet) og jeg oplever ingen problemer med bevægelser, med mindre det er indbygget i kilden. Jeg bliver til stadighed chokeret over, hvor ringe mange low- til mid-range LCD TV ser ud, når den samme TV-kanal kører på alle apparater på Bilkas TV-væg. Soap opera-effekt? Nærmere udskidt æblegrød. Jeg kan godt forstå, at LCD-teknologien har det ry det har her på flatpanels, når der sælges så mange ringe repræsentanter for teknologien.

Noget af det værste jeg har set er dog nogle af de modeller, der sælges i Harald Nyborg. Ofte står de og kører med en eller anden DR-kanal og jeg sværger, at billedet er utydeligt hver gang kameraet er i bevægelse. Mit bedste bud er, at der absolut ingen billedbehandling (andet end farver/kontrast/osv) foregår og at panelet er låst til 60 Hz og ikke er i stand til at skifte til 50 Hz for at tilpasse sig en 25 fps kilde. Ret mig venligst, hvis jeg tager fejl, men de ser ringere ud i bevægelse end discount-modellerne fra de mere udbredte mærker.
Men nu snakker du jo om andre ting.
Jeg er 100% enig i det meste.

Bare ikke påstanden om at billedbehandlingen her mere at arbejde med fordi panelet har flere Hz. Uanset om panelet er 60-100-120 eller 240 når det engang/hvis det kommer til TV, så er det kildematerialet der bestemmer hvor meget der er at arbejde med.

At der så er forskel på billedbehandlingen og panelet på et Harald skrald og et premium tv er jo både forståeligt og en anden snak