Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af BlueFox
Jeg kunne godt bruge en sammenlignings artikel over styresystemerne i TV'ene.
Hvilke styresystemer har hvilke fordele, er brugervenlige og hvilke opdateres osv, osv.
Det kunne være disse styresystemer:
Android TV
Linux
My Home Screen
Tizen
WebOS
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvilken producent bruger en ren linux dist som smart tv platform? og hvad er så frontend på som indlæses?

Du forveksler måske androidtv,webos,my home screen,Tizen, som alle grunder i en Linux Kernel men har lavet deres egne frontend bruger interfaces men som udgangspunkt er linux delen godt skjult for brugeren. Den skal man se, som udvikler :)
Du får denne information afsløret, når du kan se links til OpenSource dele, som de bruger, og at deres kernel så også er tilgængelig som download.
Brugeravatar
Af BlueFox
I oversigten over Sony' 2020 modeller står der Styresystem: Linux i data for Sony X70
Brugeravatar
Af bbplayer
BlueFox skrev: 13 mar 2020, 22:05 I oversigten over Sony' 2020 modeller står der Styresystem: Linux i data for Sony X70
Så kan du fortolke alle platforme som linux, hvis du fortolker Sony's forklaring sådan.

De har alle mange grundlæggende elementer men ingen klar fri og åben platform som vi alle kan bruge og ændre som vi lyster. Deres varianter er låste og lukkede med forskellige sikkerhedstiltag, så det er ikke mere linux end de har bygget en platform ovenpå, som Android jo er. Android er også linux baseret men ikke helt så brugervenlig på linux siden, som det derimod er på deres android frontend.

Du kan installere en masse linux gejl på disse platforme, og på Android kan du køre en linux pakke og dist parallelt med Gnome hvis du kompilerer og tilpasser den de ændringer som kernen har.
Af -claus-
Personligt hælder jeg selv mest til Android Tv. Men det er ikke styresystemet der er afgørende for selve købet.
Jeg tænker ikke så meget over, om selve Android versionen opdateres.
Det vigtigste er at apps bliver opdateret. Android tv mangler vel kun dr.tv efterhånden. Men den skulle heldigvis snart være på vej.
Brugeravatar
Af BlueFox
bbplayer skrev: 13 mar 2020, 22:15
BlueFox skrev: 13 mar 2020, 22:05 I oversigten over Sony' 2020 modeller står der Styresystem: Linux i data for Sony X70
Så kan du fortolke alle platforme som linux, hvis du fortolker Sony's forklaring sådan.

De har alle mange grundlæggende elementer men ingen klar fri og åben platform som vi alle kan bruge og ændre som vi lyster. Deres varianter er låste og lukkede med forskellige sikkerhedstiltag, så det er ikke mere linux end de har bygget en platform ovenpå, som Android jo er. Android er også linux baseret men ikke helt så brugervenlig på linux siden, som det derimod er på deres android frontend.

Du kan installere en masse linux gejl på disse platforme, og på Android kan du køre en linux pakke og dist parallelt med Gnome hvis du kompilerer og tilpasser den de ændringer som kernen har.
Det er flot at du kunne finde et enkelt ord og så dreje tråden helt væk fra dens grundlæggende spørgsmål, som lød:
Hvilke styresystemer har hvilke fordele, er brugervenlige og hvilke opdateres osv, osv.
Brugeravatar
Af BlueFox
-claus- skrev: 14 mar 2020, 12:56 Personligt hælder jeg selv mest til Android Tv. Men det er ikke styresystemet der er afgørende for selve købet.
Jeg tænker ikke så meget over, om selve Android versionen opdateres.
Det vigtigste er at apps bliver opdateret. Android tv mangler vel kun dr.tv efterhånden. Men den skulle heldigvis snart være på vej.
Tak for svar - det var den slags svar jeg efterlyser!
Brugeravatar
Af bbplayer
BlueFox skrev: 14 mar 2020, 13:24
bbplayer skrev: 13 mar 2020, 22:15

Det er flot at du kunne finde et enkelt ord og så dreje tråden helt væk fra dens grundlæggende spørgsmål, som lød:
ahhh, det var nu dig som pegede på Sony og linux, og mente de andre var andre platforme, som jeg oplyste om ikke handlede om styresystemer(OS) men mere om frontend's som lægges på.
Brugeravatar
Af bbplayer
For at besvare bare et spørgsmål,
så vil du se AndroidTV være mere fleksibel med opdateringer og apps men selvom du hører Google opdaterer Android til 11.0 , så skal producenten f.eks Sony følge med , det har de meldt ud de ikke gør på skærme som har AndroidOS 9.0 og har fået en 10.0 opdatering. Sådan kan du forvente flere andre følger med, så AndroidTV er ikke længere en sikker platform for at få opdateringer flere år frem i tiden.

Tizen og WebOS har længe været et hængeparti for flatpanels og en årsag til de giver negative point, da du ikke for opgraderinger fra f.eks WebOS 4.5 -> 5.0 , det vil LG ikke give., Så skal du købe nyt tv. Du får opdateringer og fejlrettelser men ingen dramatiske opgraderinger med nye funktioner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk så binder producenten med Android TV sig til et vist antal års opdateringer, men vi har erfaret, at det antal år godt kunne gå hen næsten at kunne tælles 1 finger for visse modeller. Android TV er dog stadig det eneste system, som rent faktisk FÅR opdateringer af smart-platformen, hvor de øvrige typisk er begrænset til bugfixes og nye apps.

Der er også eksempler på, at features tilføjes til TVene hen af vejen, såsom understøttelse af Atmos, AirPlay2 mv. men det er ikke normen. Især Sony har været ret slem til at sende TV på gaden uden en række features, som de så tilføjede klatvist hen over adskillige måneder.

Det er nok vigtigt, at skelne mellem styresystem og smart-platform. Smart-platformen er oftest et addon til det egentlige styresystem, hvilket er ret synligt når man ser på Android-TVene, da disse har vidt forskellige interfaces uden for hjemmeskærmen.
Af Supergris
Det vil altid være en subjektiv mening, hvilket system der er bedst, og vaner har meget at sige.
Personligt kunne jeg aldrig lade valget af styresystem, påvirke det endelige valg af TV, da det er et af de punkter, jeg vægter lavest, når jeg vælger TV, med mindre der var tale om to helt ens TV, blot med forskelligt smart-TV......
Brugeravatar
Af BlueFox
Takker Torben, har selvfølgelig lagt mærke til at I anmærker i jeres tests at styresystemet ikke opdateres,og mit webOS 3.5 fik for ca. en måned siden en opdatering, som sikkert kun har været en fejlrettelse, da jeg ikke har kunne se nogen ændringer.
Lidt ærgerligt at tv producenterne ikke benytter den mulighed, men man har jo fået det man har betalt for og har vel efter deres mening ikke krav på mere.
Senest rettet af BlueFox 15 mar 2020, 21:29, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af BlueFox
Supergris skrev: 15 mar 2020, 21:19 Det vil altid være en subjektiv mening, hvilket system der er bedst, og vaner har meget at sige.
Personligt kunne jeg aldrig lade valget af styresystem, påvirke det endelige valg af TV, da det er et af de punkter, jeg vægter lavest, når jeg vælger TV, med mindre der var tale om to helt ens TV, blot med forskelligt smart-TV......
Det har du da ret i, men nu hvor flere producenter benytter de samme paneler, fx OLED, så kunne der jo være andre ting man skal kikke efter, fx bruger venlighed. Mit LG stinker på det punkt. Slukker jeg for UHD afspilleren foreslår tv'et at lave en kanal søgning! Efter min mening burde den jo bare gå på en eller anden default (helst bruger valgt) værdi fx Live TV, Netflix eller måske det sidste jeg brugte før jeg gik på UHD'en.
Men billedkvalitet kommer selvfølgelig før styresystem.