Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pete567
Hej

Jeg søger inspiration til vores nye tv. Men markedet kan være lidt uoverskueligt, derfor dette indlæg.
Jeg har i dag et Samsung 46” fra 2012, så en opgradering er på sin plads.
Krav til nyt TV:
Det skal være væghængt 55” eller 66”, og jeg har ikke noget antennesignal, alt streames via Apple TV4K og jeg har soundbar. Tv´ skal kunne monteres enkelt og med så få ledninger som muligt. Dvs 1 HdMI kabel og et kabel til lyd bør være nok. TV skal side tæt på vægen og være tyndt og elegant.
Jeg ser mest Viaplay sport, Netflix og DR.
Er der andet jeg bør tænke på?

Tak for jeres tid.

Mvh Pete
Af Pete567
Tak Hans. Men LG C9 som jeg har kigget på, har så vidt jeg kan se, en stor “klump fod” i bunden som tv kan stå på. Det gør den “tyk” når den væghænges. Eller tar jeg fejl?
Har set at Samsung har en seperat boks, som gør tv er meget tyndt
Af Supergris
Du afmonterer foden, når det hænges op på væggen!
OLED er i øvrigt de tyndeste TV på markedet, dog er det forskelligt hvor meget TVét fylder der, hvor højttalere og andet elektronik er monteret...
Af PeterD
OLED fra LG, Philips, Sony eller Panasonic må være svaret. Ellers skal du have LCD fra Samsung eller TCL
Af lennon
Supergris skrev: 01 mar 2020, 11:13 Hvad er der nu i vejen med LCD fra andre producenter, PeterD?
Hvis vi snakker rå billedkvalitet,og tar udgangspunkt i OLED - så er det vel kun Samsungs 85/90 serie der kan være et LCD alternativ ?
Af PeterD
lennon skrev: 01 mar 2020, 11:44
Supergris skrev: 01 mar 2020, 11:13 Hvad er der nu i vejen med LCD fra andre producenter, PeterD?
Hvis vi snakker rå billedkvalitet,og tar udgangspunkt i OLED - så er det vel kun Samsungs 85/90 serie der kan være et LCD alternativ ?
Mon ikke der sidder nogle Sony folk et par steder i Japan, med armene over kors og ser sure ud over den udtalelse..? Især når de nu laver spillekonsollen PS5 som netop er velegnet til LCD..XF90/XG95 er måske bare blevet for gammel/ ikke god nok..
Af Grandahl
Hvis du tog dine skyklapper af PeterD, ville du vide det ;)
Af PeterD
Grandahl skrev: 01 mar 2020, 12:55 Hvis du tog dine skyklapper af PeterD, ville du vide det ;)
Du har helt ret.

Jeg medgiver at jeg virkelig er skuffet over at konkurrenterne ikke kan finde ud af at lave noget bedre end nu XG95 til at true LG og Samsung.

Måske satser alle producenterne bare mere på OLED end LCD udvikling..?
Af George1
LCD bliver virkelig opgraderet i 2019 2020 mange flere skærme med bagbelyst zoneopdelt end tidligere, er spændt på at følge TCL mini led både mht. prisudvikling og hvad skærmen kan når/hvis det snart lykkes Flatpannels at få den til test???
Af PeterD
Ja, TCL har længe været et spændende mærke med tilsyneladende god kvalitet ift. pris i USA vel og mærke..

For omregnet 4700 kr får man Dolby Vision og HDR10. Hvis det bare kørte Android i Europa..

Billede

I Europa har de svære ved at komme på hylderne. Sikkert på grund af butikkernes aftaler med underleverandører.
Af Pete567
Supergris skrev: 29 feb 2020, 21:07 OLED er i øvrigt de tyndeste TV på markedet, dog er det forskelligt hvor meget TVét fylder der, hvor højttalere og andet elektronik er monteret...
Ja men det er også min point. Det hjælper ikke noget at OLED er En tynd skærm, hvis der stadig sidder en “klump” bagpå som indeholder elektronik og andet. Det er jo den samlede tykkelse som tæller når et tv hænger på væggen. Og der synes jeg nok at Samsung Q90R vinder. Men tak for input
Af Pete567
Jeg har nu set på både LG C9 model og Samsung Q90R. Og jeg hælder nok mest til Samsung. Vi har en meget lys stue, og der er Samsung altså super til at begrænse reflekser på skærmen. Og så er jeg ret vild med Samsung ekstra box hvor alle tilslutninger sidder. Så er der kun lille kabel til tv. Jeg vil ikke nægte at LG´s billede måske er et par % bedre end Samsung når jeg nærstuderer. Men i dagligdagen, hvor alt streames, og jeg mest ser sport (når jeg er heldig), så har Samsung så mange andre fordele som også tæller. En cool remote er heller ikke skidt :)