Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Okay har nu bikset selv med det i nogle dage og har brug for hjælp.

Har et Sony A1 og en Yamaha rx-a860 reciever.

Lyden fra min OPPO 203 til recieveren virker fint, men kan ikke få lyden fra tv til recieveren, til at virke.

Jeg har tændt for HDMI porto på både tv og reciever.
Har sat HDMI til Enhanced på tv.
Har opdateret tv'et til firmware v6.6545, som skulle løse dette problem.
Har sat HDMI control til On, på reciever.
Har sat ARC til On på reciever.
Har sat til at lyd skal komme igennem HDMI, på reciever.
Har tændt og slukket reciever og fjernsyn efter hinanden, uden effekt.

Det skal siges at det HDMI kabel der er mellem th og reciever, er det kabel der fulgte med min Nintendo Switch, som HDMI High Speed og ikke High Speed Premium, dog burde det ikke betyde noget, så vidt jeg ved og det virker fint med HDR10/Dolby Vision fra reciever til tv.

Med min Google søgen efter løsninger, er min opfattelse at der er mange problem med HDMI ARC, men det må da kunne komme til at fungere. Det er jo ikke ligefrem "low tier" produkter jeg har.

Håber at nogle kan hjælpe! :)
På Sony A1 er det kun HDMI3 som er ARC (som på mit) TV til receiver bruger HDMI3 og korrekt HDMI-out/Arc på receiver? Din receiver har 2 HDMI-out men kun en Out/Arc? så der er 2 steder du kan koble det forkert op.

Jeg formoder også at din Oppo sidder i en HDMI-In indgang på receiver og ikke HDMI-out :) Så det er jo ikke at sammenligne der.
jeg kunne heller ikke få det til at virke, men jeg har en set top boks dvb-t tilsluttet min marantz,
da jeg slukkede den fik jeg fin lyd fra min Canal digital boks, tror lyden konflikter mellem de to, men jeg ved jo ikke om du har andre apparater tilsluttet din denon
Som bbplayer er inde på, så er det ikke alle HDMI-ind og -ud-gange, der virker med ARC, så sørg for, du benytter de tilslutninger, der er beregnet til formålet.
Jeg kan læse i manualen til din Yamaha receiver, at AV 4 er forberedt til TV-lyd, og ARC kun fungerer på HDMI 1 OUT...
bbplayer skrev: 27 feb 2020, 23:02 På Sony A1 er det kun HDMI3 som er ARC (som på mit) TV til receiver bruger HDMI3 og korrekt HDMI-out/Arc på receiver? Din receiver har 2 HDMI-out men kun en Out/Arc? så der er 2 steder du kan koble det forkert op.

Jeg formoder også at din Oppo sidder i en HDMI-In indgang på receiver og ikke HDMI-out :) Så det er jo ikke at sammenligne der.
Jo begge ender af HDMI kablet der gar fra receiver til tv, sidder i ARC porten :)
Supergris skrev: 28 feb 2020, 13:32 Som bbplayer er inde på, så er det ikke alle HDMI-ind og -ud-gange, der virker med ARC, så sørg for, du benytter de tilslutninger, der er beregnet til formålet.
Jeg kan læse i manualen til din Yamaha receiver, at AV 4 er forberedt til TV-lyd, og ARC kun fungerer på HDMI 1 OUT...
Jo begge ender af HDMI kablet der gar fra receiver til tv, sidder i ARC porten :)
Jeg har selv et Sony A1 og en NAD T777 receiver og har alle slags problemer med at få dem til at snakke sammen og ARC (HDMI) har jeg nu været nød til at gå væk fra og køre med optisk kabel fra tv til receiver. Det har sine begrænsninger, da optisk kabel kun kan overføre Dolby 5.1 og ikke Atmos lyd.

Jeg ved fra div. forumer og fra mange medarbejdere hos HifiKlubben, at rigtig mange har problemer med både CEC og ARC. Det skyldes at der ikke er en helt fast standard for den protokol man bruger til CEC/ARC så hver producent kan have sine egne variationer som forårsager alle mulige problemer.

PT køre jeg mine HDMI tilslutninger direkte til tvét og så lyden retur til receiveren med et optisk kabel. Jeg har dog også kun et ATV 4K og en playstation. Problemet opstår hvis du har mere end 2 4K enheder der skal tilsluttes tvét, at Sony A1 kun har 2 4K HDMI stik.
Jørn B N skrev: 02 mar 2020, 16:21 Jeg har selv et Sony A1 og en NAD T777 receiver og har alle slags problemer med at få dem til at snakke sammen og ARC (HDMI) har jeg nu været nød til at gå væk fra og køre med optisk kabel fra tv til receiver. Det har sine begrænsninger, da optisk kabel kun kan overføre Dolby 5.1 og ikke Atmos lyd.

Jeg ved fra div. forumer og fra mange medarbejdere hos HifiKlubben, at rigtig mange har problemer med både CEC og ARC. Det skyldes at der ikke er en helt fast standard for den protokol man bruger til CEC/ARC så hver producent kan have sine egne variationer som forårsager alle mulige problemer.

PT køre jeg mine HDMI tilslutninger direkte til tvét og så lyden retur til receiveren med et optisk kabel. Jeg har dog også kun et ATV 4K og en playstation. Problemet opstår hvis du har mere end 2 4K enheder der skal tilsluttes tvét, at Sony A1 kun har 2 4K HDMI stik.
Hmm, tænker jeg kører et optisk kabel fra tv til recieveren, så jeg kan få lyd fra tv'et, ud i min hjemmebiograf. Jeg bruger ikke Netflix osv, film og serier bliver set igennem min OPPO 203. Så det er bare lyden fra YouTube og evt fodbold kampe, som jeg gerne vil have fra tv'et til recieveren og det har sjældent Atmos, osv