Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anton
Hvis man lige nu har et Panasonic 50'' ST60 plasma, og gerne vil have et nyt tv med lige så godt billede (eller bedre), men med 4K og flere tommer, hvad skal jeg så vælge?

Hvis vi siger 65''

Skal jeg vælge LCD eller OLED?

Og hvis man nøjes med et LCD, da disse kan fås billigere, vil jeg så blive skuffet, hvis jeg køber budget-modellerne til ca 5000kr? Altså i forhold til mit gamle Pana?
Eller er udviklingen gået så stærkt, så disse nu har et bedre billede end mit gamle plasma?

Hilsen Anton :)
Jeg tror, at du vil opleve et LCD TV til 5.000 kroner som en nedgradering ift. dit ST60. Det vil være mere lysstærkt, men på mange andre punkter være dårligere.

Jeg synes, at et OLED TV er en mere oplagt kandidat til at erstatte dit Panasonic plasma-TV. Her vil du opleve forbedringer på næsten alle punkter og få mulighed for at opleve film/tv-serier samt spil i HDR-billedkvalitet, hvilket du ellers vil gå glip af indtil dit næste TV-køb.
Af Anton
Tak for et hurtigt svar!

Nu du nævner HDR. Er det stadig sådan at de billigere LCD-modeller ikke kan vise ordentlig HDR?

Og så håber jeg, at en model som LG B9 kommer ned i omkring de 10000 kr igen her i løbet af foråret.
Ja, det er kræver minimum en form for zone-styring på LCD TV og det findes ikke i de billigere modeller. Og selv med zone-styring vil HDR for det meste være et kompromis,

Jeg tror, at 65" OLED kommer under 10.000 kroner igen inden længe. Der er jo også et fodbold-EM til sommer, så der må komme nogle gode tilbud op til turneringen.
Brugeravatar
Af bbplayer
Der er zone styring i de billige LCD skærme, det er dog ikke særligt mange, så når du får 8-16 zoner, så kan du jo selv gætte på hvor oplyst din skærm bliver. hvor 200-480 begynder at give mere detaljeret zoner med lys.

Jeg ved ikke hvad antal er på de billige skærme, skal det lige siges, måske er mit tal way off.
Brugeravatar
Af bbplayer
Hvis der menes at en Direct LED skærm IKKE har local dimming, så er det vel et spørgsmål om hvordan man betragter den baggrundsbelysning som vel kan være delt op om det er lange zoner, firkantet eller hvad, så må det jo være lige som edgelit zone, for alle lys tændes jo ikke der heller?

Kan det uddybes udover der nok er tale om flere små pærer i local dimming, så er det jo stadig et spørgsmål om size matters :)