Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pete
Hej

Synes det er svært at finde ud af det med skærme og hvad man skal vælge. Jeg har ikke den store forstand på skærme og grafikkort. Nu har jeg gennemlæst det tekniske data om panel, tests og det forumet igennem i søgen på en skærm.

nuværende: Samsung SyncMaster 753 17" crt
grafikkort: Geforce fx5700LE, 256 mb
mit behov: hovedsageligt billedbehandling og redigering
(internet, meget lidt spil)

Havde i første omgang kigget på Samsungs 204T, men TN panellet er ikke så godt til grafisk arbejde.

nu kigger jeg på:

- Lacie 120 20"
- Lacie photon visionII 20"
- Dell ultrasharp 2005fpw Wide 20"
- Samsung 214T

er ovenstående nogle gode skærme til mit behov?

er det værd at investering i en widescreen ? (kan se det nyttige ved billedebehandling at have menuerne i siden)

kan mit grafikkort klare ovenstående skærme?

på forhånd tak for hjælpen og diverse inputs
og med venlig hilsen

peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til 2D applikationer er der ingen problemer med at trække skærmene med dit nuværende grafikkort. Du vil dog ikke kunne trække nogen nyere spil i 3D.

Samsung 204T er ikke et TN panel - det er 204B der er det. 204T benytter et PVA panel ligesom 214T, blot er det ikke helt så nyt.

Jeg synes ikke du bør lade dig afskrække af widescreens når opløsningen er deroppe hvor den er. Du får desuden mere glæde af pivot når skærmen er aflang, men det er vist udenfor emnet i denne sag.

Det er alle nogle gode skærme du har kig på, du skal blot være obs på de ting der er skrevet om Dells eksemplar her i forum. Ikke alle er lige begejstrede for den.
Af pete
yakken skrev:Til 2D applikationer er der ingen problemer med at trække skærmene med dit nuværende grafikkort. Du vil dog ikke kunne trække nogen nyere spil i 3D.

Samsung 204T er ikke et TN panel - det er 204B der er det. 204T benytter et PVA panel ligesom 214T, blot er det ikke helt så nyt.

Jeg synes ikke du bør lade dig afskrække af widescreens når opløsningen er deroppe hvor den er. Du får desuden mere glæde af pivot når skærmen er aflang, men det er vist udenfor emnet i denne sag.

Det er alle nogle gode skærme du har kig på, du skal blot være obs på de ting der er skrevet om Dells eksemplar her i forum. Ikke alle er lige begejstrede for den.
Takker for info, det var vist en slåfejl mht 204t mente B'eren :(

jeg har læst lige forskelligt om Dell'en, nok derfor jeg er lidt i tvivl ang. den. Synes bare ikke jeg kan finde så mange andre Widescreen skræme i og omkring det prisleje som Dell'en ligger i. Eller er det bare mig?

Har dog også kigget på Eizo S2110Wide men den ligger lige prismæssigt lidt over mit niveau.

med hensyn til de 3 andre nævnte skærme på min lille liste, er der så en som skiller sig ud fra de andre eller ligger de meget opad hinanden i kvalitet?

på forhånd tak
og med venlig hilsen
peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt synes jeg de alle er rigtigt gode bud. Forskellen på de to Lacie-modeller ligger i panelet. VisionII benytter den lidt dyre S-IPS teknologi og 120'eren har et P-MVA panel - du vil få det bedste kontrastforhold med sidstnævnte.

Jeg ville nok satse på enten 120'eren eller Samsungs 214T.
Af pete
yakken skrev:Personligt synes jeg de alle er rigtigt gode bud. Forskellen på de to Lacie-modeller ligger i panelet. VisionII benytter den lidt dyre S-IPS teknologi og 120'eren har et P-MVA panel - du vil få det bedste kontrastforhold med sidstnævnte.

Jeg ville nok satse på enten 120'eren eller Samsungs 214T.
ok takker for hjælpen

peter
Af pete
hej Yakken

efter lidt tænkeri og læsning af diverse test
er valget faldet på eizo s2110w

peter