Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
SuperMario64 skrev: 27 jan 2020, 19:36 Hvad synes du om 'reflection', spejlbilledet i skærmen?
Nu har jeg så kun et C6 men reflekser er der ikke meget af, panelet har en lilla glød over sig i stedet afhængig af vinkel og lys men spejl bliver det ikke rigtig, oftest bare sort.

Tror mest hvis det skal være, så er E serien med glas front nok den OLED skærm som giver mest spejl effekt uden at have dyrket den for meget men glas front er svær at undgå spejl refleks i men det er så ikke en B serie vi taler om.
Af Globulus
Foruden image retention/burn-in som er diskuteret til døde skal du være opmærksom på:

- ABL (automatic brightness limiter): Hvis der vises snelandskaber eller andre meget lyse scener kan TV'et skrue ned for lyset. Hvor tydeligt og hvor ofte det sker afhænger af model og indhold.

- Stutter: Film og TV-serier i 24 fps hakker mere synligt på et OLED TV end på andre typer.

- WOLED: OLED TV (i dag) benytter hvide OLEDs med farvefiltre med subpixels i et RGBW mønster, dvs. den hvide subpixel benyttes til at booste lysstyrken når der er behov for det. LG kalder det en "color refiner", men reelt er der tale om, at farverne udvaskes når der skal vises primærfarver ved høj lysstyrke. Her kan OLED ikke hamle op med QLED, men så vinder OLED til gengæld i den anden ende. Om man foretrækker det ene eller det andet er sådan set irrelevant her fordi dit budget ikke rækker til en af de gode QLED-modeller - og skal man diskutere fordele og ulemper ved OLED vs. QLED er det næsten ligegyldigt hvilken OLED-model man tager mens QLED skal tages blandt de bedste modeller.

- Processor: B9 bruger α7 processor - ikke den α9 der sidder i C9.

Og så husk lige at et OLED TV ikke har godt af at stå et sted hvor panelet kan blive udsat for direkte sollys.
Af PeterD
Jeg får gåsehud når folk skriver QLED.

Rent teknisk og mere relevant, er det et QLED-LCD tv, nøjagtig som Sony XF model, med højere lysstyrke.

OLED er en anden teknologi for at slå det fast, ellers vinder marketingsfolkene endnu engang...
Af Supergris
Globulus, jeg vil vove den påstand, på trods af de ting, du mener, man skal være opmærksom på, så findes der ikke bedre TV til pengene, og faktisk kun marginalt bedre TV i det hele taget, så ingen grund til at male fanden på væggen, da der er masser af positivt at kigge på i stedet.

Det perfekte TV er ikke opfundet endnu, men jeg er sikker på, du med LG B9 vil opleve en billedkvalitet, du ikke andet end kan blive imponeret over, og så stadig til en pris, der er til at betale.
I øvrigt har det HDMI 2.1, modsat langt de fleste andre TV, uanset prisklasse, som også kan have betydning, hvis du er gamer.

Hvis ikke du er blevet mere forvirret, kan jeg forsikre dig om, du med LG B9 vil ende med et fremragende TV, som giver absolut bang for the buck...
Af henrik.yde
Jeg kan kun erklære mig enig i, at hvis der står 7000,- kr på "TV-kontoen", så får man ikke bedre TV end LG B9. Så TS, skynd dig at få købt mens prisen (stadigvæk) er lav.
Af Globulus
PeterD skrev: 27 jan 2020, 22:33 Jeg får gåsehud når folk skriver QLED.

Rent teknisk og mere relevant, er det et QLED-LCD tv, nøjagtig som Sony XF model, med højere lysstyrke.

OLED er en anden teknologi for at slå det fast, ellers vinder marketingsfolkene endnu engang...
Det er stort set kun på flatpanels at skribenter og visse brugere skriver QLED i anførselstegn. På den vis har flatpanels vundet kampen mod Samsungs marketingafdeling, men kun i sin egen andedam.

Resten af verden skriver QLED uden anførselstegn. Det er en hurtig og nem måde at referere til en række modeller med en bestemt egenskab.

Du må få en hel del gåsehud når du læser annoncer fra Elgiganten, Power, osv eller anmeldelser på rtings, Digital Trends, osv. Eller bruger du al din tid på flatpanels?
Af Globulus
Supergris skrev: 27 jan 2020, 23:35 Globulus, jeg vil vove den påstand, på trods af de ting, du mener, man skal være opmærksom på, så findes der ikke bedre TV til pengene, og faktisk kun marginalt bedre TV i det hele taget, så ingen grund til at male fanden på væggen, da der er masser af positivt at kigge på i stedet.

Det perfekte TV er ikke opfundet endnu, men jeg er sikker på, du med LG B9 vil opleve en billedkvalitet, du ikke andet end kan blive imponeret over, og så stadig til en pris, der er til at betale.
I øvrigt har det HDMI 2.1, modsat langt de fleste andre TV, uanset prisklasse, som også kan have betydning, hvis du er gamer.

Hvis ikke du er blevet mere forvirret, kan jeg forsikre dig om, du med LG B9 vil ende med et fremragende TV, som giver absolut bang for the buck...
OP spurgte specifikt til B9.

Jeg skrev rent faktisk at jeg ville foretrækker B9 over XF9005 og at OLED vinder på stort set alle parametre og tager sejren hjem når man ser på helheden.

Ikke desto mindre har teknologien enkelte skavanker ud over IR/BI og det skader ikke at folk er opmærksomme på dem før de blindt bestiller et OLED TV - særligt hvis det er en model, hvor disse skavanker er mere fremtrædende end på andre.
Af SuperMario64
Supergris skrev: 27 jan 2020, 23:35 Globulus, jeg vil vove den påstand, på trods af de ting, du mener, man skal være opmærksom på, så findes der ikke bedre TV til pengene, og faktisk kun marginalt bedre TV i det hele taget, så ingen grund til at male fanden på væggen, da der er masser af positivt at kigge på i stedet.

Skal man være bekymret for burnin, hvis man egentlig er en rimelig mixed user? Ser både film, serier, sport og en sjælden gang imellem flow TV - og spiller i øvrigt også på min PS4 i ny og næ.
Af Globulus
Du kan jo hygge dig lidt med at læse dette par diskussionstråde:

https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... -talk.html

https://www.avforums.com/threads/lg-ole ... d.2239353/

Eller generelt om LG OLED (tråden har kørt i over 3 år):
https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=278860

Og OLED i mere bred forstand:

https://www.reddit.com/r/OLED/

Det er nok bedre at læse tråde om mange brugeres erfaringer med denne bestemte model snarere end at spørge herinde, hvor det nok er mere sandsynligt at du får svar a la "du skal ikke bekymre dig om X på B9 for jeg har aldrig selv oplevet problemer med X på mit C8".
Brugeravatar
Af Pede8000
Hvad er der galt med at spørge lokale brugere?
Er det fordi de udenlandske er mere dramatiske?
Af Globulus
Pede8000 skrev: 28 jan 2020, 18:20 Hvad er der galt med at spørge lokale brugere?
Er det fordi de udenlandske er mere dramatiske?
Det handler om, at et væsentligt større antal indlæg omhandlende en konkret model giver et bedre billede af den aktuelle situation + hvilke problemer der måtte have været tidligere + hvad LG evt. måtte have gjort for at håndtere disse problemer (f.eks. i form af firmware-opdateringer).

Det er ikke så meget anderledes end når der herinde linkes til anmeldelser på andre sites.

Det var blot mit forslag til videre informationssøgning. Det skal bestemt ikke få B9-ejere herinde til at holde sig tilbage med at give deres bidrag.