Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Reloath
Jeg har fuldt med på dette forum i nogen tid nu fordi jeg står overfor at skulle købe et nyt LDC TV. Det undre mig dog, at der stort set ikke er nogle tråde omhandlende den nye aftale om at bruge MPEG4 i det fremtidige danske sendenet. Måske jeg har misforstået betydningen af denne.. Derfor vil jeg gerne spørge hvad betydning MPEG4 rent faktisk får for køb af et nyt TV? Jeg bor i København og er tilsluttet Kabel-TV / YouSee..

f.eks. vil det i 2012 kun være muligt at se TV hvis jeg køber et LCD med DVB-C og MPEG4 understøttelse?

Jeg har indtil videre kun fundet frem til få TV som understøtter MPEG4 og vil jo ikke købe et TV som viser sig at være ubrugeligt om 4 år.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der vil ikke være noget TV der er ubrugeligt om 4 år. Heller ikke selvom du har et CRT TV. Du skal muligvis have en ekstern boks stående til at dekode signalet, men derudover vil du have ret meget råderum til at smide et vilkårligt TV i enden af denne dekoder.

Der er relativt få TV der har MPEG4 dekoder, men Sony og Sharp har et par stykker.

Om vi stadig har MPEG4 om 4 år er dog ret svært at spå om lige i øjeblikket. Der sker ret mange ting med TV udbudet for tiden og du kan sagtens risikere at der er noget nyt fremme om 4 år.
Af koden
Man skal vel bruge DVB boksen fj.betj. til at skifte kanaler og se text tv eller hvad?
Hvad kan man bruge tv's fj.betj. til? Tænd og sluk.
Den ekstra boks bruger også strøm og giver ekstra kabler.

Men sådan er fremtiden åbenbart :-(
Af CKT
Har selv stået med samme problematik, men som Yakken skriver sker tingene meget hurtigt. Om et ½ år har alle de nye modeller en DVB-C, HD tuner for MPEG4.

Jeg har selv valgt et Sony TV med HD tuner/MPEG4, hvor der dog skal bruges et CA-modul til kortet fra YouSee (eller hvem din udbyder måtte være). På den måde kan du bruge fjernbetjeningen på dit TV og ikke have endnu et modul/fjernbejtening til at fylde.
Ulempen er dog at du kan få problemer med de andre services din udbyder tilbyder, så som programguide og leje af film.

Hvis du vil være sikker på at få hvad du betaler for, er det bedst at købe en HD set-top box fra din udbyder, da det så er deres ansvar at levere varen (Prisen for et CA-modol og en set-top box er den samme, ca 6-700 kr).

"Håber det har hjulpet mere end det har forviret" O_O
Af Reloath
Tak for svarene. Tror også at jeg vil gå efter samme 'strategi' som du har gjort CKT. Flere bokse, kabler og fjernbetjeninger vil jeg helst undgå.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes også systemer derude som kan oversætte signaler fra eksempelvis en Beo4 fjernbetjening til noget som alle IR modtagere kan forstå, så du således stadig kan nøjes med én fjernbetjening, men så blot indsætter en IR modtager/afsender i stuen (den fylder meget lidt), som så sørger for resten.

Firmaet der leverer løsningen hedder Lintronic.