Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rakkes
Hej alle

Mit nuværende TV er fra dengang købsanbefalingen hed Panasonic PX80 (og lignende plasma-lækkerier), men nu skal der handles på ny – nyt hjem, nyt TV må være mantraet!

TV'et kommer til at stå ret frit i rummet, så derfor har jeg et særligt godt øje til Samsungs QLED-modeller (55") pga. One Connect og deres attraktive studio stand. Hvilken af følgende modeller ville I gå efter, og er der noget i OLED-verdenen, der har ligeså gennemtænkt kabelstyring som Samsung?

Q9F (8.999 kr.)
Q80R (8.888 kr.)
Q85R (9.999 kr.)

(Til orientering har jeg konsulteret følgende to tråde på forhånd: viewtopic.php?t=49201 , viewtopic.php?f=14&t=49352)

Pft. for indspark og beklager overlap med tidligere tråde, men jeg tænker, der kommer til nyt på bordet med kabelstyringsaspektet :)
Af JensF
Der var et dansk firma omtalt herinde på et tidspunkt som designede et rimelig lækkert møbel. De har åbenbart solgt det til Vogels nu (NEXT OP1) så hvis man har pengene kan det købes:
https://www.av-connection.dk/?PGr=9369

Så kan du selv styre hvad TV der skal sættes i den.

Hvis det skal stå ret frit i rummet, kommer du så til at sidde lige for eller bliver det med skæve vinkler? Bare vær klar over at billedkvaliteten falder drastisk når du ændrer betragtningsvinklen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Af de tre er Q85 nok den mest attraktive mht betragtningsvinkler og evne til at undertrykke refleksioner, men Q9FN har flere zoner at styre lyset i. Hvis TVet sidder på studio-stand eller på et Next-stativ, så er der vel rig mulighed for at gemme grej på bagsiden - eller vil man kunne den?
Af -claus-
Jeg læste en sammenligning mellem Q8 og q80. Det der havde rykket sig mest var, at der i q80 var tilføjet et extra lag i panelet der forbedrede betragtnings vinklen. Det var dog på bekostning af sort niveau/kontrast og farver. Deres konklusion var at q80 var opgraderet på billedbehandling, features og betragtningsvinklen. Sortniveau og farver var desværre forringet.
Det er så q9 du har kig på. Men den må så bare være endnu bedre
Af George1
Rakkes skrev: 25 jan 2020, 15:01 Hej alle

Mit nuværende TV er fra dengang købsanbefalingen hed Panasonic PX80 (og lignende plasma-lækkerier), men nu skal der handles på ny – nyt hjem, nyt TV må være mantraet!

TV'et kommer til at stå ret frit i rummet, så derfor har jeg et særligt godt øje til Samsungs QLED-modeller (55") pga. One Connect og deres attraktive studio stand. Hvilken af følgende modeller ville I gå efter, og er der noget i OLED-verdenen, der har ligeså gennemtænkt kabelstyring som Samsung?

Q9F (8.999 kr.)
Q80R (8.888 kr.)
Q85R (9.999 kr.)

(Til orientering har jeg konsulteret følgende to tråde på forhånd: viewtopic.php?t=49201 , viewtopic.php?f=14&t=49352)

Pft. for indspark og beklager overlap med tidligere tråde, men jeg tænker, der kommer til nyt på bordet med kabelstyringsaspektet :)
Hvis betragtningvinkler er ligemeget, var jeg gået med Q9FN.
Vær obs på at Q80 IKKE har One C.

Det er kun Q9FN og Q85.
Af Rakkes
Tak for svar alle sammen. Det lyder til, at valget står mellem Q9F og Q85R, eftersom jeg synes One C-boxen virker ret smart. Så er det bare, om jeg har mere brug for bredere betragtningsvinkler i Q85 eller flere lyspunkter i Q9.

Hvis man skal over i OLED og finde den bedste model, der samtidig ikke ser håbløs ud bagpå og har bagudvendte stik, ser det ud til, at Sony AG9 kunne være et bud. Kender I til andre?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Rakkes skrev: 26 jan 2020, 15:08 Tak for svar alle sammen. Det lyder til, at valget står mellem Q9F og Q85R, eftersom jeg synes One C-boxen virker ret smart. Så er det bare, om jeg har mere brug for bredere betragtningsvinkler i Q85 eller flere lyspunkter i Q9.

Hvis man skal over i OLED og finde den bedste model, der samtidig ikke ser håbløs ud bagpå og har bagudvendte stik, ser det ud til, at Sony AG9 kunne være et bud. Kender I til andre?
Du er velkommen 🙂
LG's C9 er en seriøs kandidat og vinder på prisen, hvis du er beredt på at leve med risikoen for burn-in (gælder OLED generelt - nogle hævder at det ikke er så udbredt, men ikke desto mindre dækker ingen garanti hvis det skulle opstå) og du ikke har det store behov for et mere lysstærkt panel til en oplyst stue?
Af JensF
Rakkes skrev: 26 jan 2020, 15:08 Tak for svar alle sammen. Det lyder til, at valget står mellem Q9F og Q85R, eftersom jeg synes One C-boxen virker ret smart. Så er det bare, om jeg har mere brug for bredere betragtningsvinkler i Q85 eller flere lyspunkter i Q9.

Har du skabe lige i nærheden til at gemme one-c boksen, eller hvordan skal den skjules? Jeg tænker mest på hvad du ellers har af eksterne bokse som skal kobles til. Og står den så man ofte går bagom og ser bagsiden?

Både AG8 og AG9 er rimelig "clean" på bagsiden, C9 til en lidt mindre grad. Det er vist smag og behag ;)

Hvis betragtningsvinkler er en ting for dig er der ikke noget som slår OLED, og umiddelbart synes jeg også du får mere for pengene i 55" ved at gå den vej.
Af Rakkes
Efter mange år med en plasma-skærm er jeg ikke så bekymret for burn-in – jeg er vant til at køre en omgang flimmer, når der har været statiske elementer på skærmen i længere tid, fx fra spil.

Skærmen kommer til at stå med bagsiden fri og synlig fra dele af rummet, så det er derfor, jeg desværre er lidt begrænset af æstetiske hensyn. Med et Samsung ville jeg formentlig have One-C boksen stående i et lille skab/møbel op ad væggen relativt tæt på fjernsynet sammen med Playstation :)

LG C9 tages med i betragtningen, men det med de bagudvendte porte er lidt ærgerligt. Hvis jeg ikke havde den udfordring med indretningen, ville jeg klart gå med OLED, da det lyder mere som de gode gamle plasma-paneler, også selvom jeg ikke kommer til at have store udfordringer med betragtningsvinkler.