Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
Hej Alle!

Har bestilt kalibrering af mit nye 65AG8. Det glæder jeg mig til!
Mit spørgsmål vedrører min receiver, der fungerer som fordeler af alle mine enheder, og er tilsluttet een HDMI port på TV ét. (Passthrough)... Det er helt kanon at have det hele samlet og dermed styre det med en remote og slippe for kabelrodet! ;-)

Meeeen, det er vel kun denne ene port der kan kalibreres på?
Svært at lave en kalibrering på SD/HD/4K(UHD), hvis samme port benyttes til alle input?

Nogen med erfaring eller viden?

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Hej Pede :)

Ved den kalibrering du har bestilt så køres signalet direkte i din skærm, når den så er udført, verificeres kalibreringen med en række test mønstre, her kan man med fordel rykke et skridt tilbage i “kæden” og sende signalet igennem din forstærker :) kalibreringen overføres til sidst til alle inputs inkl smart (Android) delen.

Om det er SD-HD eller 4K har ikke betydning for om farverne osv. gengives korrekt. I så fald skulle man jo lave en kalibrering for hver og så skulle du selv huske at skifte profil manuelt hver gang, hvilket ville være noget rod :)
Brugeravatar
Af Pede8000
Tak for feed back, Thomas! Det giver god mening.

Tænkte blot at det ikke var samme billedeprofil der skulle bruges til f.eks Xbox og UB820, men det fungerer sådan set fint nu med samme, personlig- / Rtings- indstillinger.

Tror det stikker lidt af på blå, og dermed har et lidt "lyst" billede, bliver spændende at se om jeg har ret (igen) :D

Men et fantastisk billede til både spil, TV og film!
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Jo det er det samme, men det klart at til spil på Xbox, der skal du bruge Game Mode, om den skal kalibreres tror jeg ikke vi har talt om, men det gør vi da bare :)

Og her kommer lidt en ulempe ved Sonys måde at håndtere de her ting på ind, lad os sige du ser en film på din Xbox via UHD drevet, så kører den på profilen “ Custom for Pro 1” Og når du så vil spille et spil via konsollen, så skal du skifte profil til Game Mode men også vælge en anden farvetemperatur preset f.eks “Ekspert 2” den husker nemlig ikke de her presets på tværs af billede profilerne individuelt.
Det havde været smartere hvis f.eks farvetemperatur preset Ekspert 1 fulgte med rundt på Custom for Pro1 profilen og når man så valgte Game Mode så huskede den at man sidst bruge farvetemperatur preset “Ekspert 2”

Selvom man kørte uden forstærker og havde hver enhed sat til hver sin HDMI indgang, så ville den rigtig nok huske billede profilerne på tværs af de forskellige inputs, men man ville stadigvæk skulle huske at skifte de farvetemperatur presets (Ekspert 1/2) manuelt når man går fra film indhold til spil på xbox (eller enhver anden konsol)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Philips gør det faktisk lidt på samme måde, hvorimod Samsung f.eks har den funktion der hedder “Anvend billedtilstand” og man så kan vælge “Aktuel kilde” eller “Alle kilder” og LG behandler hver billede profil helt seperat og ikke husker nogen indstillinger på tværs af profilerne.
Brugeravatar
Af Pede8000
Spændende! Jeg bruger i øjeblikket min "personlig" - billedeprofil på tværs af alle input. HDR Spil ser rigtigt godt ud i den profil. Input lag er ikke det store issue, da jeg er blevet for gammel til at spille op mod de 12 årige der er online i Modern Warfare... :D :( :D

Uha, de er hurtige!
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Jeg skal nok vise og forklare når vi ses !

Og ja jeg spiller også selv lidt Modern Warfare på min Xbox One X og er enig med dig, man skal ikke sidde og være lidt halv sløv i det spil, så får man ikke et ben til jorden :) så jeg holder mig til Campaign delen som ser helt forrygende ud i HDR 😊
Brugeravatar
Af Pede8000
Blackspot4200 skrev: 25 jan 2020, 10:41 Jeg skal nok vise og forklare når vi ses !

Og ja jeg spiller også selv lidt Modern Warfare på min Xbox One X og er enig med dig, man skal ikke sidde og være lidt halv sløv i det spil, så får man ikke et ben til jorden :) så jeg holder mig til Campaign delen som ser helt forrygende ud i HDR 😊
Takker, ser frem til det!

Vil iøvrigt gerne anbefale at man får kalibreret sit TV af en fagmand, hvis man er glad for film, eller bare gerne vil have det bedste ud af sin skærm. Det er ikke så dyrt som man skulle tro.

Hold jer langt væk fra power/ el-gigant "kalibreringer".. :(