Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Eskeman
Hej alle

Håber på lidt anbefaling her. Har været væk fra tv markedet i mange år og nu søger jeg et nyt. Det skal bruges til følgende:

Tilslutning af Apple TV 4K
Tilslutning af Beosound Stage
Afspilning af film via ATV fra diverse streaming tjenester
Afvikling af Zwift via ATV
Se cykelløb via ATV fra diverse streaming tjenester
Se YouTube via ATV (musikvideoer)

Det skal være et 65" og budget er mellem 10-15k.

Svigerfar har et LG OLED tv, som jeg er ved at falde på halen over i forhold til kvaliteten af billedet, så havde egentlig tænkt et LG OLED65C9, men det er ikke på tilbud pt. + det kunne være, at der var alternativer, som jeg ikke lige havde styr på.

Hvad har I af forslag til mig?
Af henrik.yde
Billedkvaliteten er (stort set) mere eller mindre ens på alle OLED TV, da det pt kun er LG der fremstiller panelerne, så i den forbindelse kan mærket være underordnet. Forskellen ligger mere i styresystem og evt lyd. Philips og Sony kører Android, og LG kører WEBos.
Af Eskeman
Måske ikke helt uden betydning, men jeg kommer til at afvikle Zwift (træningsprogram til cykel) i op til flere timer af gangen. Der er områder i Zwift, hvor skærmbilledet ikke ændrer sig (statiske billeder), så skal jeg her være bekymret for burnin? Synes jeg læser mig frem til, at OLED er mere udsat en QLED, men ved ikke om det har noget på sig.
Af henrik.yde
QLED og OLED har intet til fælles. QLED er i virkeligheden et lcd/led TV. Samsung har så valgt at "vildlede" forbrugerne ved at kalde nogle af deres modeller for QLED. Det skal dog retfærdigvis nævnes at nogle af deres dyrere QLED TV har en rigtig god billedkvalitet. Mht til Burnin, så er det samme problematik som i de gamle plasma dage, dog i mindre grad, risikoen er der, men langt de fleste mærker ikke noget til det. Sony AF8 var iøvrigt Flatpanels reference TV i 2018, så læs evt testen her på sitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kommer til af bruge en god portion af TVets tændte timer på samme statiske billede, så ville jeg nok passe på med OLED. Det lyder ikke som det bedste brugsmønster.
Af George1
Overvej Samsung Q80 lige nu på bud til under kr 11000.
Ingen burn inn risiko og billedkvalitet rimelig tæt på OLED.
Af -claus-
Er Samsung q80 bedre end f.eks Sony xf9005
mht til farver og sort niveau? Jeg ved godt, at qled er et LCD tv. Men går da ud fra at der er lavet forbedringer i forhold til de traditionelle LCD skærme.
Brugeravatar
Af bbplayer
-claus- skrev: 24 jan 2020, 09:03 Er Samsung q80 bedre end f.eks Sony xf9005
mht til farver og sort niveau? Jeg ved godt, at qled er et LCD tv. Men går da ud fra at der er lavet forbedringer i forhold til de traditionelle LCD skærme.
Måske skal du spørge dig selv, er det bedre, så du kan se forskel, eller er det kun bedre, fordi andre fortæller du skal tro det, og så derfor se det er.

Det er ikke altid du kan se, hvad andre ser, og du ligefrem ser noget dårligere og melder så tilbage hvor skuffet du er.
Brugeravatar
Af bbplayer
George1 skrev: 24 jan 2020, 09:50 Ja den er væsentlig bedre, og en nyere årgang, prøv evt. selv at få dem demonstreret i butik.
Du mener en demonstration i butikken, hvor ekspedienten får mere for at sælge Samsung, og giver den pegepinden på OLED skærme, og forklarer noget mærkeligt om BI, og så skruer helt ned for lys på skærmen og forklarer det er alt den kan, og så for Samsung skærmen en profil med max styrke, og historien om garantier og en masse salgsgas som gerne skulle sikre man går hjem med et Samsung?

Det er vist kun de værste amatører som får præsenteret skærme i butikkerne når man ved hvordan de forsøger at sælge på provision der.
Af -claus-
Tak for svar
Jeg kan godt følge jer. Problemet er at det nogle gange kan være svært at vurdere når man står i butikkerne. De står sjældent med de bedste indstillinger, så de viser deres fulde potentiale. Jeg tænker der må være end grund til at Samsung's Q serie er noget dyrere end traditionelle serier. Og bliver også nogle gange lidt forvirret eller overvældet.
Brugeravatar
Af elcom
Hvis budgettet er op til 15.000, så ville jeg gå med LGs C9 i 65". Står til 12.999,-kr for tiden. Der får man ret meget TV for prisen.

Hvis du, som Torben svarer dig på, har behov hvor der kommer til at være en del statisk materiale på skærmen i længere tid, så ville jeg kigge på Samsungs Q90R. Den står dog for tiden til 21.999, men har for ganske nyligt været på tilbud til 14.999,-kr. Hvis du håbede på ikke at maxe ud på budgettet, så kan man alternativt se på Samsungs 2018 model Q9FN, som står til 13.999, men har været på tilbud til 11.999,-kr.

Vælger du et LCD TV, så kan det ikke give samme dybe sort som et OLED, og der vil være forskellige kompromiser fra producent til producent, for hvad de prioriterer for at opnå bedst billede kvalitet. Det er min opfattelse (grov generalisering) at Samsung går efter en dybere sort, på bekostning af lidt detaljerings niveau, hvor et selskab som Sony prioriterer detalje niveauet og istedet accepterer lidt mindre dyb sort og måske lidt ekstra blooming. Det er meget smag og behag hvad man mener opleves bedst.

Mit vigtigste forslag, er at sørge for at købe et sted hvor du nemt kan returnere, for man kan næsten kun være helt sikker på sit valg, når man ser det live hjemme i stuen. Og i real life situationer oplever TV'et og dets fordele og ulemper. Intet TV er perfekt, og det kan være at det man får hjem først bare ikke lige matcher det man håbede på. Om det så er billede kvalitet, styresystem eller andet.