Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mike dk
DanishBacon skrev: 04 jan 2020, 15:20
Mike dk skrev: 04 jan 2020, 13:44 Vores godt 2 år gamle LG oled tv har fornylig fået burn in ved ganske almindeligt tv forbrug. Har talt med LG som er ligeglade, selv om det er et tv til 21000 kr. (på tilbud).
Køber aldrig oled tv mere.
Har i fået et kanallogo i hjørnet, eller hvor ser i det?

Jeg har med alm. TV brug i 1,5år ikke fået noget på mit C8 65”.
Ja, der er flere logoer som pludselig er synlige efter +2 års almindeligt tv brug :(
Det er jo ret svært at undgå "statiske billeder" da alle kanaler har logo'er. Så jeg vil aldrig anbefale oled som tv, men er fremragende til serier/film som streames eller afspilles fra disk o.lign.
Af bphhm
På mit var TV2 News baren generende ved normal anvendelse ligeså snart der var rød/orange/beige etc. farver de steder der var burn in. Helt skørt var det ved f.eks. Bilka reklamer der på et tidspunkt var helt røde. Dertil havde jeg nogle meget generende klatter 2-3 steder på størrelse med 5 kroner som bare voksede sig større og større. Har svært ved at se det skulle være decideret burn in men måske blot dårligt panel?

Til gengæld var Youtube logoet der også var brændt fast ikke generende ved normal anvendelse.
Af Korreborg
bphhm skrev:På mit var TV2 News baren generende ved normal anvendelse ligeså snart der var rød/orange/beige etc. farver de steder der var burn in. Helt skørt var det ved f.eks. Bilka reklamer der på et tidspunkt var helt røde. Dertil havde jeg nogle meget generende klatter 2-3 steder på størrelse med 5 kroner som bare voksede sig større og større. Har svært ved at se det skulle være decideret burn in men måske blot dårligt panel?

Til gengæld var Youtube logoet der også var brændt fast ikke generende ved normal anvendelse.
Fedt men noget info Billede

Håber jeg slipper på mit C9 Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
Korreborg skrev: 05 jan 2020, 15:44 Prøver lige igen. Kan i se jeres burn in når i ser tv. Eller er det fordi i kigger efter det med forskellige farver af baggrund?
Jeg har C6 , som nu er 3 generationer bagud, den har haft kanal5 logo fejl, det blev så væk med panelrens, det var ikke så dramatisk, jeg har set nogle undertekst kanter nederst på midt af skærm, de ses lidt afhængig af billede som er på skærmen men det er nu mest fordi jeg så dem ved en farve test, som andre synes skulle afsløre problemet.

Så for nogle, som ser meget af det samme, måske meget med tv2 news undertekst, eller kanal5 hver dag, vil det jo intet betyde når det er på positioner som er dagligt dækket, og så er det jo kun hvis man vil finde fejl man ser fejl.

Så nej, kun fordi jeg ved det men ellers er jeg stadig glad for min 55" C6 som også har 3D funktion :)
Af oko
Tak for alle input, de er til meget stor hjælp. Ved nærmere opmåling i stuen, bliver jeg nødt til at kigge efter 49".
Jeg gider hverken blooming, "handycam-bevægelse" eller andre defekter, så jeg må nok bare se tiden an, og vente på en bedre løsning på markedet.
Jeg forstår så ikke hvorfor TV-teknologien er bagud, eller mere konkret hvorfor man ikke kan købe et nut TV uden at gå med på forskellige kompromi'er, som næsten kan defineres som fejl, efter min mening. Der er selvfølgelig folk der er ret ligeglade med detaljer, men et TV til en pris på 10.000 + burde i dag kunne fungere "fejlfrit".
Af Beckham
Tjaah….det perfekte tv findes bare ikke. Det har det vel aldrig gjort? Plasma'erne var gode, men manglede lysstyrke og var også følsomme i forhold til burn-in.
Af dk_iceman
oko skrev: 05 jan 2020, 19:31 Tak for alle input, de er til meget stor hjælp. Ved nærmere opmåling i stuen, bliver jeg nødt til at kigge efter 49".
Jeg gider hverken blooming, "handycam-bevægelse" eller andre defekter, så jeg må nok bare se tiden an, og vente på en bedre løsning på markedet.
Jeg forstår så ikke hvorfor TV-teknologien er bagud, eller mere konkret hvorfor man ikke kan købe et nut TV uden at gå med på forskellige kompromi'er, som næsten kan defineres som fejl, efter min mening. Der er selvfølgelig folk der er ret ligeglade med detaljer, men et TV til en pris på 10.000 + burde i dag kunne fungere "fejlfrit".
Har aldrig hørt om det perfekte TV uanset fabrikant og type. Uanset om det er LCD, OLED, plasma osv.. alle har deres udfordringer, man må vel købe det man bedst kan “leve” med..

Jeg havde plasma TV siden Panasonic th37pa30 og havde aldrig problemer med burn in og den gang var det ikke noget jeg tænkte over..

Efter de sidste 4-5 år med LCD TV er jeg bare blevet træt af de ulemper den teknologi har...

Burn in er for mig lettere og leve med håber jeg da min elektronik forsikring i indbo dækker det...
Af lennon
oko_Håber du tager fejl . Et skifte fra 55” OLED til 49” LCD er en temmelig dramatisk nedgradering Et 55” Oled fylder altså kun marginalt mere end et ældre 42” plasma. Under alle omstændigheder er 55” markedet voldsomt mere interessant end ALT der er mindre . . .
Brugeravatar
Af bbplayer
oko skrev: 05 jan 2020, 19:31 men et TV til en pris på 10.000 + burde i dag kunne fungere "fejlfrit".
Når du måske engang i fremtiden køber bil til 800.000 eller et hus til 3mil, og finder fejl, så kan du prøve at huske du sagde dette om små 10.000, og så bruger du meget mere, og finder stadig fejl.

Det er slet ikke prisen som afgør dette men måden og QC processen og deres sikkerhed, som forsikrer at kun korrekte tv og paneler går ud af butikken eller hvilket bånd deres 2nd graded paneler kører hen på og sælges i mindre gode skærme.
Samme med biler og huse som bygges, fejl sker.
Af oko
bbplayer skrev: 05 jan 2020, 22:36
oko skrev: 05 jan 2020, 19:31 men et TV til en pris på 10.000 + burde i dag kunne fungere "fejlfrit".
Når du måske engang i fremtiden køber bil til 800.000 eller et hus til 3mil, og finder fejl, så kan du prøve at huske du sagde dette om små 10.000, og så bruger du meget mere, og finder stadig fejl.

Det er slet ikke prisen som afgør dette men måden og QC processen og deres sikkerhed, som forsikrer at kun korrekte tv og paneler går ud af butikken eller hvilket bånd deres 2nd graded paneler kører hen på og sælges i mindre gode skærme.
Samme med biler og huse som bygges, fejl sker.
Et TV kan sku' ikke sammenlignes med en bil.
Men det jeg som jeg måske savner, er at TV producenterne udfører samme tests som f. eks. flatpanels, og oplyser resultater af disse, så man bliver bedre oplyst, når disse detaljer jo er så afgørende for mange.
Da folk stadig hænger sig ved plasma pga. dårlige billeder, må der være noget om snakken. Og plasma'ens "afløser" som er OLED, er relativ ny, så har jeg den holdning at TV producenterne valgte kvantetet frem for kvalitet, da de valgte at stoppe med plasma.
Brugeravatar
Af bbplayer
oko skrev: 06 jan 2020, 13:03 Et TV kan sku' ikke sammenlignes med en bil.
Men det jeg som jeg måske savner, er at TV producenterne udfører samme tests som f. eks. flatpanels, og oplyser resultater af disse, så man bliver bedre oplyst, når disse detaljer jo er så afgørende for mange.
Det var ikke produktet men prisen det handlede om, som du nok også kan læse, ligemeget om du handler tv, kamera eller projektor eller ny cykel. Så var dit argument 10.000 , så skulle man forvente det virkede. men nej. Og så nævner du jo lidt QC tests og rapporter som jeg også nævner der bagefter.
Af lennon
Oko_ nu var det vel reelt kun Pio 5090 serien, og det sidste Panasonic plasma,der var outstanding .
Under alle omstændigheder døde plasma teknologien primært pga,at man ikke længere kunne overholde miljøkrav/strømforbrug, da 4k gjorde indtog. Heldigvis har OLED udlignet og overhalet plasma på alle væsentlige parametre, - selv prisen . .
Jeg har haft et 65” LG C7 i næsten 2 år som blev brugt rigtigt meget. Nu er jeg på et 65” LG C9. Har aldrig haft skyggen af burnin probemer :)

Bare mine erfaringer hvis du kan bruge dem til noget :)