Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dexter47
Jeg ved det er blevet diskuteret før, men hvilken af disse modeller vil i mene er bedst fremtidssikret til gaming? Jeg ser flere skrive at C9'eren performer bedre, mens andre hopper til og siger forskellen er minimal ift. B9. De har begge HDMI 2.1, så intet der..

Sagen er at jeg kigger på køb af nyt tv, som skal være klar til PS5.
Derudover bliver det primært brugt til film.

Lige pt. er OLED65C9 på tilbud til 12999, går måske ned til 11999.
Men OLED65B9 er på tilbud til 9999...

Er forskellen pengene værd?
Hvad syntes i?

Mvh.
Jonas
Af aalb1970
Jeg ville gå efter et C9.

B9 har ikke Alpha 9 processoren og har desuden markant lavere peak lysstyrke end C9 (550 nits mod 750-800 nits).
Af Vasen
Har haft nøjagtigt samme "dilemma" og har besluttet at de par tusinde til C9 er det værd mht lysstyrke og processorkraft med Alpha 9. Og som Elox skriver, så se sammenligningen fra HDTVtest. Han anbefaler klart C9, da prisforskellen ikke er så voldsom igen.
Det har vel ikke så meget med fremtidssikring at gøre, men specielt ved HDR-gengivelse, vil C9 have et lidt bedre billede med højere kontrast og lysstyrke, men selv LG-teknikere, har jeg set udtale, at forskellen er minimal, så med mindre, du er typen, der går og ærgrer sig efter købet, at du ikke lige betalte de sidste par tusinde, så ville jeg spare pengene, alt efter hvor stor forskellen er, og hvor meget penge har af betydning for dig.
Hvis designet har noget at sige, så er de også lidt forskellige, hvor fodens udformning skulle give lidt bedre lyd i C9...
Af Dexter47
Bare en opdatering.

Efter grundig læsning af diverse compares og reviews, valgte jeg at gå med et OLED65B9 fra Power, da de har skubbet den ned på 9999 vs de 12999 på C9'eren af samme størrelse, som desuden ikke er på lager nogle steder.

Jeg er vild med TV'et. Jeg kommer vel at mærke fra et Sony Bravia KDL-48W705C - et glimrende LED, men det var tid til en opgradering. Billedet er så godt på det nye at man får lyst til at se alle sine favorit film forfra, fordi... Man har jo aldrig set dem sådan her før?! :D

Jeg vil dog virkelig fraråde at købe det i Power. Deres service er forfærdelig. Jeg fik tvunget en kalibrering, jeg ikke ønskede, ned over hovedet da jeg købte min og måtte derfor slippe 300 kr ekstra. Desuden har El Giganten den nu til samme pris og dem har jeg langt bedre erfaring med!

Se evt denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=49259
Hvordan kan de tvinge dig til at købe en kalibrering, når de reklamerer med TVét til 9999 kr.?
Min kammerat fik det tilbudt hos Elgiganten til samme pris, uden han selv spurgte, så vi smutter ud sammen i morgen og bestiller et, da de vist ikke var på lager...

EDIT blev lidt klogere ved at følge linket... :(
Jeg tillader mig at genoplive en gammel tråd.

På nuværende tidspunkt står jeg med en JS8005 fra Samsung (2015-model) i en 55 "-udgave. Ud fra bl.a. de ganske glimrende anmeldelser på denne side samt diverse visit på udenlandske sider, så havde jeg egentlig besluttet mig for at købe LG's C9 i " 55-udgaven med henblik på at springe på OLED-vognen og med henblik på (i videst muligt omfang) at sikre mig den bedst mulige oplevelse i forbindelse med den senere lancering af PS5. Derfor har jeg også i første række bestilt en C9-skærm i 55 " til 8.888 kr. fra Elgiganten, som dog først er planlagt til levering senere i august. Mit budget er principielt ganske stort, men der går lidt nærighed i den i forhold til at bruge for mange penge for at få lidt yderligere ud af det. Jeg var dog alligevel kommet til den konklusion, at når det kom til B9 over for C9, så ville jeg hellere betale de næsten 2.000 kr. ekstra.

Nu er jeg så kommet i tvivl, om jeg simpelthen i for stort omfang har ignoreret spørgsmålet om skærmens størrelse. Pt. sidder jeg vel kun ca. 2 meter fra skærmen, men jeg kunne principielt sagtens i stedet sidde 4-5 meter fra skærmen. Derfor har jeg kigget på B9S-udgaven med 65 ", som ikke er på tilbud, men som dog "kun" koster ca. 13.000 kr. pt. Hvis jeg får en meget bedre oplevelse med B9S-skærmen, fordi den har 65 ", så kunne jeg godt være fristet til at betale dette.

Der er dog enkelte bekymringer endnu. Jeg kan forstå, at der kan være en mærkbar effekt på lysstyrken (som netop også drøftet i denne tråd), og enkelte mener, at det er meget tydeligt, mens andre hævder, at det kun kan konstateres, hvis man har skærmene ved siden af hinanden. Da jeg sidder i en meget lys stue på grund af solindfald, kan det måske (?) være afgørende. Endvidere kan jeg forstå, at navigationen i webOS-systemet kan virke langsommere på B9 (hvilket har vist sig som et stort problem på det nuværende JS8005). kan Derimod kan jeg forstå, at holdningen i alt fald blandt eksperterne herinde er, at modellen burde være (så godt som) lige så fremtidssikret i forhold til PS5, bl.a. på baggrund af korrespondance med LG.

Derudover er jeg bekymret for kalibreringen. Jeg kan forstå, at fabriksindstillingerne på særligt B9 skulle være håbløse. Jeg kan desværre kun finde forslag til kalibrering af B9, og ikke til B9S (og jeg ønsker ikke at betale særskilt for kalibrering; igen - nærigheden..). Kan jeg overhovedet tage udgangspunkt i kalibreringsforslagene til B9? Jeg er med på, at forskellen på B9 og B9S vistnok kun er en opgradering af webOS, men det er vel ikke ensbetydende med, at man kan gå ud fra kalibreringsforslagene fra udenlandske sider for så vidt angår B9? I forhold til C9 vil det jo f.eks. være skønt, at der er givet et godt udgangspunkt for kalibreringen her på siden.

Jeg skal først og fremmest bruge skærmen til at se fodbold (Viaplay), film og serier på Netflix samt spil på PS5, når den udkommer. Jeg kommer aldrig til at købe en blu-ray afspiller, så mine HDR/4K-oplevelser mv. kommer udelukkende fra PS5, Netflix, YouTube og Viaplay (enkelte fodboldbegivenheder). Som nævnt kommer jeg fra en JS8005 55", som er en LCD-skærm fra 2015 (flad udgave af JS8505), så jeg er ikke forvant med mm-præcist input. Er det den gængse opfattelse, at jeg som "ikke-tv-nørd" vil opleve større forskel i forhold til de netop beskrevne behov ved at tilvælge B9S frem for C9? Vil effekten ved at tilvælge 65" (for så i stedet at 'nedgradere' til B9S) i sidste ende for de fleste give en bedre oplevelse? Jeg ved, at det er hamrende individuelt, men jeg læser mange kloge ord herinde, så det kan være, at nogen kan hjælpe mig endnu bedre på vej.

(Lyd har i øvrigt ikke større betydning. Jeg har en HW-MS660 soundbar fra Samsung med to tilhørende baghøjttalere, som jeg ikke har tænkt mig at udskifte.)

Jeg håber ikke, at det er imod den gængse norm på dette site, at jeg genopliver en så gammel tråd. - Derudover er jeg blot taknemmelig, hvis nogen vil bruge tid på at hjælpe en, der måske - på trods af flere timers læsning - kommer til at fremstå som lidt af en rookie. I forbindelse med mit køb af JS8005 i sin tid nød jeg dog stor gavn af den frivillige hjælp, som folk gerne ville give, så man har jo lov at håbe!
Senest rettet af Hojkanten 31 jul 2020, 08:28, rettet i alt 2 gange.
Tak for svar. Skal det forstås sådan, at din opfattelse er, at fordelen ved at tilvælge 65 " opvejer den 'mindre' processor i sammenligning med C9 i 55 "-udgaven? Jeg kan forstå, at det også kan spille ind på oplevelsen, at vi begge kommer fra LCD-skærme.