Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have læst reklamer kom jeg til at tænke på det. De reklamerer alle med fladskærme. Hvorfor er det ikke bare et tv? Er der noget i dag der ikke er en flad skærm? Det er jo ikke noget nyt og revolutionerende mere, og har ikke været det i MANGE år?

Nå, det var bare lige en undren, jeg måtte skrive fra min hjemmedatamat.
Brugeravatar
Af bbplayer
Monitor er også et andet ord for tv , bare uden tv-tuner :)

Ordet monitor, betyder at du monitorer noget igennem det, deraf ordet. Så fladskærm var nok mere et begreb da vi havde CRT skærme (som også eksisterede som monitor) som fyldte rigtig meget og ikke var flade.

Vi er allerede begyndt at definere vore tv som OLED-tv eller QLED-tv og spørgsmålet er vel bare om vi fjerner tv i det sammenhæng, og siger vi har et OLED derhjemme.

Når vi får hologram billeder, så skal fladskærm nok forsvinde, så bliver det fjernskærme istedet :)
Det er nok blot svært at lægge ældre betegnelser i graven. Førhen var der både billedrørs-TV og fladskærms-TV, og de af os, som har oplevet begge er vel de samme, som stadig skriver nyhederne. Hvis vi dropper “fladskærm”, så skal vi jo også ud og finde et nyt domænenavn...
Af Supergris
Jeg vil nu mene "monitor" og "TV" er to forskellige ting, hvor forskellen netop er, som du er inde på; at et TV har indbygget tuner...

Personligt ser jeg blot alle TV som en monitor, så bliver man aldrig skuffet over, hvor "smart", det er, eller hvor ringe lyden er!
Af Korreborg
Fladskærm er helt tilbage fra billedrørstv. Der kom CRT skærme hvor skærmen var flad, i stedet for curvet.
https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ= ... z/$_86.JPG
(Det modsatte vej af de kurvede vi har i dag :D )
Så det startede ikke ved overgangen til LCD paneler som man skulle tro.

Og streaming er også TV. Da "Tele" betyder fjern. Så hvordan signalet kommer frem er ligegyldigt (også uden tuner). Altså så længe billedmaterialet kommer fra en fjern lokation, så er der tale Television.
Så TV har ikke noget med "kassen" at gøre. Det er materialet. Så youtube på en PC skærm er i princippet også TV.

Men det er som med en Jeep, bazooka osv. som bliver til en bred betegnelse.
Og TV er blevet synonym med den skærm der står i stuen. Og en monitor er det man sætter til en computer.