Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peter90
Hej Alle

Jeg har netop modtaget mit LG C9 65", og er meget glad for det - hold kæft et lækkert TV!
Jeg synes dog, at jeg igår lagde mærke til noget rød tint i højre og venstre side af TV'et, da jeg så en meget hvid scene, eller en blå himmel. Jeg prøvede at sætte en helt hvis skærm på på youtube, får at se hvor tydeligt det var. Jeg har vedlagt billeder af det her.

Jeg vil blot høre, om det er normalt, eller om det er noget jeg kan klage over. Jeg har hørt noget om "panel-lotteriet" osv., men jeg ved ikke hvor meget der skal til, før man kan/skal klage.
Det er ikke særlig tydeligt, når jeg sidder og ser TV, men ved en blå himmel eller meget hvide scener, kan det godt komme lidt til udtryk.

Og er det evt. noget som en professionel kalibrering kan rette op på? Eller er det panelet der bare er sådan?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Peter
Vedhæftede filer
IMG_4462.jpg
IMG_4462.jpg (1.26 MiB) Vist 3237 gange
IMG_6449.jpg
IMG_6449.jpg (1.26 MiB) Vist 3237 gange
Af Peter90
Tak for svaret. Er det bare at henvende sig til der hvor det er købt (Elgiganten)?
Jeg tænker der kommer nogen ud og kigger på det, da det ville svært at tage med ind i butikken? :)
Af warppaw
Jeg syntes mit har lidt grøn tint i nederst venstre hjørne, det syntes jeg du har i midten ud fra foto.

Ved denne test syntes jeg Gray Uniformity har rød/purple tint til højre og grøn tint til venstre.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b9-oled

Desuden
The purple tint you see on the image is the result of the anti-reflective coating and is also found on other TVs like the E9 or the Q8FN.
Af kronholm
Tror ikke det er sandsynligt at de (LG) vil vurdere det er en fejl der berettiger en reparation eller udskiftning. Så du må nok selv klare døjet.

Har du lang returret kan du jo i første omgang kontakte LG. Men sørg for der er en afklaring fra deres side af inden returretten udløber.

Men oled har desværre også skavanker... Så er det ikke noget du ser ved 99% af dit tv brug, så er det måske værd at overveje at beholde den. Er du helt tosset med curling og is-hockey, så er det selvfølgelig helt skidt.
Brugeravatar
Af bbplayer
Peter90 skrev: 23 dec 2019, 13:32 Jeg tænker der kommer nogen ud og kigger på det, da det ville svært at tage med ind i butikken? :)
Det som sker, når de har leveret til døren, er;
Du ringer til dem og fejlmelder skærmen og forklarer, så sender de en service partner som enten ser på det på stedet og tager den med hvis den ikke laves på stedet.

Finder tekniker ikke fejlen, så betaler du for dette, som kan blive en lille formue. Så du skal nok have kontakt direkte til LG support først, og få dem til at vurdere hvad du mener er fejl, og høre hvad de siger.
Af Calisto
Det er vel bare at returnere det, hvis du lige har modtaget det har du jo 30 dages returret hos både Elgiganten og Power
Af Basto
Havde det været mig så havde jeg selv kørt det tilbage til butikken og returneret indenfor 30 dage ( hvis du stadig har retur ret) og med pengene i hånden siger jeg på vej ud at de lige skal tjekke skærmen fordi at det ikke var tilfredsstillende. Du skal da på ingen måde ha repareret et nyt apparat som lige er kommet på væggen.

Men det er bare min mening

Glædelig jul
Af HrJensen1
Slap nu lige lidt af med at prøve at finde fejl, bare fordi at man gerne vil finde en fejl. Hvis folk havde været ligeså kritiske ved CRT tv, så var der ikke et tv, som havde overlevet jeres skarpe øjne..

Er der ikke en eller anden tydelig skygge, pixelfejl eller linje i panelet, så kør dog videre med det. Prøv også at køre pixelopfriskning et par gange, hvis man absolut er så kritisk
Af Basto
Altså skal jeg forstå det sådan at du vil være tilfreds med en skærm hvor den er rød i begge sider istedet for hvid? (Hrjensen)
Af lennon
Mener,at Flatpanels i flere OLED test bekendtgør,at man kan fornemme tint når man viser diverse screens, MEn at det IKKE ses under alment brug . Og det må vel i virkeligheden være ledetråden. . . ?
Af Basto
Hvis det er standard på Oled skærme ja så er alt jo som det skal være.. Og vigtigst af alt så kan julefreden sænke sig.

Glædelig jul
Af lennon
Trådstarter har jo bemærket tint under normal brug, og det er kritisk.
Mit budskab er at man måske ikke skal stire sig blind på diverse test-screens . .
Brugeravatar
Af bbplayer
Jeg er bare glad for jeg aldrig har set efter dette, og min eye1 så måske har ramt et hvidt punkt på skærmen, for den har ikke set så meget af dette midt på :)

Ser man det under normalt tv kiggeri, så skal man nok søge hjælp og spørge hos LG som tidligere nævnt, og mener man de nægter noget, så er det jo bare retur med skærmen på returretten og købe en skærm et andet sted, for den fås nok ikke til samme pris.