Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg har en ide om at jeg skal ud i Januar, og købe et nyt tv, max 55''.

Min situation, er sådan, at jeg ikke har noget tv-signal, så jeg streamer udelukkende, fra div. streamingtjenester. Derudover, spiller jeg en del, og jeg ved med sikkerhed, at jeg skal have enten ps5 eller den nye xbox, når en af de 2 kommer. Samtidig, vil jeg gerne slippe for at købe tv igen, inde for en periode på 3-4 år.

Ud fra min gamingsituation, har jeg kigget en del på LGC9, som hver anden tråd herinde jo handler om, for tiden. Jeg synes at jeg er ret godt informeret om skærmen, og i min forståelse, er den skærm - for prisen, den bedste på markedet pt. Og så har den jo HDMI 2,1.

Pt har jeg jeg Xbox one X. Vil Hdmi 2,1 gøre noget væsentligt for den?
En anden parameter er jo, at jeg kun streamer. Jeg er nogle måneder fra at få fiber, så indtil videre, kører jeg med et wifi fra fullrate, som er.. ikke dårligt, men i ved. Det kunne være bedre. Er OLED, og den måske lidt højere pris dét værd så? For så kunne jeg evt "bare" se på en LG skærm, som SM90, der måske ikke anmeldes voldsomt godt, men som har hdmi 2,1.

Slutteligt, den hdmi 2,1 standard der er i LG's tv pt, kan vi forvente at den er bedre om f.eks. 1 år? Eller allerede med de nye skærme der kommer i starten af 2020? Jeg mener her, om der er en chance for at man køber en tidlig teknologi, som i princippet er forældet når de nye konsoller engang rammer hylderne?

Jeg kan godt selv se lidt, at jeg egentlig leder efter et argument, for IKKE at købe et tv med HDMI 2,1, (eller måske en klarhed over, om hdmi 2,1 egentlig er SÅ vigtigt?) da det snævrer mit udvalg ret voldsomt ind. Omvendt, når jeg ved at jeg skal have en ny konsol om et års tid, og jeg ikke ønsker at købe et nyt tv, fordi den ikke har hdmi 2,1 og det (måske?) er hul i hovedet ikke at have det, så er der måske reelt ikke så meget valg?

Edit: Det var alt for meget tekst. Tilføjer Tl;dr

Tl;dr Er hdmi 2,1 uundværligt fremadrettet, hvis man gamer ?Og er OLED overkill, når man streamer alt - også live tv.
Tak. Jeg har læst alle de udemærkede artikler, her på siden. Det ændrer dog ikke på, at jeg finder det dilemmafyldt, at købe en skærm, ud fra en teknologi, som måske, måske ikke bliver uundværlig om 12 måneder.

Er der nogen, som bruger xbox one X på et tv med hdmi 2,1 pt, som kan sige at det bare er mindblowing, og at de ikke ville leve uden? Eller er det for mestendels en gimmick? Jeg tror mere at det er den slags info, jeg leder efter. Erfaringer. Tallene giver jo sig selv, Hdmi 2,1 er på papiret 2,0 langt overlegen.
Tror desværre ikke nogen kan spå om fremtiden, finder du en, så sig til.

edit: Du behøver ikke nævner du bare søger vurderinger, for de må være lige så gode som et gæt. Og man kan gætte på meget men det er producenterne som laver produktet som skal støtte op, og så skal materiale jo følge med og spil, film og andet som tager 4-5 år at lave, også være igang, og hardware og andet. Det er umuligt at sige, udover du kan se hvordan HDMI 2.0 har udviklet sig siden det kom frem.
HFR og VRR er ting, som du potentielt kan få glæde af meget snart. VRR vil allerede nu virke på Xbox og vil kunne forhindre, at spil dropper helt til 30 fps.

Båndbredden er indirekte en fordel når man rykker til HFR, da den ene forudsætter den anden, men så er spørgsmålet om maskinerne reelt bliver kraftige nok til at køre de store titler i 4K HFR. Lige nu har vi kun indikationer på hvor kraftige maskinerne bliver og du kan være sikker på, at når først GPU-kraften er der, så vil spiltitlerne også begynde at bruge mere avancerede features, som så kræver mere regnekraft og så ender vi nok igen et sted, hvor HFR ikke lader sig gøre.
Tak for svar.

Jeg mener jo egentlig at det er selvsagt, det ikke er til at spå om fremtiden. Jeg er dog af den opfattelse, at jeg på dagsbasis oplever at det brugere på dette forum, ikke har vanskeligt ved at vurdere om produkter/features er passende ift. behov. Og jeg tænker at de svar, bliver givet ud for en vis kvalificeret erfaring og viden, inde for emnet. Derfor mener jeg egentlig ikke, at mit spørgsmål er helt ude i hampen.

Det er god info, at man som udgangspunkt kan gøre brug af VRR allerede pnt. Dét havde jeg også læst ud af C9 anmeldelsen. Men er der nogen, som rent faktisk bruger det til dagligt? Giver det en bedre spiloplevelse?

Og til de andre spørgsmål, i OP; er OLED overkill - taget prisen i betragtning (ikke kvaliteten af det optimale billede - dér er jeg overnbevist) nårjeg udelukkende streamer?
Farver i billede bliver ikke ændret om du streamer eller se flowtv via kabeltv. Det er kvaliteten af detaljerne i billeder, som så med nuancer i farver kan give et bedre billede. OLED giver bedre billede på alle områder, og det giver også en lav LAG tid, så du nærmet kan føle at tv er for godt til formålet. Det er der flere er kritiske fordi de motion funktioner som producenter bruger har normalt kunne bruge tv't minusser til sin fordel, nu begynder OLED at kræve mere.
HDMI 2.1 er ikke uundværligt, men da du allerede nu spekulerer over det, er jeg ret overbevist om, du vil ærgre dig senere, når du erhverver en af de nye konsoller, og du har købt et TV, der ikke har det.
Forskellen vil ikke være som nat og dag, men du vil nok kunne opnå et billede, der kører lidt mere glat, hvis materialet understøtter HFR eller VRR.
Du kan jo prøve at få en demonstration af en computer, der er forbundet med FreeSync eller G-Sync, så kan du få en ide om, hvad det betyder.
Nogle TV med HDMI 2.0 kan godt få implementeret nogle af egenskaberne fra HDMI 2.1, men der er ingen garanti for hvilke, hvis overhovedet, så hvis du vil være fri for frustation, så er LG C9 et godt bud, dog er priserne jo steget, men uanset hvad, så mener jeg ikke god billedkvalitet er overkill; du får så "fremtidssikringen" med i købet...