Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr.DJ
Simto skrev: 14 dec 2019, 22:33 Hej
Jeg kan se at der er flere indlæg med lignende tema, men jeg leder altså efter en lille skærm....

Håber I kan hjælpe
I den størrelse tænker jeg vi snakker LCD/LED TV.

Her skal du gøre op med dig selv, om du foretrækker lavest/bedst muligt sort niveau = vælg et tv med VA-panel.

Eller om du mere går op i at du kan se billedet fra bredere betragtnings vinkler = vælg et tv med IPS panel.

Idet at du kommer fra et CRT tv, gætter jeg umiddelbart på du nok vægter sort niveau som en billedkvalitets faktor og derfor hælder jeg til at anbefale dig at gå efter modeller med VA paneler.

Derudover, som andre nævner, bør du nok gå efter 1080p, for at undgå problemer med OSD menuer og evt. tv udsendelser med info-barer der overskygger uønskede skærm områder osv.

Derudover bør du, hvis billedkvalitet er en faktor, undgå kantbelyste LCD tv(giver en uens/ringere lys fordeling og ringere kontrast).

Jeg kender ikke personligt til modeller jeg lige kan anbefale dig, men Samsung plejer vidst bl.a. at lave gode VA baserede tv modeller til prisen. Jeg mindes der var en Samsung model der vidst hed noget a la UE32N5375AU som måske kan bruges.....men tjek lige specs. på den inden du evt. køber! ;-)

Held og lykke med dit "julegave" køb! ;-)
Af George1
Det er nu ikke rigtigt at et kantbelyst er dårligere end et bagbelyst, mange billige skærme er bagbelyste og ikke bedre end kantbelyst.
Har heller ikke noget med kontrast at gøre.
Senest rettet af George1 16 dec 2019, 17:27, rettet i alt 2 gange.
Af Supergris
Hvad i alverden mener du med dette:
"for at undgå problemer med OSD menuer og evt. tv udsendelser med info-barer der overskygger uønskede skærm områder osv."
Indholdet bliver skaleret, så det passer til skærmen og har intet med opløsningen på panelet at gøre...

Jeg ville heller ikke bekymre mig om, hvilken panel-type et TV i denne klasse havde; hellere gå efter et generelt godt billede end bekymre mig om sortniveau vs. betragtningsvinkler.

Om det er kantbelyst ville heller ikke bekymre mig, tværtimod, da det giver et slankere TV.

Udvalget i denne klasse er ikke særligt stort, så man kan ikke være alt for kritisk, med mindre man smider kassen, og personligt ville jeg ikke smide alt for mange penge efter en skærm i denne størrelse, selvom OP skriver, der ikke er en økonomisk begrænsning...
Af Mr.DJ
George1 skrev: 16 dec 2019, 15:48 Det er nu ikke rigtigt at et kantbelyst er dårligere end et bagbelyst, mange billige skærme er bagbelyste og ikke bedre end kantbelyst.
Læser du ikke flatpanels anmeldelser hvor der bemærkes med lidet tilfredshed, hver gang der nævnes kant belysning som valgte backlight metode? ;-)

Anyways, jeg fornemmer du ikke er så meget inde i stoffet, så vil nøjes med at bemærke at jeg tror du blander "billig/dårlig produceret tv" sammen med teknik forskelle! Hvis du smider en god motor i en "skod bil" bliver denne ikke automatisk til en super bil....var eneste analogi jeg kunne komme på hurtigt! ;-)
Af Mr.DJ
Supergris skrev: 16 dec 2019, 17:08 ...............................
Mine anbefalinger gik på, som jeg syntes jeg også nævnte, at få bedste mulige billedkvalitet og ikke intet ord om design, da jeg forsøger at holde mig udenfor forhold der vægter "smag", som i sagens natur er meget individuelt! ;-) Og derudover gik rådene på at undgå evt. problemer som en lav opløsning potentielt kan give. Jeg tror ikke du tænker særlig langsigtet eller har måske bare for lidt praktisk erfaring, hvis du virkelig tror på at alt indhold fra diverse afspiller enheder og tv udsendelser skaleres perfekt til lave opløsninger! ;-)

Og ja, udvalget er ikke stort i den billedstørrelse, men der findes faktisk tv med udemærket billed, hvis man ved hvad man skal gå efter....a la de tips jeg gav i mit første svar! ;-)

Der findes også online TV reviews for 32" modeller kan jeg se....hvor man måske evt. kan lade sig inspirere. Det var vidst det jeg kan bidrage med i tråden! :-)

/over and out
Af Supergris
Hvem har påstået alt bliver skaleret perfekt?
Uanset hvilket TV, du vælger og uanset hvilken opløsning det har, så vil der altid være tale om et kompromis, da et TV ikke kan skifte opløsning efter kildemateriale, så enten vil der være tale om op-skalering eller ned-skalering.
Et TV med en mindre opløsning end full HD, vil ikke give anledning til flere "problemer" i den retning, som du antyder, end det samme TV med full HD; det er blot omvendt.

Dine anbefalinger vil normalt være gældende, hvis man forudsatte, man sad perfekt placeret ud for skærmen, men jeg vil påstå, et godt TV med IPS-panel, sagtens kan slå et mindre godt TV med VA-panel, så bedøm billedet ud fra hvad du ser, ikke ud fra hvad du kan læse i specs. alene.

Dette er specielt gældende, når vi, som her, snakker om TV hvor udvalget er begrænset.
Jeg mener ikke, man skal afskrive en model, blot fordi den ikke har den optimale panel-type, hvis TVét opfylder de behov man har, og kvaliteten ellers er i orden...

Da OP jo ikke er økonomisk begrænset, er disse betragtninger jo kun teoretiske, men vil gælde, hvis man er på udkig efter et "bedste køb til prisen".
Senest rettet af Supergris 16 dec 2019, 22:35, rettet i alt 2 gange.
Af George1
Mr.DJ skrev: 16 dec 2019, 18:45
George1 skrev: 16 dec 2019, 15:48 Det er nu ikke rigtigt at et kantbelyst er dårligere end et bagbelyst, mange billige skærme er bagbelyste og ikke bedre end kantbelyst.
Læser du ikke flatpanels anmeldelser hvor der bemærkes med lidet tilfredshed, hver gang der nævnes kant belysning som valgte backlight metode? ;-)

Anyways, jeg fornemmer du ikke er så meget inde i stoffet, så vil nøjes med at bemærke at jeg tror du blander "billig/dårlig produceret tv" sammen med teknik forskelle! Hvis du smider en god motor i en "skod bil" bliver denne ikke automatisk til en super bil....var eneste analogi jeg kunne komme på hurtigt! ;-)
Jeg læser skam rigeligt FP dagligt🙂 og blander absolut ikke noget sammen. Synes jeg har fået et godt indblik i tingene og synes det er lidt stygt at sige/påstå jeg ikke er inde i stoffet, hvad begrunder du det med? må fastholde
der er mange billige fjernsyn der er bagbelyst og de er ikke bedre end kantbelyst, måske du forveksler bagbelyst med zoner så er det en helt anden sag men de er næsten ikke til at opdrive i små størrelser til menneske penge.
PS. Måske du selv skulle læse lidt op på tingene,før du tvivler på andre har gjort det.
Af PeterD
Du går sjældent galt i byen med de små skærme fra de store mærker som Sony, Samsung, Panasonic og LG.

Kontakt evt. en autoriseret forhandler hvis du har en præference mht. mærke og styresystem WebOS Tizen, Android.

De bedste små mærker (under 32") koster også lidt fordi ja, de er bedre end det skrammel/No Name du køber i Supermarkederne