Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vil gerne skifte vores gamle stue fjernsyn (Samsung LE46C755) ud med et nyt.

Jeg har i en periode over 14 dage, brugt en del tid på tv kiggeri i Bilka og Elgiganten.

Når Jeg læser anmeldelser, så bliver man hurtigt farvet af negative og positive punkter. Mens selv de dyreste skærme her inde har negative punkter.

Jeg er stor tilhænger af Android og er derfor på jagt efter et Sony eller et Philips.

I den tid jeg nu har set på fjernsyn, så er min oplevelse, at langt de fleste 5000-12000kr er pæne at se på, når der kører demo film. Skifter jeg over til kabel-tv, så er de faktisk næsten alle forfærdelige at se på. Fx. 65XG80, en type indhold er pænere end 65XF90, hvor fodbold er pænere på XF90.

Sony AG8 er for dyrt, men synes faktisk det hakkede utrolig meget, selv med demo film kørende

Men nu streamer vi kun og det kunne have været dejligt, at kunne sætte præcis det på, man ser hjemme, da jeg synes anmeldelser ikke altid hænger sammen med, det man skal bruge fjernsynet til.

Vores gamle tv har klaret den i godt 10år og aftageren skal gerne kunne gøre det samme.

Jeg har haft kig på følgende

65XG80
65XG85
65XF90
Philips 65pus7354.

Budget omkring 6000,- Max. 7000,-
Er ikke fanatiker og tv'et bruges til
Fodbold og serier via.

Netflix
Dplay
DR
Viasat
HBO
PS4

Er der en som bruger et af de her fjernsyn til det samme og som gider give deres mening til kende :)
Skal jeg vente på at fx. XG85 og XF90 kommer længere ned i pris for at ramme mit budget, eller vil XG80 og Pus7354 kunne klare opgaven og give en god oplevelse.
Har du set disse tv i butikkerne? Og har du tjekket hvad indstillingerne er\var? Billedindstillingerne kan gøre en stor forskel på hvordan billedet ser ud.

Anyway…..XF9005 var vist nede omkring de 7k omkring BF, men kan ikke helt huske det. Det er en 2018 model som er fortsat ind i 2019, så spørgsmål er hvor længe den fortsat vil være på lager.
Du skal ikke regne med Sony XF9005 bliver billigere, end det er nu, da som Beckham oplyser, der er begrænset antal tilbage.
Hvis du har kigget på TV de sidste 14 dage, hvorfor købte du så ikke til black friday?
Det bliver, og er ofte blevet, påpeget, du ikke kan regne med, hvad du ser ude i butikkerne!
Du kan slet ikke regne med billedindstillinger i butikker, de står ofte som blikfang med kæmpe pang på, og bimler og bamler derudaf.. Det får du intet reelt ud af, det skal nok passe de hakker også da de er indstillet forkert..

Det du kan bruge butikken til er at sammenligne smart tv, hvor hurtig er de i opstart, kanalskifte, er de nemme at navigere rundt i, hvordan er æstetikken for dig.. Det eneste du reelt har i hånden er fjernbetjeningen, der er virkelig også forskel på dem.. Noget i den stil.
Jeg sad klar på Black Friday, men ingen af de nævnte skærme kom længere ned.

Er også godt klar over skærmene er sat op til butikken. Men kan en kalibrering virkelig fjerne al den pixelering der fx. er rundt om logo og tekst?

Hvis de fastholder prisen på XF90, så kommer XG jo nok lidt ned, når de nye lanceres i foråret og jeg har ikke travlt med at udskifte.
Som de andre antyder, så kan du ikke bruge oplevelsen i en butik til ret meget. Selv hvis indstillinger osv er optimal, så vil normal brugere ikke kunne vurdere hvor tæt det givne tv er på perfekt billede. Troværdige testsites er og bliver vejen ( Flatpanels,AVforums og HDtvtest.uk . . ) .

Hvis billedkvaliteten via kabel tv forekommer fesen , så forvent at streaming er endnu værre . . Streaming er som udgangspunkt i de fleste tilfælde ikke på niveau med med kabel-tv - og slet ikke live streaming ( fodbold !) . Når det er sagt så bør de fleste tv i det lavere mellemsegment ( nævnte budget) være en synlig opgradering .
At du ikke mener, du bruger TVét på samme måde som de gør i en test, har ikke rigtig nogen betydning; et godt signal er stadig afgørende for, hvad du ser på skærmen.
Der er ikke nogle TV, der kan udføre mirakler, men selvfølgelig vil nogle TV have bedre billedbehandling end andre.
Hvis et TV har fået en god test, i forhold til billedkvalitet, hos en testperson, du stoler på, så kan du også regne med, det har et godt billede, når det kommer hjem i stuen, forudsat du fodrer det med et fornuftigt signal, modsat af, hvad du kan have fået indtryk af ude i butikken...
Brugte en masse tid på at undersøge tv features og se de forskellige modeller ved forhandlerne... Men det gjorde mit sgu mere forvirret end noget andet, fordi der altid var holdning indblandet..

Jeg endte på en XG9505 (55") og købte ved Hi-fi klubben så jeg kunne returnere efter 30 dage... Det er for mig at se den eneste måde at gøre det på, hvis muligt, da det gav mig tid og svar på mine spørgsmål... Og jeg er super glad for mit valg og leverer ikke tilbage.

Så hvis du kan ville jeg tage hjem til tests
tjpthomas skrev: 15 dec 2019, 09:05 Brugte en masse tid på at undersøge tv features og se de forskellige modeller ved forhandlerne... Men det gjorde mit sgu mere forvirret end noget andet, fordi der altid var holdning indblandet..

Jeg endte på en XG9505 (55") og købte ved Hi-fi klubben så jeg kunne returnere efter 30 dage... Det er for mig at se den eneste måde at gøre det på, hvis muligt, da det gav mig tid og svar på mine spørgsmål... Og jeg er super glad for mit valg og leverer ikke tilbage.

Så hvis du kan ville jeg tage hjem til tests
Jeg undgik heldigvis sælgere og så bare på en masse skærme. Men selv det kan forvirre som du nævner.

Havde faktisk tænkt mig at ligge vejen forbi og var ikke lige klar over det med 30 dages returret.
Så det vil jeg helt klar gøre.
Jeg siger ikke, at en test ikke er til at regne med. Men for mig handler det ikke kun og sort niveau osv. I en test handler det jo lige så meget om korrekt gengivelse af farver. Et godt fjernsyn skal også kunne behandle forskellige signaler godt og her tror jeg ikke, (ret mig hvis jeg er forkert på den) at en kalibrering kan fjerne pixelering omkring et logo.

En testvinder handler vel om at være bedst på flest mulige parametre, men derfor kan et dårligere vurderet fjernsyn, vel godt være bedre på enkelte parametre.

Så er det jo en smags sag om vægter farvegengivelse eller andet højere.
Signalbehandling er også en del af evalueringen i en test. Pixelering kan konme af forskellige ting, men hvis det er pga for hård kompression i kildematerialet, så kan det kun fjernes ved at bruge en ordentlig bunke algoritmer i TVet, som samtidigt vil smadre resten af billedet ved eks at fjerne detaljer og gøre billedet blødere. Det tænker jeg ikke nogen finder ønskværdigt?
Ksn_ Et tv’s fornemste opgave er at gengive kildematerialet så tæt på 1:1 , som muligt, og det er altså IKKE en smagssag. Alt muligt andet end den rå billedkvalitet, kan optimeres med eksternt udstyr. Et tv vil ubetinget yde bedre med en AppleTV/android box- suorround set-up - multi remote osv osv .
Har fornemmelsen af at have ramt et eller andet i mange af jer, med mine spørgsmål.

Når jeg snakker smag og parametre, så mener jeg således.

Hvis fx. Input lag er det vigtigste for mig, så vil i vel ikke stadig sige, at den bedst ratede skærm, også er den jeg skal gå efter. Så kan en anden jo være bedre.

Derfor mener jeg, at man godt kan have personlige præferencer i en skærm, som vægter højere end en anmeldelse.
Hvor tæt på skærmene stod du? Jeg har endnu ikke oplevet en skærm uden pixelering omkring logoet hvis jeg gik tæt nok på. Selv det fineste OLED kan\vil have pixelering hvis du går tæt nok på.

Derudover har det selvfølgelig, som andre også nævner, noget at gøre med signalet selv. I en butik skal det jo oftes deles med mange skærme, så det kan også være "ødelæggende".