Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mikeee
Hey med Jer!

Jeg har for 1 uge siden købt et 40" Samsung tv model: LE40M86. Når jeg ser film via HDMI eller Scart står underteksterne meget dårligt og er noget takket. jeg har prøvet med en anden dvd maskine, med samme resultat.

Nogen der ved hvad det kunne være ?

Har uploadet et par billeder:

[img]http://www.saint-rush.dk/private/IMG_0106.JPG[/img]

[img]http://www.saint-rush.dk/private/IMG_0091.JPG[/img]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ser DVD, så skal du huske på at opløsningen fra DVD'en er på 576 linier hvor dit TV har 1080...

Der findes to typer undertekster: De der er brændt ind på selve filmen og de der genereres af afspilleren selv. De undertekster der genereres af afspilleren, kan godt komme til at se noget grovkornede ud, men det afhænger af afspilleren. Der er kun 4 farver til rådighed når man skal generere undertekster, hvilket ikke efterlader ret megen plads til anti-aliasing af teksten, med mindre afspilleren selv er i stand til at tilføre denne funktionalitet.

Jeg synes at have læst noget om at Panasonics afspillere havde en lækker blød font til deres skrifttyper, som kunne justeres efter brugerens behov, men det er en del år siden det var oppe og vende.
Af mikeee
Aha, det viste jeg sgu ikke. tak for info!

Tænkte bare at hvis det var standard at dvd teksterne ser sådan ud på et lcd tv, så ville jeg have set det før. Hverken Hi-Fi Klubben eller Fona havde set det før. (jeg viste dem billederne).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det nægter jeg at tro på. Så skal de have skiftet deres ekspedienter ud! Det er så almindeligt et fænomen, at enhver der sælger et TV SKAL have set dette før.
Af mikeee
Well ingen af dem var sikre på om det var HDMI kablet der var for dårligt eller det var en indstilling på tvet eller dvd maskinen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"Problemet" burde ligge i din DVD afspiller og selve DVD-skiven. Eftersom du ikke kan gøre noget ved sidstnævnte, så kan du evt. forsøge at tage din DVD med i en butik og prøve andre afspillere, for at se om de viser underteksterne anderledes.
Af mikeee
Jeg har prøvet samme DVD i 3 forskellige maskiner. Problemet er kun på mit tv, ligemeget hvilken afspiller jeg bruger. På andre tv/afspillere er teksterne normale.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hmmm... Ja, så lyder det godt nok lidt mærkeligt. Hvilke andre TV har du prøvet den på?

Jeg forstår det dog ikke helt, for lad os antage at dit TV modtog underteksterne seperat og selv skalerede dem, så skulle resultatet jo være et andet når det skete via scart, hvor alt er smadret sammen i ét analogt signal. Jeg kan ikke se hvorfor TV'et skulle forårsage det selv.
Af mikeee
Har prøvet på et 10 år gammelt 37" Philips og et nyt 21" Sony, begge CRT skærme.

Og ja scart og hdmi viser samme hakkede font... weird
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Disse TV har jo en opløsning på 576 linier, så det kan ikke helt sammenlignes. CRT skærmene har også en indbygget evne til at udjævne firkantede artefakter (som dog ikke vil være kantede i 576 opløsningen på TV'et), så det hjælper også til.
Af mikeee
Hmmm, jeg må prøve afspilleren på et lignende LCD tv så.

Tak for hjælpen :)