Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit gamle 46” Samsung er ved at stå af (det passer jo meget godt i forhold til Black Friday). Jeg er leder derfor efter et nyt på 65” til max 6000.

Hvad er jeres holdning til om tv’et er 50 eller 100 hz og om det er bag- eller kantbelyst? Umiddelbart tænker jeg at 100hz bagbelyst giver det bedste billede. Der er jo ikke så mange 100hz bagbelyste til under 6000, men er det egentlig noget vrøvl når det kommer til stykket? Er der andre faktorer jeg hellere skulle se efter?

Tv’et skal primært bruges til streaming og flow tv. Ingen konsoller eller Blu-ray osv.

Et stort issue for mig er om tv’et er langsomt til at tænde, kanalskift, opstart af apps osv.

Har i nogle forslag til hvad jeg burde se efter?
Kant belyst er mindst ligeså godt som bagbelyst, ville helt klart gå med denne som har har et rigtig godt billede og fedt design synes jeg.
Er godt nok kr 997 over dit budget, (måske det bliver billigere til BF) men du får Samsungs hurtige kanal skifte og velkørende smart tv.

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all
PS Hold dig fra Sony da du efterspørger hurtige kanal skifte, det har Sony IKKE laaaaangsomt.
PPS. Du skal op i bagbelyst med zoner før det bliver bedre, men så er vi langt over dit budget.
jeg er selv på udkig efter et nyt tv med de samme kriterier. (65" led 100hz baggrundsbelyst)
her er dem jeg er kommet frem til jeg håber der kommer et godt tilbud på. ind til videre er det Q70R der kommer tættest dit budget med en pris på 9999.
Producent Model Hz Baggrundsbelyst Panel
Samsung Q90 100 Ja Va
Samsung Q80 100 Ja Va
Samsung Q70 100 Ja Va
Samsung Q9 100 Ja
Samsung Q8 100 Ja
Lg C9 100 Oled
Lg B9 100 Oled
Lg Sm98 100 Ja Ips
Lg Sm90 100 Ja Ips
Sony Ag9 Oled
Sony Ag8 Oled
Sony Xg95 100 Ja Va
Der kan nu også være forskel på, hvor gode de er til at fordele lyset, hvor kantbelyste måske mere har en tendens til ulige lysfordeling, dog vil jeg mene teknologien bag et TV på et fast budget er ret ligegyldig; det gælder vel bare om at finde det bedste TV til pengene?
Henrik, det er godt nok et godt tilbud, du der har fundet, hvis man har pladsen!

Jeg kan se, det tidligere har været nede i den pris hos Wupti for et par uger siden. VILDT...
The main difference between the Edge Lit LED TV and the Backlit appearance is the thickness of the television. ... However the Backlit does offer superb picture quality, better than the Edge Lit. Dimming. While the Edge Lit is cheaper than the Backlit, the Backlit has every reason to be more expensive.
Det er også noget sludder; nogle af de allerbilligste TV bruger også bagbelyste paneler.
Kantbelysning gør det sværere at belyse panelet jævnt, hvilket ofte forårsager en lys "ramme" rundt i kanten, men gør TVét smallere, som mange jo elsker.
Jo tyndere, jo bedre gælder i mange tilfælde, men ikke alle... :)
Supergris skrev: 28 nov 2019, 21:34 Det er også noget sludder; nogle af de allerbilligste TV bruger også bagbelyste paneler.
Kantbelysning gør det sværere at belyse panelet jævnt, hvilket ofte forårsager en lys "ramme" rundt i kanten, men gør TVét smallere, som mange jo elsker.
Jo tyndere, jo bedre gælder i mange tilfælde, men ikke alle... :)
Det er jo netop dét. Ujævn belysning er ikke godt for billedkvaliteten.

Billede