Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu går jeg jo og roder med at skifte fra CRT (samsung 959NF) til lcd.
I den forbindelse har jeg senest købt en samsung 226bw som havde grov backlight bleed (http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5709) og desuden virkede noget ukalibereret hvilket resulterede i lidt mærkelige farvegengivelse. Den er sent retur. Overvejer nu HP2207h.

I den forbindelse er jeg blevet opmærksom på den meget roste NEC 20WGX2Pro. Kan desværre ikke finde nogen steder at se den "live" så min eneste erfaring med S-ips stammer fra en kammerats 20" LG (kan ikke huske præcis hvad den hedder). Den oplever jeg som havende et utilgiveligt dårligt sortniveau og virker lidt transparent/flad i farvegengivelsen dog meget mere præcis og korrekt end 226BW. Desuden oplever jeg intet inputlag på LG'en.

Så mit spørgsmål er hvad får jeg mere for pengene 20WGX2Pro vs HP 2207 ?
Hvordan er det tydeligt at NEC'en kan vise ægte farver i forhold til HP'en ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er korrekt at en af ulemperne ved S-IPS er det dårlige sortniveau, hvilket også er en af grundene til at NEC har puttet kontrastfronten på skærmen. Dog er S-IPS et 8 bit panel, så du kan få nogle mere præcise farver - hvis du kalibrerer den! Betragtningvinklerne er også noget bedre. Du kan jo se hvordan 20WGX2 skærmen klarede sig i vores test her på siden.

De fleste vil ikke lægge mærke til om et panel er 8 bit eller om det er 6 bit + FRC + dithering. Dithering er ikke den samme type som du ser hvis du konverterer et 24 bit billede til 16 bit i dit fotobehandlingsprogram - det er noget mere avanceret og FRC kredsløbet hjælper godt på vej. Så W2207h er bestemt et udmærket valg, hvis du blot husker på at betragtningsvinklerne vil være dårligere.
Af BrunoB
Hvis jeg lige må komme med en lille bøvs angående den seneste helt sindsygt lave pris på NEC 20WGX2Pro.

Hvis prisen holder så er det sgu da et fantastisk køb!
Jeg selv købte denne fantastiske skærm for ca. 1 år siden til ca. kr 4000:-(

http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx ... tid=418646
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Denne diskussion kører allerede i en anden tråd her i forum, hvor en af vore brugere har modtaget skærmen:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=5706
og her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 3&start=40

Der er ingen forhandlere der har den til den pris længere. Getmore/Multimediaworld har valgt at dumpe linket til skærmen, så den kan ikke bestilles mere.
Brugeravatar
Af nightrhyme
Tak for svar Yakken. Ja har godt læst balladen omkring den nye pris. Ville som gerne give de 3700 hvis den er det værd. Ville gerne opleve den "live". Det kunne jo også tænkes NEC var på vej med nye modeller. Venter lidt og ser markedet an..
Af fifafrazer
Jeg bestilte den én dag for sent!
Damn jeg blev sur da de sendte en mail om at de måtte annulere handlen. Men så er det bare med at lede igen.
Af BrunoB
Haha. Nå så den lave pris er blot en "teaser" ;)
Så behøver man ikke være misundelig eller ærgelig over at have givet fuld pris for NEC´en. :p

Jeg har rost skærmen før. Men kan se at nogle mener at panelet er lidt for langsomt til visse 1st person shooters.
Det ved jeg ikke, men til racersims (rFactor, F1C, NR2003) er skærmen fantastisk. Skarp, lynhurtig, no lag og så de fantastiske farver.
(B
Det eneste tidspunkt jeg kan se den glossy front er når skærmen er slukket. Og helt ærligt :D
BrunoB

PS og så vil jeg lige gentage at jeg stadig synes det er sølle at ingen andre producenter vil spendere dette panel(AS-IPS LM201WE2) på deres 20".
Jeg har selv haft mulighed for at sammenligne med forløberen LM201W01. Hold kæft en forskel. 8)
Af fifafrazer
BrunoB skrev:Haha. Nå så den lave pris er blot en "teaser" ;)
Ikke helt. Brugeren Muttleydk her på siden fik den til den lave pris. Jeg tror de solgte alle dem de havde på lager til den lave pris.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
fifafrazer skrev:Jeg bestilte den én dag for sent!
Damn jeg blev sur da de sendte en mail om at de måtte annulere handlen. Men så er det bare med at lede igen.
Hehe, jeg forsøgte faktisk det samme. Jeg har også fået en mail om, at min ordre er blevet annulleret. :)
Brugeravatar
Af nightrhyme
BrunoB skrev:Haha. Nå så den lave pris er blot en "teaser" ;)
Så behøver man ikke være misundelig eller ærgelig over at have givet fuld pris for NEC´en. :p

Jeg har rost skærmen før. Men kan se at nogle mener at panelet er lidt for langsomt til visse 1st person shooters.
Det ved jeg ikke, men til racersims (rFactor, F1C, NR2003) er skærmen fantastisk. Skarp, lynhurtig, no lag og så de fantastiske farver.
(B
Det eneste tidspunkt jeg kan se den glossy front er når skærmen er slukket. Og helt ærligt :D
BrunoB

PS og så vil jeg lige gentage at jeg stadig synes det er sølle at ingen andre producenter vil spendere dette panel(AS-IPS LM201WE2) på deres 20".
Jeg har selv haft mulighed for at sammenligne med forløberen LM201W01. Hold kæft en forskel. 8)
Kunne man lokke dig til at snuppe et billede af skærmens sortniveau/backlight ? Bare sluk alt lys og fullscreen et sort billede og snup et billede uden blitz.
Af BrunoB
nightrhyme skrev:Kunne man lokke dig til at snuppe et billede af skærmens sortniveau/backlight ? Bare sluk alt lys og fullscreen et sort billede og snup et billede uden blitz.
Selvfølgelig kunne man det. Men jeg har bare ikke et (digital)camera;-)
Men bl.a backlight/backbleeding var en af de grunde til at jeg var ca. 1 år om at vælge skærm (bogstaveligt).
Jeg er (indrømmet) meget kritisk når jeg skal give så meget for en skærm. O_O

Sortniveauet er (bl.a pga den mørke coatning) very fint. Og der er ingen backbleeding hvis man bare sidder nogenlunde midt for skærmen.
Dette sidste blot nævnt fordi mange tilsyneladende går galt i byen og tror at deres skærm har backbleeding i et eller flere af hjørnerne, BLOT FORDI DE SIDDER SKÆVT FOR SKÆRMEN. Godaw do :(

Forsøgte først at spare lidt ved at købe en Philips 200W6CS (med panelet LM201W01).
Hold kæft noget lort. Trods skærmen var splinterny og rimeligt anmeldt var den ubrugelig til de racersims jeg ville bruge den til.
Panelet var så langsomt, at der tydeligt var "bevægelsesslør" ved medmindre bilerne holdt i pit :p
Jeg returnerede den og først efter at jeg havde googlet alt hvad der var af anmeldelser om lignende størrelses skærme, turde jeg efter lang betynkelsestid købe NEC´en.
Jeg blev med det samme så glad for den, at jeg beholdt den trods 1 død pixel.
Jeg turde ikke løbe an på at en bytter måske havde flere dødsfald.
(B (B (B

Hvis jeg skal være ekstremt kritisk (ekstremt) så er der også en anelse bevægelses slør helt ude i siderne af NEC skærmen, hvis man tordner ned af Mulsanne langsiden på Le Mans med 350km/t.
Men det anes nærmest kun som det Motional Blur som man betaler i dyre domme for at opleve i spillet Need for Speed.

Selvom det selvfølgelig er gratis for mig, så kan jeg nærmest garantere dig for at du vil elske NEC´en hvis du køber den.
Der er et fantastisk panel i den :) 8) :)
Brugeravatar
Af nightrhyme
Nå så har jeg igen haft købt en skærm. En HP 2207. Den røg desværre retur da den var markant ringere end min kammerats. Fandt da ud af at der også er panel-lotteri med hp w2207(h). Der findes kort fortalt 3 paneler. Et innolux, et samsung og et LG panel, hvor innolux er det ringeste. Orker ikke dette lotteri. Havde fået et innolux, så den røg retur igen igen. For dem der vil vide mere om HP w2207 panel lotteri: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1179531

Så nu er der vist bare s-ips tilbage at prøve. 20WGX2 eller 20WGX2pro.

Er der den store forskel ? Da 20WGX2 er ca. 300kr billigere.

Kan man med disse modeller stole på at få et s-ips panel ?

Har jeg overset nogen alternativer når mine krav er hurtig responstid + s-ips panel ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pro versionen har mulighed for udvidelse med en højttaler nedenunder. Ellers skulle der ikke være nogen forskel.
Brugeravatar
Af nightrhyme
Så har jeg lige fået en 20WGX2 ind af døren. Nu begynder det sgu at ligne noget.

Det er klart den lækreste skærm jeg har prøvet indtil videre.
Den er dog en smule langsommere end HP 2207 og samsung 226bw men den kan sagtens følge med i high speed gaming som HL2DM, quake, unreal tournament osv.

Betragtningsvinklerne er også lækre. Dog syntes jeg ikke de er så imponerende oppe og nedefra.

Desværre ser modellen jeg har modtaget voldsom brugt ud. Kassen bærer tydeligt præg af have været åbnet adskillige gange og skærmen var fedtet af fingeraftryk. Defor ville jeg lige høre eksperterne (yakken) om der findes mulighed for at aflæse "backlight hours" eller lignenede i skærmens menu et sted ? Kan ikke finde det..

[img]http://i145.photobucket.com/albums/r205 ... Medium.jpg[/img]