Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

George1 skrev:Nu du åbenbart stiller spørgsmålet ? !!!! Fordelen er ingen risiko for burn in, og en meget lys stærk skærm Q9FN.
Det første forstår jeg, men det sidste "lys stærk skærm", hvordan er lyset da det vel ikke bare er "mere lys" for så vil det da måske komme til at genere nogle hvis de skal se en film på 3,5 time, hvor meget af billedet er i skarpt..Hvid sandstrand, hvid himmel osv osv. Er det blot mere klart?

Hvis vi alle skruer op for lysstyrken på vores Smartphones bliver billedet mere lyst, men at se på det en 6 timer dagligt, måske mere, gør at man misser lidt med øjnene efter et par timer.

Hvordan har producenterne løst det problem, eller..er der intet problem?
PeterD skrev: 22 nov 2019, 17:05
George1 skrev:Nu du åbenbart stiller spørgsmålet ? !!!! Fordelen er ingen risiko for burn in, og en meget lys stærk skærm Q9FN.
Det første forstår jeg, men det sidste "lys stærk skærm", hvordan er lyset da det vel ikke bare er "mere lys" for så vil det da måske komme til at genere nogle hvis de skal se en film på 3,5 time, hvor meget af billedet er i skarpt..Hvid sandstrand, hvid himmel osv osv. Er det blot mere klart?

Hvis vi alle skruer op for lysstyrken på vores Smartphones bliver billedet mere lyst, men at se på det en 6 timer dagligt, måske mere, gør at man misser lidt med øjnene efter et par timer.

Du skal tænke på det sådan: Sidder du med din smartphone på fuld lysstyrke om natten? Nej. Et fjernsyn med kraftig lysstyrke er til for, at man har muligheden for at se tv i fuld dagslys. Hvis du er typen der kun ser film og tv om aftenen er det ikke en faktor du behøver at bekymre dig om. Men hvad jeg har forstået så er OLED paneler ganske udmærket, selvom det er "meget" lyst i rummet. Hvis TV'et er for lyst om aftenen skruer du jo bare ned for det.
Senest rettet af ChrelleJensen 22 nov 2019, 17:53, rettet i alt 1 gang.
Langt hen af vejen ja. Alt er jo relativt. Der er nok ikke noget tv der ville elske en sommersol lige i smasken, men det vil klare sig en helt del bedre end et OLED panel! Som de andre her i tråden har sagt, så er QLED lidt mere alsidig, hvor OLED er for folk der kun vil have det bedste billede. Men, nogle af samsung nye high end QLED modeller skulle efter sigende performe meget tæt på et OLED panel, ift black levels vel at mærke.
PeterD skrev: 22 nov 2019, 17:05

Hm forstår ikke lige hvad du mener, mon ikke folk kan finde ud af at skrue op og ned for lysstyrken efter behov.
Hvis QLED/LCD automatisk skruer op for lysstyrken kunne det være smart, men højere lysstyrke end OLED bliver vel et lysere billed og en lysere farve hvid, men ville denne hvide ikke være meget lys for øjnene over 3-4 timers tv?

Hvorfor skulle man skrue ned for lysstyrken på et QLED/LCD når dets styrke er den højere lysstyrke?

Undskyld jeg er pernitten, men jeg er blot interesseret i plusser og minusser
.. måske er det mig. Hvis jeg absolut skal se tv i solskinsvejr (ofte sport), trækker jeg gardinerne for.
Ikke nogen stor teknologisk landvinding, men ganske effektivt.

Man kan altså også justere lyset på et OLED, det er mest hvis man vil have udbytte af HDR, at man har en udfordring i meget lyse stuer.
George1 skrev: 22 nov 2019, 21:42 Måske er det mig, men jeg blev spurgt om QLED/LED og det svarede jeg naturligvis på.
Jeg svarede ikke dig, men trådstarter der nævner at apparatet skal benyttes i et lyst værelse. Take it easy!