Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AGA
Har kigget på nogle samsung/LG 49" LED/QLED, og jeg kan ikke rigtigt kommer over refresh rate er < 60hz på de fleste.

Er der grund til bekymring ift hak ved panorering og få ekstra trætte øjne ved de ikke flicker free hz?

Råd til egentlige tv modtages gerne.

PS: Sidder i øvrig 2-3 meter fra skærmen.
Senest rettet af AGA 21 nov 2019, 19:44, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
60 Hz har intet med flickerfree at gøre eller ej, som det var tilfældet med de gamle 100 Hz billedrørs-TV.

55" er som regel et bedre køb, og helt sikkert at anbefale, hvis pladsen er der.
De bedre modeller kan have den dobbelte opdateringsfrekvens, men det er ikke garanti for mindre flimmer, men kan betyde lidt for afspilning af materiale ved 24 HZ eller spil med høj framerate...

Hvad skal der egentlig forstås mht. overskriften?

Er det et hvidt TV til sommerhuset, du er på jagt efter?
Brugeravatar
Af bbplayer
Det er nok et hvidt sommerhus, eller også er det ikke købt sort :)

Er det er 49" hvidt tv som søges, så har grundig, finlux og samsung sådanne skærme jo.
Det bliver vist svært at finde host andre producenter i den størrelse.

Kryptisk er overskriften i hvert fald :)
Af AGA
Supergris skrev: 21 nov 2019, 14:00 60 Hz har intet med flickerfree at gøre eller ej, som det var tilfældet med de gamle 100 Hz billedrørs-TV.

55" er som regel et bedre køb, og helt sikkert at anbefale, hvis pladsen er der.
De bedre modeller kan have den dobbelte opdateringsfrekvens, men det er ikke garanti for mindre flimmer, men kan betyde lidt for afspilning af materiale ved 24 HZ eller spil med høj framerate...

Hvad skal der egentlig forstås mht. overskriften?

Er det et hvidt TV til sommerhuset, du er på jagt efter?
Jeg har forsøgt at rette overskriften som ikke var skarp. WAF kræver at tv'ets farve/kant er hvid. Undskyld forvirringen.
Af AGA
Vi har idag et 32" og det er faktisk ok stort. Jeg tror at vi kommer til at sidde for tæt mht et 55" så kompromis et 43" eller 49". I helårsboligen har jeg et 50" plasma og der sidder vi længere væk +3,5meter og er slet ikke kede af størrelsen, kun strømforbruget :)
Brugeravatar
Af bendix
Kvaliteten af materialet har jo fået et markant løft de senere år, vi sidder fra 2-3,5m fra vores 65” og fremstår mere klart end det gamle 46-55”. Grunden til jeg spørger, er omkring din WAF udfordring. Har i overvejet Samsung the Frame?
AGA skrev: 21 nov 2019, 20:31, kun strømforbruget :)
Er det fordi, du blot tror det sluger en masse strøm?
Nye skærme i dag, bruger faktisk lige så meget strøm, som en plasma gjorde for 10 år siden.
Det hænger sammen med indtoget af 4K (flere pixels og HDR).

Det var dengang, de færreste skærme under 50", der brugte mere end 200 W, hvilket jeg ikke synes er så slemt.

Tror du mig ikke, så er der et godt overblik her:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1260447765
Af PeterD
Sjovt hvorfor hvide tv (rammen) ikke udbydes af producenterne..Der er jo altid kunder til hvide tv som dette:

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... mFEALw_wcB

Pana lavede engang et E5T hvilket havde hvid ramme og Sony har også før haft små 26" skærme i hvid.

De fleste folk har vel hvidt tapet hjemme i stuen/soveværelset, så en gåde hvorfor producenterne ikke kan lancere hvide rammer på en enkelt af deres lineups..?

Det firma der gør kan vel se frem til øget salgstal.
Brugeravatar
Af bbplayer
PeterD skrev: 21 nov 2019, 22:08 De fleste folk har vel hvidt tapet hjemme i stuen/soveværelset, så en gåde hvorfor producenterne ikke kan lancere hvide rammer på en enkelt af deres lineups..?
Overser du ikke en essentiel part af årsagen her????

Der er jo ingen ramme på vores skærme mere, den er som LG engang sagde, borderless, så fordi vi har en kant i siderne, så vil du male den hvid? Og jo bunden er der på flere skærme så logo kan sættes på :)

Før i tiden, var rammer jo 5cm brede, så var der en grund til at være særlig dekorativ mener jeg, nu? Nu sætter man selv ramme på, hvis man vil, og nettet er fyldt med sådaan gode ide'r
Af AGA
bendix skrev: 21 nov 2019, 20:41 Kvaliteten af materialet har jo fået et markant løft de senere år, vi sidder fra 2-3,5m fra vores 65” og fremstår mere klart end det gamle 46-55”. Grunden til jeg spørger, er omkring din WAF udfordring. Har i overvejet Samsung the Frame?
Hej Bendix.
Der er ingen tvivl om WAF sikret, men +10k for et tv som max bruges 4 dage om måneden ;) har jeg lidt svært ved. Men det er et genialt foreslag. Kostede det ~4500kr var jeg med på den. Tror ikke det ramme det niveau på BF.