Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Håber i kan hjælpe mig med en ting eller to.
Har i en måneds tid overvejet at købe et fjernsyn (har ikke haft TV siden jeg smuttede hjemmefra for 2 år siden). Jeg er typen der bruger lidt for meget tid end der er godt, på at undersøge tingene inden jeg smider penge efter dem. Og køb af TV er ikke en undtagelse. Har længe tænkt jeg skulle gå efter et QLED tv, mere specifikt Q70R https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 70rat-2019, da jeg gerne vil have bagbelysning med zonestyring. Men det går pludselig op for mig, hvor meget ekstra man betaler for QLED, sammenlignet med konventionel LED skærme. Har haft svært ved at finde svar på om QLED er det "værd", sammenlignet med en super god LED skærm. Jeg er en tekniknørd, og studerer til filmfotograf. Jeg vil have det bedste, men det går min pung ikke med til. Mit budget ligger derfor på omkring max 10.000, og TV'et må max være 55, gerne 49(er klar over OLED ikke findes i mindre end 55...). Går meget op i film og tv-serier, og vil derfor have det bedste billede til netop dette (ser ikke flow tv).

Så, er det OLED jeg i stedet skal gå efter for at få mest for pengene, eller er Q70R et rigtig godt bud for en billedentusiast som mig der ikke har det store kontrol over lyset på hans værelse? Kan OLED overhovedet bruges om dagen? Eller er LCD det bedste bud? Shiieet..

Håber i kan hjælpe mig lidt på vejen.
OLED vil give dig det bedste billede.
Hvis du ikke vil have OLED, ville jeg købe Q9FN det er Samsungs topmodel fra 2018, den er klasser over Q70 og har den bedste kontrast og sort af alle QLED/LED skærme og en meget lysstærk skærm, og så får du jo One Connect boks og lækker fjernbetjening med i købet.
Lige nu koster 55" Q9FN under kr 10000 måske den bliver billigere til B.F
Der burde forøvrigt også komme gode bud på OLED, så nok en fordel at vente til BF med at handle skærm.
Hej begge, tusind tak for svar. Rigtig dejligt at høre noget fra folk der ved hvad de snakker om. Jeg kan mærke jeg mulighvis er villig til at ofre noget performance i dagslys, for at få det bedste billede om aftenen.

Hvis jeg eventuelt skulle gå efter et OLED tv, ville LG's B9 være et okay bud? https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... 9-oled55b9

Må indrømme jeg har smidt alt min energi i at researche QLED, så er ikke så meget inde i OLED markedet endnu.
De fleste 49" TV har kun et 60 Hz panel. Hvis man har så "stort" et budget som 10.000 kr. skal man ikke vælge 49" med mindre man absolut ikke har plads til et 55".

Jeg vil også tilslutte mig forslaget om et 55" Q9FN (2018-model), men det er nok ved at være sidste udkald.

Alternativt et OLED.

Men vi er i skrivende stund kun dage fra Black Friday, så under alle omstændigheder ville jeg vente og se, hvad der dukker op af tilbud.

Et 55" LG C9 er nu nede i 11.600 kr., så mon ikke det dukker under 10.000 kr. på Black Friday og tiden derefter? Jeg synes ikke, at det giver nogen mening at give 9.999 kr. for et B9 her og nu:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... b9/802/915
Igen, tak for alle jeres svar! Jeg er netop også i tvivl om jeg skal se på LG, Sony, Philips eller Panasonic. Helder dog mest til LG grundet WebOS. Sony er også interessant.

Så kommer spørgsmålet jeg ikke rigtig føler "stats" på diverse hjemmesider kan svare på; Er C9 det værd kontra deres B9? Hvad jeg kan finde frem til er at C9 nærmest er identisk til B9'eren, med peak brightness som den eneste forskel. Og hvor meget betyder en hurtigere processor i virkeligheden?